بازی «کتاب تئاتر سایه» هنر نمایش را به خانه‌ها می‌برد

«کتاب تئاتر سایه» ایده‌ای است برای ساخت یک بازی گروهی مبتنی بر نمایش سایه‌ای که یک کارگردان نمایش‌های کودک و نوجوان آن را ارایه کرده و طرح او در میان برترین‌های سومین رویداد ایده‌آزاد اسباب‌بازی قرار گرفته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این رویداد فرهنگی چند سالی است که از سوی اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود تا جوانان خلاق و علاقه‌مندان به طراحی بازی‌های ایرانی بتوانند ایده‌های خود را عرضه و از حمایت بخش صنعت برای تولید این بازی‌ها بهره‌مند شوند.
در این میان آیین معرفی ایده‌های برتر و منتخب سومین دوره این رویداد آبان ۱۳۹۹ در تهران برگزار و از میان ۱۶۰ ایده رسیده به دبیرخانه و ۳۹ ایده‌ی رسیده به مرحله پایانی، ۱۱ ایده‌ی برتر این رویداد معرفی شد، ایده‌هایی که نویدبخش تولید بیشتر و با کیفیت بازی‌های متنوع از سوی جوانان خلاق ایرانی بود.
سیدآرش شریف‌زاده - که سابقه‌ای ۳۰ ساله در اجرای حرفه‌ای نمایش برای کودکان و نوجوانان دارد و آثار نمایشی را در نقاط مختلف ایران چه در سالن‌ها چه بر روی تریلی سیار کانون به روی صحنه برده است - با تکیه بر این سابقه، ایده‌ی ساخت یک بازی گروهی را با عنوان «کتاب تئاتر سایه» به رویداد ایده‌آزاد کانون ارایه کرد و ایده او از دید داوران به عنوان یکی از برگزیدگان این رویداد ملی انتخاب شد.
او توضیح داد: کودکان و نوجوانان می‌توانند در کنار بزرگ‌سالان این بازی را اجرا و لحظه‌های شاد و مفرحی را تجربه کنند. این وسیله (کتاب تائتر سایه) با استفاده از نمونه و تکنیک مطرح نمایش عروسکی در ایران و جهان یعنی شیوه «سایه روی پرده سفید» طراحی و بسته آن از اجزای ساده‌ایی مانند صفحه اصلی بازی که به‌صورت کتاب، باز می‌شود، عروسک‌های سایه با باتوم، باتوم‌های اضافی برای درست‌کردن عروسک با استفاده از خلاقیت کودک و کمک والدین و مربیان،   صفحه‌های پس‌زمینه برای فضاسازی نمایش در کنار کتابی شامل سه نمایشنامه کوتاه،   منبع نور و بروشور نحوه استفاده از بازی، تشکیل شده است.
شریف‌زاده با بیان این‌که این بازی از قابلیت اجرا در مکان‌های مختلف برخوردار است و در آن، هم والدین می‌توانند برای بچه‌ها نمایش اجرا کنند و هم کودکان برای هم سن و سالان خود و والدین، گفت: در این بازی با استفاده از تکنیک‌های مختلف نمایش عروسکی و ساخت ساده آن مثل تکنیک‌های ماریونت(نخی)، باتومی، سایه، دست‌کشی، فک‌زن و غیره، بازیگران به ارایه نمایش می‌پردازند و از آن می‌توان برای رشد خلاقیت و شادی کودکان و نوجوانان بهره گرفت.


این بازی‌گر و کارگردان باسابقه نمایش‌های عروسکی با تاکید بر اهمیت و  تاثیر نمایش بر آموزش کودکان و اشاره به سفرهای خود به همراه تریلی سیار تئاتر کانون به نقاط دور افتاده کشور در سال‌های متمادی افزود: بسیاری از بچه‌ها در نقاط مختلف کشور هیچ دسترسی به سالن نمایش و تماشای تئاتر ندارند با تولید این ایده می‌توانیم نمایش را به داخل خانه‌ها ببریم تا بچه‌ها با استفاده از خلاقیت خودشان نمایش بازی کنند و حتی والدین و مربیان هم می‌توانند از این راه بسیاری از مشکلاتی که بچه‌ها در خانه دارند مثل نخوابیدن زود هنگام، خوردن کامل غذا، جمع کردن وسایل شخصی، بازی‌کردن زیاد با رایانه و حضور بیش از اندازه در فضاهای مجازی و غیره را بر طرف یا دست‌کم کاهش دهند.
به‌گفته‌ی وی تولید این وسیله علاوه بر این‌که یک فضای کارآفرینی برای مردم ایجاد می‌کند از نظر بار آموزشی در موضوع‌های علمی و دینی و تکنیک‌های آموزشی به‌روز نیز می‌تواند مورد استفاده مراکز آموزشی مانند مهدکودک‌ها و مدارس قرار بگیرد.
این طراح و ایده‌پرداز برتر سومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی بر نقش کانون در حمایت از صنعت اسباب‌بازی تاکید کرد و گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌خاطر این‌که یک نشان شناخته شده  برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها است و قدمت زیادی در زمینه فعالیت‌های مختلف دارد، می‌تواند با مدیریتی خوب و کارآمد فضا را برای به ثمر نشستن این ایده‌ها فراهم کند و باید در بخش‌های صنعتی و بازار کسب و کار نیز از تولید این اسباب‌بازی‌ها حمایت شود.
رویداد ایده‌آزاد اسباب‌بازی که هرسال به همت اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون برگزار می‌شود، به‌دنبال شناسایی و کشف و پرورش ایده‌پردازان این حوزه و ایجاد بستری برای حضور صنعت‌گران و تولیدکنندگان و حمایت آن‌ها از استعدادهای برتر حوزه اسباب‌بازی و سرگرمی‌های سازنده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =