برگزیدگان منطقه‌ی سه جشنواره قصه‌گویی در شیراز معرفی شدند

پنج برگزیده مرحله منطقه‌ای بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شیراز معرفی شدند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هیات داوران جشنواره قصه‌گویی در منطقه‌ی سه متشکل از عباس جهانگیریان، علی خانجانی و اصغر همت از میان ۳۰ قصه‌گو از استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، خوزستان، اصفهان و کهگیلویه‌وبویراحمد ۵ نفر را به‌عنوان برگزیده برای حضور در بخش بین‌المللی معرفی کردند.

بر اساس این گزارش مصطفی جعفری از اصفهان با قصه‌ی «آلن کوچولو و جعبه ابزار»، سوسن حیاتی از بوشهر با قصه‌ی «مراد و غریبه»، بهار ملک‌پور از چهارمحال و بختیاری با قصه «درخشان‌ترین خنده دنیا»، زینب موسوی از استان خوزستان با قصه‌ی «مهمان دیوانه» و مریم کشتکار از فارس با قصه «ماهی رنگین‌کمان» به عنوان نفرات راه‌یافته به مرحله بعد انتخاب شدند.

هم‌چنین هیات داوران جشنواره قصه‌گویی در منطقه‌ی سه نگار بهرسی با قصه «جنگ خندق» از استان بوشهر، صغری عالی‌پور با قصه «گوشواره آسمان» از استان چهارمحال و بختیاری، فاطمه رشیدی با قصه «قلعه جنی» از استان خوزستان، محمدجواد علیمردانی با قصه «کلاغ خنزر پنزری» از فارس، نرجس شمس‌آبادی از استان اصفهان با قصه «افسانه هفت برادر» و فرحناز قبادی با قصه «فریب روباه» از استان کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان نفرات شایسته قدردانی معرفی کردند.

این در حالی است که نرجس شمس‌آبادی از استان اصفهان با قصه «افسانه هفت برادر» هم از سوی داوران نوجوان این جشنواره متشکل از علیرضا فیلی‌زاده، مصطفی صفاری و سینا دهقانی به عنوان قصه‌گوی شایسته تقدیر معرفی شد.

در همین حال در آیین پایانی این رویداد بیانیه هیئت داوران خوانده شد که در آن آمده است: مدیران و برنامه‌ریزان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنایت به تجارب مفید اندوخته شده از جشنواره‌های پیشین و بر اساس یک برنامه هماهنگ، معلمان مدارس آموزش و پرورش به ویژه آموزگاران پایه اول دبستان را تحت پوشش آموزش قصه‌گویی قرارداده و در توسعه و ترویج این هنر ارزشمند بیش از پیش نقش‌آفرینی کند.

همچنین مسئولان کانون برای هم‌سان‌سازی سطح کیفی قصه‌گویی در سراسر کشور به استان‌های کمتر برخوردار عنایت بیشتری داشته باشند و با اعزام مدرسان توانمند بکوشند تا قصه‌گویان و علاقه‌مندان ساکن در این استان‌ها نیز بتوانند از شرایط بیشتر و بهتری بهره‌مند گردند.

 در عین حال در این بیانیه خطاب به قصه‌گویان حاضر در جشنواره نیز آمده است: قصه‌گویان برای اجرای بهتر قصه‌های خود، موضوع فعال‌کردن حواس پنج‌گانه را جدی گرفته و در بیان ماجرا و انتقال حس موجود در قصه، تنها به کلام اکتفا نکنند؛ بلکه از دیگر اعضای وابسته به حواس نیز بهره‌گیری کنند.

قصه‌گویان همچنین باید در انتخاب قصه، به مناسب بودن آن برای ارائه توجه و ضمن شناخت و حفظ ساختار اصلی قصه‌ها، نسبت به پرداخت قصه و مناسب‌سازی آن بر اساس نیازهای روز مخاطبان اقدام کنند.

این بیانیه در پایان تأکید دارد که بدن منعطف، صدای رسا و بیان واضح از بایسته‌های جدی در اجرای موفق یک قصه به حساب می‌آید و شایسته است که این مهم بیش از پیش مورد توجه قصه‌گویان قرار گیرد.

در آیین پایانی این جشنواره همچنین از نویسندگان وهنرمندان پیشکسوت استان فارس، داوران بخش نوجوان وداوران بخش زنان ومردان، مدیران کل استان‌های شرکت‌کننده و رابطان و ناظر جشنواره نیز تجلیل شد.

بر اساس این خبر عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس نیز در پیامی به مناسبت برگزاری این مرحله از جشنواره قصه‌گویی در شیراز ابراز داشت: «قصه، ابزار انتقال آموزه‌هاست؛ شهد شیرین اندیشه در جام بلورین قصه، به کام جان انسان، خوشگوارتر است. قصه‌گویی، بهترین شیوه مأنوس کردن دل و ذهن کودکان با مفاهیم فرهنگ غنی و ارتباط میان نسل‌ها و سیراب‌ ‌کردن جام جان جویندگان دستاوردهای تمدن بشری است».

«آیینه‌ی قصه‌ها، بازتاب باورها، احساس‌ها و تجربیات تلخ و شیرینی است که داستان‌پردازان خوش ذوق، با پرگار هنر، ترسیم‌گر مفاهیم بلند تربیتی و مهارت‌های زندگی بر بال پرنده خیال‌اند».

«قصه می‌تواند دریچه‌ای تازه را به روی انسان بگشاید تا با نگاهی نو و نگرشی بدیع، در اوج ناامیدی، روزنه‌ی امیدی بیاید و تهدیدها را به فرصت بدل کند؛ از شکست‌ها، پل پیروزی بنا کند و عالمی و آدمی دیگر بسازد».

«چه پارادوکس زیبایی که قصه، خواب دیدنی است در عالم بیداری و قصه‌ها هم خواب‌آور و هم بیدار کننده هستند».

«جشنواره‌های قصه‌گویی فرصتی است که قصه‌گویان شیرین سخن در منشور رنگارنگ قصه‌ها، بتوانند بذر خصیصه‌های نیک شخصیت‌های داستان را در دل و جان کودک، بنشانند و نهال امید را در باور بارور نوجوانان پرورش دهند تا میوه‌ی دوستی، صداقت، مهربانی، نوع‌دوستی، صلح و آزادی را به ارمغان آورد».

هم‌چنین در آیین پایانی این رویداد علی‌عسکر نجفی مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نیز در سخنانی با بیان این‌که نقش و اهمیت قصه در تعلیم و تربیت بر کسی پوشیده نیست، آن‌را قالبی تأثیرگذار دانست.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین با یادآوری این‌که جای قصه‌ها را ابزارهای ماشینی و فانتری گرفته است، تصریح کرد: این جایگزینی، آسیب‌ها و زیان‌های جبران ناپذیری به تعلیم و تعلم وارد کرده است، بنابراین باید یاد بگیریم که مادرانی را پرورش دهیم که دوباره از قصه‌گویی استفاده کنند.

نجفی همچنین کانون پرورش فکری را به عنوان خانه و مدرسه دوم دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: باید از قابلیت‌های کانون در یادگیری استفاده بهینه کنیم، از این رو بر اساس طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش، کانون لازم است در کنار این نهاد قرار بگیرد.

سیده نسرین سجادیان مدیرکل آموزش و پژوهش کانون و ناظر این جشنواره نیز برگزاری جشنواره را یک رویداد فرایندی در طول سال دانست که نمودِ آن در قالب جشنواره‌های قصه‌گویی به ظهور می‌رسد.

زهرا افتخاری مدیرکل کانون استان فارس نیز در آیین پایانی مرحله منطقه‌ای بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: هر آدمی قصه‌ای از خاطره‌ها و تلخی‌ها و شیرینی‌هاست که درسی برای زندگی به شمار می‌رود.

وی با بیان این‌که فارس و مراکز کانون پرورش فکری در سراسر کشور بر مدار خرد جمعی، خلاقیت و ابتکار فعالیت می‌کند، افزود: جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به عنوان فرزند کانون اکنون ۲۲ ساله شده و باید به جایی آن را برسانیم که برای نسل کودک، نوجوان و دانش‌آموزان کشور پلکان ترقی باشد.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور روز جمعه ۱۷ آبان به همت اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در شیراز آغاز شد و روز ۱۹ آبان ۱۳۹۸ در سالن همایش‌های بین‌المللی هتل هما در شیراز به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =