انسان باید خیالاتی باشد

نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات کودک و نوجوان به نوجوانان عضو مرکز شماره ۹ کانون تهران گفت: خیال‌های‌شان را جدی بگیرند حتی آن دسته از خیال‌های خنده‌داری که به نظر می‌رسد باعث از بین رفتن وقت می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن هجری در ویژه‌برنامه مرکز فرهنگی هنری شماره ۹ کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان استان تهران به مناسبت ماه مبارک رمضان از اهمیت خیال‌پردازی در ادبیات، علم و دین و تأثیر آن بر زندگی کودکان و نوجوانان سخن گفت.

نویسنده رمان «چشم عقاب» با بیان این‌که یکی از مشکلات جامعه ما این است که خیال‌هایمان را جدی نمی‌گیریم، توضیح داد: برای درک گذشته به تاریخ رجوع می‌کنیم و برای درک جهان واقعی نیز پنج حس ما به کمک‌مان می‌آید اما برای درک فردا ناچاریم به خیال متوسل شویم. خیال مثل پ‌رنده‌ای است که شما را از جایی به جای دیگر، حتی دوردست‌ها پرواز می‌دهد.

او خیال‌پردازی در ادبیات را عاملی برای تجربه‌ی جهان‌هایی دانست که در واقعیت، امکان تجربه آن را نداریم اما با خواندن یک کتاب از عالم واقعی جدا می‌شویم و به سوی جهانی خیالی حرکت می‌کنیم.

وی افزود؛ اما این خیال‌پردازی‌ها تنها به درد ادبیات نمی‌خورد بلکه بسیاری از پیشرفت‌های علمی هم حاصل برخی خیال‌پردازی‌ها بوده است.

نویسنده کتاب «فصل چیدن» با بیان مثال‌هایی درباره‌ی اختراع هواپیما از سوی برادران رایت، اختراع رادیو و تلویزیون و ایجاد امکان گفت‌وگوهای تصویری در نقاط مختلف جهان با یکدیگر توضیح داد: بسیاری از این پیشرفت‌های علمی از یک خیال آغاز شده است، شاید در ۵۰ سال پیش برخی از این پیشرفت‌ها از نظر انسان تنها یک خیال به نظر می‌رسید درحالی‌که اکنون تحقق پیداکرده است به نظر من باید اتفاقی در کشور ما بیفتد و آن هم جدی گرفتن خیال است وقتی این اتفاق افتاد راه رسیدن به خیال‌ها را پیدا می‌کنیم.

هجری دلیل این‌که بسیاری از کودکان و نوجوانان از رفتن به مدرسه و درس خواندن لذت نمی‌برند را وجود این حس عنوان کرد که بچه‌ها فکر می‌کنند خواندن این کتاب‌ها، انشا و املا و درس‌های حفظی به دردشان نمی‌خورد.

او برای حل این مشکل و ایجاد جذابیت در مدارس پیشنهاد کرد که بخشی از کلاس درس در مدرسه به خیال اختصاص پیدا کند و مثلاً معلم از دانش‌آموز بخواهد به خیال‌های‌شان و راه رسیدن به آن فکر کنند، خیال‌هایی که سازمان‌یافته و دارای نظم و ترتیب باشد.

نویسنده رمان «اقلیم هشتم» این تصور را که «خوب نیست آدم خیالاتی باشد» نادرست دانست و تأکید کرد؛ به نظر من انسان باید خیالاتی باشد و از آن در زندگی‌اش استفاده کند. خیال هم به درد ادبیات و هم علم می‌خورد و به تحقق بخشیدن آرزوهایمان در حوزه مسائل دینی هم کمک می‌کند.

هجری از مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از مکان‌های فرهنگی یادکرد که پرنده خیال بچه‌ها را به پرواز درمی‌آورد و به همین دلیل است که بچه‌ها کانون را دوست دارند و به آن‌ها در این مکان خوش می‌گذرد.

بر اساس این گزارش در ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان مرکز شماره ۹ کانون تهران یکی از اعضای این مرکز به خوانش دکلمه‌ای درباره‌ی حضرت علی‌(ع) پرداخت و گفت‌وگوی مهتاب شهیدی مربی مسئول کتابخانه درباره‌ی اهمیت ماه رمضان و روزه‌داری بخشی از این برنامه بود.

در ادامه در این برنامه محمدحسین دیزجی نویسنده و طراح مسابقات و معماهای قرآنی، در قالب بازی و سرگرمی تعدادی از معماهای قرآنی را به صورت مسابقه برای حاضران در برنامه مطرح کرد. ارائه نکته‌های قرآنی در قالب سؤال و معما از چنان جذابیتی برخوردار است که کودکان و نوجوانان را مشتاق کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌کند.

پذیرایی از میهمانان بر سفره پربرکت افطاری ماه مبارک رمضان، پایان‌بخش این برنامه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =