هنر یک فروشنده؛ مذاکره با دیگران و نه گفتن به خود

در کارگاه «مهارت‌های یک فروشنده اسباب‌بازی» مطرح شد: یک فروشنده خوب باید صادق باشد؛ کودکان و بازی را بشناسد و هنر مذاکره با دیگران و نه گفتن به خود را بداند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کارگاه «مهارت‌های یک فروشنده اسباب‌بازی»، روز ۲۸ آبان ۱۳۹۷ در حاشیه چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی و در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

یاسر مهری، یکی از تولیدکنندگان اسباب‌بازی به ویژگی‌های یک فروشنده اسباب‌بازی اشاره و بیان کرد: فروشنده‌ها، در درجه نخست باید بازی را بشناسند و بازی کردن را بلد باشند. از سوی دیگر باید کالایی که عرضه می‌کنند را بشناسند و محدودیت‌های تولید آن را بدانند.

مدیر موسسه آوای باران، دانستن مراحل رشد را برای فروشندگان اسباب‌بازی، ضروری دانست و افزود: خوب است فروشندگان با گروه سنی مخاطب و خواسته‌ها و نیازهایش آشنا باشند و مراحل رشد را بدانند چراکه همه این‌ موارد به ارتباط بیش‌تر و بهتر فروشنده‌ها با مشتریان کمک ‌می‌کند.

فروشندگان اسباب‌بازی به مشتری خود، ارزش می‌فروشند

نصیری‌زاده، یکی دیگر از فروشندگان اسباب‌بازی هم، ایجاد ارتباط دوستانه با مشتریان را یکی از رموز موفقیت برشمرد و گفت: مشتری‌های اصلی ما بچه‌ها هستند و تقریبا ۹۹ درصد بچه‌ها متعجب می‌شوند وقتی به فروشگاه ما مراجعه می‌کنند و می‌بینند ما پیش از گپ و گفت با پدر و مادرها، آن‌ها را مخاطب قرار می‌دهیم و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم.

این تولیدکننده و فروشنده اسباب‌بازی همچنین بیان‌ کرد: فروشندگان وسایل بازی و سرگرمی به مشتری خود، ارزش می‌فروشند و هوش و مهارت آن‌ها را بالا می‌برند و همین مساله به ایجاد ارتباط و افزایش اعتماد به نفس فروشنده‌ها کمک ‌می‌کند.

نصیری‌زاده به این‌که صداقت، یکی از رموز موفقیت فروشنده‌هاست، اشاره و بیان کرد: صادق بودن با مشتری، موجب ایجاد رابطه دائم با او می‌شود. البته این مسئله منافاتی با تلاش برای فروش بیش تر به مخاطب ندارد چراکه اگر ما به این باور برسیم که آن‌چه در اختیار مشتری می‌گذاریم ارزش است، چرا باید از فروش بیش‌تر به او واهمه داشته باشیم.

به گفته این فعال حوزه اسباب‌بازی، ارتباط مستمر و مستقیم با تولیدکننده از یک سو و مشتری از سوی دیگر لازم است؛ گفتن این جمله که «راستی از آنچه خریدی، راضی بودی؟»، تاثیر روانی خوشایندی بر مشتری می‌گذارد.

نصیری‌زاده، ناامید نشدن را اصل مهمی در فروش بیش‌تر و بهتر اسباب‌بازی دانست و افزود: اگر مشتری به فروشگاه ما آمد و چیزی نخرید، نباید ناامید شویم؛ گاهی مخاطبان ما قصد خرید ندارند و ففط دلشان‌ می‌خواهد نگاه کنند. چه اشکالی دارد؟ می‌توانیم او را همراهی کنیم و بگذاریم اسباب‌بازی‌ها را ببیند.

مهم‌ترین هنر فروشندگان، مذاکره است

حسین سلطانی، یکی دیگر از اعضای حاضر در این کارگاه بود. او ناراضی بودن را متفاوت با ناسپاس بودن دانست و افزود: همه آدم‌های موفق، سپاس‌گزار بوده‌اند اما ناراضی بودن، عامل جلو رفتن و پیشرفت است.

این تجهیز کننده شهربازی‌ها و مهد کودک‌ها به اهمیت مذاکره اشاره و بیان کرد: به دنیا آمدن انسان، نتیجه مذاکره پدر و مادر او با یکدیگر است. پس فروشنده‌ها باید هنر مذاکره را بشناسند.

به گفته سلطانی، ۵۵ درصد هنر مذاکره به زبان بدن و ۳۸ درصد به لحن و تن صدا برمی‌گردد و تنها هفت درصد محتوا را دربر می‌گیرد.

این فعال حوزه اسباب‌بازی، شنیدن و سوال کردن را دو نکته مهم برای فروشندگان برشمرد و گفت: ما باید شنیدن را تمرین کنیم. از سوی دیگر باید بپرسیم و بپرسیم و بپرسیم. چراکه پرسیدن، رمز غنا و موفقیت است.

سلطانی با اشاره به این‌که بی‌تفاوتی فروشندگان یکی از دلایل اعتراض مشتری است، بیان کرد: ۶۸ درصد، دلیل ترک مشتریان در تمام کارهای دنیا، بی‌تفاوتی فروشندگان است. از سوی دیگر تنها ۱۴ درصد مشتریان، اعتراض خود را مطرح می‌کنند.

او همچنین نیاز را مهم‌تر از خواست دانست و افزود: ما باید بخواهیم تا کاری را به سرانجام برسانیم وگرنه راه به جایی نخواهیم برد چراکه انگیزه مهم‌تر از توانایی است و مهم‌ترین مانع در رسیدن به موفقیت، بهانه‌ها و گفت‌وگوهای منفی ذهن ماست. در نتیجه لازم است که ما انگیزه‌های خود را تقویت و به روز کنیم.

سلطانی همچنین بیان کرد: تنها ۹ درصد خرید یک کالا به قیمت آن ربط پیدا می کند و ۹۱ آن به عوامل دیگر چون ارائه خدمات و شیوه آن بستگی دارد. برای مثال بهتر است به جای تخفیف دادن به مشتریان خود، یک هدیه کوچک به آن‌ها بدهیم.

فروشندگی، هنر نه گفتن به خود است

پس از آن عنایت‌الله قاسم‌پور، یکی از اعضای اتحادیه خرازی‌فروش‌ها گفت: ما به کارآفرینی نیاز داریم و لازم است تنها به واردات اسباب‌بازی توجه نکنیم.

پس از آن یاسر مهری به ضرورت تشکیل اتحادیه اسباب‌بازی و مستقل شدن از اتحادیه خرازی فروش‌ها اشاره کرد.

رضا محمودی، روان‌شناس، آخرین سخنران این کارگاه بود. او گفته‌های خود را این‌گونه آغاز کرد که متاسفانه در کشور ما تب تِست‌گرایی بالا گرفته در حالی‌که این کار از پایه و اساس، اشتباه است زیرا شغل‌ها باید تحلیل شوند نه توصیف و ما چیزی به عنوان تحلیل مشاغل نداریم به همین خاطر به جای مصاحبه با آدم‌ها از آن‌ها تست می‌گیریم.

به گفته این روان‌شناس و فعال حوزه اسباب‌بازی، توانایی، حدی است که در آن، فرد می‌تواند به طور موثر، فرآیندهای چندگانه‌ای را هماهنگ کند و به نتیجه برسد و فروشندگی از مشاغلی است که فرد شاغل در آن باید مهارت‌های بین فردی، درون فردی و شناختی را در خود تقویت کند.

محمودی، «انگیزش» را تعریف و بیان‌ کرد: انگیزش، مجموعه نیروهای سوق دهنده‌ای است که ما را به هدف می‌رساند و فروشندگان باید انگیزش پیوندجویی و پیشرفت را در خود جست‌وجو کنند.

او همچنین اسباب‌بازی را بهترین وسیله برای بالا بردن هوش دانست و افزود: هیچ چیز به اندازه ژنتیک بر میزان هوش آدم‌ها تاثیر نمی‌گذارد. به این معنی که تاثیرهای محیطی، کمرنگ‌تر از وراثت هستند اما اسباب‌بازی، تنها ابزار محرک‌سازی محیط است.

به گفته محمودی، فارغ‌التحصیلان رشته حقوق، مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و هنر، بهترین فروشندگان هستند. فروشندگان خوب، زودآشنا هستند و با دیگران به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند. ریسک‌پذیر، شوخ طبع و بازیگوش هستند و می‌توانند هر فضایی را به فضای بازی تبدیل کنند. آنها علاوه بر این، مهارت «نه» گفتن به خود را به خوبی بلد هستند.

چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی تا ۲ آذر ۱۳۹۷ میزبان علاقه‌مندان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =