خانه قصه‌گویی در استان خوزستان راه‌اندازی می‌شود

استاندار خوزستان در آئین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور گفت: تشکیل خانه قصه‌گویی در استان خوزستان ضرورت دارد و درخواست می‌شود که مقدمات آن توسط اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراهم یابد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، استاندار خوزستان در آئین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور در اهواز نوید تشکیل خانه قصه‌گویی را داد و گفت: آنچه هم‌اکنون به‌عنوان بخشی از میراث فرهنگی ایران از آن نام برده می‌شود داستان‌ها و افسانه‌هایی است که سینه به سینه و در زیر همین سیاه‌چادرها و زیر سایه درخت بلوط و گاه نشستن در لامردون بختیاری و مضیف عربی نقل شده تا به ما رسیده است.

غلامرضا شریعتی افزود: نقل‌های مردم در اعصار گوناگون گاه در قالب قصه روایت شده و گاه به‌صورت آوازهای سرزمین مادری به نسل‌های بعدی منقل می‌شود.

وی یادآور شد: در دوران ایران باستان، خُنیاگران دورگردی بودند که با تنبور، قصه‌خوانی می‌کردند. در زمان ساسانیان نیز خنیاگران ایرانی جهانگردانی بودند که داستان‌های رزمی و ملی ایرانیان را در جهان اجرا می‌کردند. در دوره‌ای از تاریخ ایران، دهک دهقانان، روایتگر داستان‌های پهلوانی و رزمی کهن ایرانی شدند که فردوسی از برخی آنان یاد میکند؛ و سپس در دورانی نزدیک‌تر با گشایش قهوه‌خانه‌ها، نقالان به این مکان‌ها کوچیدند.

استاندار خوزستان اظهار داشت: به گواه نظر کارشناسان، قصه مادر تخیل است. برخی اندیشمندان باور دارند که تخیل از علم تواناتر است و برای همین روانکاوان سفارش می‌کنند که به دست کودکان اُتیزم، کتاب‌های دارای نقاشی بدهید و علوم را در قالب قصه برایشان تعریف کنید. یکی از ده‌ها تعریف قصه‌گویی، روایت با زبان و حرکت بدن است و قصهگویی موفق است که با این دو ابزار، شنونده کودک را درگیر ماجرا کند.‏

وی تأکید کرد: کودک خلاق که در دنیای تخیل غرق است، بیان روشنی دارد و فرهنگ واژگان گسترده و اعتماد به نفس‌ بالا و کل روابط با خانواده را تخیل می‌کند، چنین کودکانی که مستعد قصه‌سازی و قصه‌گویی هستند، باید از سوی مربیان توانمند، آموزش ببینند.

 شریعتی گفت: بسیاری از قصه‌گویان ایرانی در حال حاضر گلایه می‌کنند که با وجود برخورداری از ریشه‌های کهن قصه‌گویی در ایران رشته، قصه‌گویی در دانشگاه تدریس نمی‌شود. این در حالی است که قصه به اندازه‌ای در پرورش کودک مهم است که اینک در برخی کشورهای جهان، رشته دانشگاهی برای قصه‌گویی و قصه‌نویسی به وجود آمده است. ‏با توجه به پیوستگی نهاد کانون به مراکز آموزش عالی انتظار می‌رود به این خواسته توجه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از آنجا که کودک در حال شکل‌دهی ذهن خویش است و تا پایان نوجوانی، اصول پیکربندی ذهن را می‌پذیرد و به تفسیر مجدد هویت خویش دست می‌زند، به او می‌آموزیم چگونه به افکارش جهت بدهد. نقش اصلی قصه‌گویی در پرورش فکر، قصه‌هایی است که هریک در دوران کودکی تجربه کرده‌ایم و به ما آموخته‌اند که چگونه به جهان نگاه و منطق جهان را درک کنیم.

قصه سبب‌ساز رویش خلاقیت، نشر مهربانی و تکثیر اندیشه است

وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه 3 کشور اظهار کرد: استان خوزستان در منطقه 3 کشور میزبان سی قصه‌گو از استان‌های اصفهان، بوشهر، فارس، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بود.

وی افزود: امید دارم تا فرصت‌های فرهنگی پر اعتباری از این دست در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان سبب‌ساز رویش خلاقیت، نشر مهربانی و تکثیر اندیشه پروری شود.

کیانی به دیرینگی فرهنگی، تاریخی، تمدنی و تنوع اقوام خوزستان اشاره و ادامه داد: به همین علت خوزستان سرشار از قصه و داستان است که می‌تواند مؤثرترین محل رجوع کنشگران قصه باشد و بر این باوریم که توجه به اصالت فرهنگی در روزگار امروز که فناوری نو را نیز به خدمت گرفته، فرصتی تازه برای رویش رویدادهایی از این دست شود.

او یادآور شد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با 54 مرکز ثابت و هشت مرکز سیار در خوزستان به مردم خدمت‌رسانی فرهنگی می‌کنند که در آینده‌ای نزدیک وسعت بیشتری خواهد یافت

کیانی تصریح کرد: با اعزام خودروهای سیار کانون به مناطق حاشیه، روستایی و کم برخوردار استان، سبب فرصت ظهور خلاقیت در کودکان و نوجوانان خواهد شد.

گفتنی است: مرحله منطقه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که با حضور 6 استان کشور از 30 آبان در اهواز آغاز شده بود شامگاه یک آذر 1397 در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان آب و برق خوزستان به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =