چهارچوب‌های آموزشی و هیجانی طراحی اسباب‌بازی تشریح شد

استاد ایتالیایی در نشستی تخصصی، چهارچوب‌های آموزشی و هیجانی طراحی اسباب‌بازی را تشریح کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فابیو گواریچی استاد مدعو دانشگاه پلی‌تکنیک میلان و مشاور طراحی اسباب‌بازی در نشستی تخصصی که به‌صورت مجازی برگزار شد به انتقال بیش از ۱۵ سال تجربه علمی و حرفه‌ای خود به شماری از طراحان و ایده‌پردازان اسباب‌بازی در ایران پرداخت.
گواریچی در نشست روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ که به همت اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دبیرخانه رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی برگزار شد، درباره اهمیت چارچوب‌های آموزشی و هیجانی در طراحی اسباب‌بازی و همچنین ۶ مرحله مهم در ثبت یک ایده سرگرمی یا اسباب‌بازی صحبت کرد.
این طراح ایتالیایی فعالیت‌های حرفه‌ای خود را در عرصه اسباب‌بازی از ۱۵ سال پیش با رساله دانشگاهی خود درباره اسباب‌بازی‌های چوبی شروع و تاکنون با شرکت‌های بزرگ تولید اسباب‌بازی در ایتالیا و اروپا به عنوان طراح یا مشاور مشغول فعالیت است. او هم اکنون آکادمی خود را تأسیس و به طراحان و ایده‌پردازان جوان مشاوره و آموزش می‌دهد.
فابیو گواریچی در این نشست از دیدگاه متفاوتی به مسئله طراحی سخن گفت و این دیدگاه را با مقایسه دو محصول معروف و پرفروش در بازارهای اروپا و آمریکا انجام داد. طراح ایتالیایی در ادامه به بررسی و تحلیل علت‌های موفقیت و نکات مهم از فرایند ایده‌پردازی تا تولید این دو محصول پرداخت. این تحلیل با استفاده از ۶ مرحله ثبت طرح، که ابداع خود آقای گواریچی است انجام شد.
گواریچی در این شش مرحله ابتدا به اهمیت جذاب و نو بودن ایده اشاره کرد و گفت ایده‌ای که طراح خلق می‌کند باید برای تولید کنندگان جذابیت داشته باشد تا بتواند آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در آن متقاعد کند. وی سپس به ارزشمندسازی محصول تأکید کرد و به طراحان پیشنهاد کرد که همواره بازار را بررسی کنند و ارزش‌های طرح و ایده خود را توسعه دهند و یک طرح را به تولید کننده متناسب با آن ارایه کنند.
طراح ایتالیایی همچنین بر مدت زمان لازم برای این مراحل تأکید کرد و گفت: بهتر است طراحان در طی کردن این مراحل عجله نکنند و وقت بیشتری بر مسایل پایه‌ای طرح خود بگذارند. حمایت و محافظت از ایده نکته مهم دیگری بود که به اعتقاد وی، طراحان و ایده‌پردازان باید به آن توجه کنند زیرا همواره در صنعتی که به سرعت در حال رشد و تغییر است این وظیفه خود طراحان است که از طرح خود دفاع کنند و آن را به افراد درست و مرتبط با ایده یا طرح خود ارایه دهند.
گواریچی آخرین مرحله را ثبت قرارداد همکاری با شرکت‌ها و تولیدکنندگان دانست و گفت طراحان باید در این مرحله حرفه‌ای عمل کنند و برای رسیدن به موفقیت می‌توانند از مشاوره افراد حرفه‌ای استفاده کنند.
فابیو گواریچی در ادامه به اهمیت عقد قرارداد بین طراحان و تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: افراد بی‌تجربه معمولا تمام امتیازهای طرح خود را به تولیدکنندگان می‌فروشند اما طراحی که از مشاوره متخصصان استفاده می‌کند به عنوان همکار و مالک طرح با شرکت‌ها همکاری می‌کند.
وی همچنین به اهمیت استفاده از پیشنهادهای متخصصان و تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: افراد حاضر در بازار بسیار باتجربه هستند و بازار را بهتر از طراحان می‌شناسند، در خیلی از موارد داشتن انعطاف و استفاده از پیشنهادهای این افراد به نفع طراح خواهد بود.
گواریچی در ادامه صحبت‌های خود به چارچوب‌های آموزشی و هیجانی پرداخت. او در چارچوب آموزشی،   مسایل را در دو بعد اجتماعی و شناختی طبقه‌بندی کرد. فابیو بازی‌های نمادین، بازی‌های ساختنی و بازی‌های قانون‌مند را در بعد شناختی و بازی‌های انفرادی، موازی، مشارکتی و همکاری را در بعد اجتماعی چارچوب آموزشی طراحی بازی‌ها دسته‌بندی و توضیح داد: این چارچوب‌ها علاوه بر محدود کردن حیطه سرگرمی، ارزش‌های آن محصول را نیز نمایان می‌سازد.
گواریچی در ادامه به توضیح چارچوب‌های احساسی پرداخت و چهار نمونه مهم آن را برشمرد. ساختن استاد یا فرد با مهارت، ساختن فردی خلاق، ساختن فردی حامی و ساختن یک شبیه ساز، چهار رکن اصلی در چارچوب‌های احساسی هستند. او سپس برای هر یک از این ارکان مثال‌هایی از دنیای سرگرمی‌ها و اسباب‌بازی‌ها زد و توضیح داد که چه‌طور یک محصول می‌تواند بر احساسات و هیجان‌های کودکان تأثیر بگذارد و در زندگی آینده آن‌ها نقش مهمی ایفا کند.
فابیو گواریچی طراح ایتالیایی در پایان نشست علاوه بر پاسخ دادن به سوال‌های شرکت‌کنندگان در نشست بر اهمیت خلاق بودن ایده‌پردازان و طراحان تأکید کرد و گفت طراحان نباید از صنعت و بازار بزرگ اسباب‌بازی بترسند بلکه باید با آن همراه شده و تجربه کسب کنند.
او همچنین به سوال یکی از شرکت کنندگان که پرسید: «آیا تمام فرایند طراحی را باید به تنهایی انجام داد یا خیر؟» پاسخ داد که کار طراحی و مخصوصا طراحی سرگرمی فعالیتی گروهی است زیرا اگر طراح بخواهد به تنهایی کار کند وقت زیادی را از دست می‌دهد و در صنعت و بازار نمی‌تواند موفق عمل کند.
در این نشست که روز ‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ با حضور شماری از طراحان و ایده‌پردازان اسباب‌بازی از شهرهای مختلف کشور برگزار شد، آیدین‌مهدی‌زاده دبیر چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ادامه برگزاری این نشست‌ها با حضور میهمانان خارجی خبر داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =