مهرواره آفرینش باعث آشنایی نوجوانان با فرهنگ‌های مختلف می‌شود

کنار هم قرارگرفتن نویسندگان و نوجوانان داستان‌نویس از مناطق مختلف کشور در کنار یک‌دیگر فرصت خوبی را به‌ویژه برای بچه‌ها فراهم می‌کند تا با فرهنگ‌های مختلف آشنا شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، طاهره ایبد نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان که به عنوان مدرس کارگاه‌های آموزش نخستین مهرواره داستان آفرینش به تبریز سفر کرده بود، در حاشیه این رویداد ادبی ویژه نوجوانان، در این زمینه گفت: بچه‌هایی که داستان می‌نویسند باید دارای تجربه زیسته باشند و من تلاش کردم تا در این کارگاه‌ها بر این نکته تاکید کنم که این کنار هم‌بودن‌ها می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای آشنایی آن‌ها با فرهنگ یک‌دیگر باشد.

نویسنده کتاب «پریانه‌های لیا سندماریس» درباره‌ی نوجوانان شرکت‌کننده در مهرواره داستان آفرینش اظهار نظر کرد: هم در کارگاه خودم و هم در ارتباط با دیگر نوجوانانی که از کارگاه‌های دیگر می‌آمدند، آن‌ها را بچه‌هایی کتاب‌خوان دیدم که برخی از آنان به شدت به این کار علاقه دارند و این علاقه به شدتی است که آنان را به سمتی که باید، هدایت می‌کند و البته راهنمایی‌هایی کانون تعیین‌کننده است.

او افزود: احساس می‌کنم کانون با برگزاری این مهرواره کار جدید و حرکت پرشوری را آغاز کرده و قدم خوبی را در این مسیر برداشته است. کانون باید برای برگشتن به حوزه پرورش تلاش کند و این به‌طور دقیق همان نقطه تفاوت کانون و آموزش و پرورش است که در سال‌هایی از آن غافل شدند و امیدوارم چنین برنامه‌هایی را در بخش‌های دیگر کانون هم ببینیم.

ایبد، آشنایی با نویسندگان و انتقال تجربه آن‌ها جدای از داستان‌های‌شان را از تاثیرهای مثبت این نوع ارتباط‌ها بین نویسندگان و نوجوانان عنوان کرد و یادآور شد: بچه‌ها در این ارتباط‌ها می‌بینند که نویسنده فرق چندانی با دیگران - جدای از تلاش‌هایی که انجام داده است - ندارد و این اتفاق خوبی است.

به اعتقاد نویسنده کتاب «غاغاغولی غول غاغولی»، این مهرواره بی‌تردید می‌تواند در علاقه‌مند کردن نوجوانان به مطالعه بیشتر و کتاب‌خوانی تاثیرگذار باشد.

او در این زمینه یادآور شد: یک نویسنده خوب باید کتاب‌خوان باشد و البته مطالعه آن‌ها نباید تنها در حوزه‌ی داستان، رمان و مسایل نظری ادبیات باشد بلکه بر اساس موضوع داستان به پژوهش‌های متناسب با حوزه داستان خود نیاز دارند و این، در دست یافتن به ایده‌های نو به آن‌ها کمک می‌کند.

نویسنده کتاب «چارخانه و خاله کشمشی» در پایان با بیان این نکته که داستان‌خواندن، تنها برای لذت بردن و نویسنده شدن نیست و داستان، تجربه زیسته‌ی نویسنده است که به مخاطب منتقل می‌شود، افزود: خواننده به راحتی با خواندن اثر شما به تجربه‌ای دست پیدا می‌کند که برای آن هزینه‌ای نکرده است و این فرصت را نباید از دست داد.

مهرواره داستان آفرینش که با حضور ۸۶ عضو برگزیده و ارشد داستان‌نویس انجمن‌های ادبی آفرینش کانون پرورش فکری سراسر کشور روز ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ به میزبانی کانون استان آذربایجان شرقی در تبریز آغاز شده بود روز ۱۷ مرداد پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =