آشنایی کودکان با چالش‌های زیست‌محیطی در بازی «سرزمین من»

بازی گروهی «سرزمین من» کودکان و نوجوانان بالای ۹ سال را با موقعیت جغرافیایی استان‌های کشور و چالش‌های تهدیدکننده زیست‌محیطی نقاط مختلف ایران آشنا می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون،این ایده سیدامین حسینی برای ساخت یک بازی جذاب و سرگرم‌کننده از سوی داوران سومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی به عنوان یکی از یازده ایده برتر این رویداد فرهنگی معرفی شد.
رویداد ملی ایده آزاد اسباب‌بازی همه ساله از سوی اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود و در سومین دوره برگزاری آن از میان ۱۶۰ ایده رسیده به دبیرخانه و ۳۹ ایده‌ی رسیده به مرحله پایانی، ۱۱ ایده‌ی برتر این رویداد آبان امسال در تهران معرفی شد.
بر اساس این گزارش بازی گروهی «سرزمین من» به عنوان یکی از ایده‌های برتر و خلاق این رویداد به نحوی طراحی شده که در نهایت ۴ بازیکن می‌توانند در کنار هم به‌دور از هر رقابتی و دریک بازه زمانی ۴۵ دقیقه‌ای با مهم‌ترین چالش‌های زیست محیطی کشور مانند خشک‌سالی، آلودگی هوا، ریزگردها، نابودی حیات وحش، جنگل‌ها، مراتع و ... روبرو شوند و در قالب یک بازی خانوادگی کار گروهی را نیز تجربه کنند.
ایجاد فرصت برابر برای تمام بازیکنان، قابلیت تکرار شوندگی بالا در قالب ماموریت‌ها، عدم حذف بازیکنان تا پایان بازی وآشنایی با موقعیت جغرافیایی استان‌های مختلف ایران به صورت ناخودآگاه از ویژگی‌های اصلی این بازی گروهی است.
سیدامین حسینی طراح ایده این بازی درباره‌ی نحوه‌ی بازی توضیح داد که فرایند شیوع آلودگی به روش کشیدن کارت‌های آلودگی و توزیع توکن(علامت‌های رمزنگاری شده) آلودگی با درجه آلودگی یک تا سه به ازای بازی هر بازیکن روی صفحه بازی ادامه می‌یابد و بازیکنان در نوبت خود باید با توجه به اهداف تعریف شده در کارت ماموریت‌شان کارت‌های لازم برای رفع یک نوع آلودگی را به‌صورت دسته‌ای در اختیار بگیرند و طی بازی با مبادله کارت‌های لازم بقیه بازیکنان را یاری کنند و از آن‌ها کارت هم‌یاری دریافت کنند تا ماموریت‌شان کامل شود و با برافراشتن پرچم ایران در شهرهای مربوطه آلودگی را به‌طور کامل نابود کنند.
او همچنین گفت تا پیش از این‌که کارت استان‌ها یا توکن‌های آلودگی از یک نوع به پایان برسد و یا درجه شیوع آلودگی از هفت رد شود تمامی بازیکنان باید همه آلودگی‌ها را رفع کرده باشند وگرنه همگی بازنده خواهند بود.
طراح بازی رومیزی «سرزمین من» هدف از طراحی این بازی را دور هم جمع‌کردن اعضای خانواده عنوان کرد و افزود:
ایده اولیه بازی در جریان بازی‌های من با دخترانم و با هدف آموزش و تجربه همراهی با آن‌ها شکل گرفت و پس از آگاهی از رویداد ایده‌آزاد تصمیم گرفتم افکارم را برای شرکت در یک رویداد جدی منسجم کنم البته در طول فرایند با حضور مشاوران متخصص رویداد(منتورها) و استفاده از تجربه‌های آنان این ایده دچار تغییر و کامل شد.
به باور این طراح اسباب‌بازی  روند برگزاری این رویداد و اهدافی که مسئولان آن دنبال می‌کنند می‌تواند در معرفی طراحان جوان و باانگیزه به صنعت بازی و اسباب بازی ایران بسیار موثر باشد و ادامه این فرایند می‌تواند ایران را در این زمینه نه تنها خودکفا کند بلکه در آینده نه چندان دور شاهد صدور ایده‌ها و افکار همین طراحان جوان به سایر کشورها باشیم.
وی درباره‌ی عرضه این بازی در آینده نیز گفت: در حال حاضر و بعد از برگزاری همایش در حال مذاکره با برخی علاقه‌مندان به تولید این بازی هستم اما به‌نظر می‌رسد باید حمایت بیشتری از منتخبان این رویداد در جهت به ثمر رسیدن طرح‌ها به‌ویژه از سوی شرکت‌های تولیدی صورت بگیرد و همچنین تسهیلاتی هم برای تولیدکنندگان درنظر  بگیرند تا انگیزه‌های آن‌ها برای حمایت از طرح‌های نهایی بیشتر شود و در نهایت این طرح‌ها وارد بازار شود.
طراح بازی «سرزمین من» با دعوت از تمامی افرادی که ذهنی توانا و خلاق در حوزه طراحی و تولید محتوای آموزش و سرگرمی دارند به شرکت در این رویداد و استفاده از تجربه متخصصان یا منتورهای با تجربه آن، برگزاری دورهمی‌ها و همایش‌های سالانه به منظور هم اندیشی طراحان حوزه بازی و اسباب بازی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در  فرهنگ‌سازی و بهبود وضعیت طراحی اسباب‌بازی بسیار موثر دانست.
حسینی در پایان با بیان شاخص‌های ارایه یک طرح خلاق، تاکید کرد: یک طراح بازی با نگاه موشکافانه و دقیق به ادبیات، فرهنگ، جغرافیا، موقعیت اجتماعی و تاریخی مردم سرزمینش می‌تواند به سرچشمه بی‌پایانی از موضوع‌های مختلف برای ایده‌پردازی دسترسی داشته باشد و اهداف بازی را مشخص و با به‌کارگیری سازوکارهای متناسب با اهداف بازی طرح‌های خلاقانه‌ای ارائه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =