۱۰ کارگاه با موضوع میراث فرهنگی در هفته ملی کودک

به مناسبت هفته ملی کودک، پژوهشگاه میراث فرهنگی ۱۰ کارگاه و نشست حضوری و مجازی با رویکرد ارتباط کودکان و میراث فرهنگی برای عموم بچه‌ها و علاقه‌مندان برگزار می‌کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، از ۱۶ تا ۲۲ مهر و همزمان با هفته ملی کودک، بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی ویژه‌برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اند که کارگاه‌های پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری با هدف آشنایی مربیان، تسهیلگران، آموزگاران و علاقه‌مندان میراث ‌فرهنگی با نحوه‌ آموزش موارد تخصصی این حوزه به کودکان، از آن جمله‌اند.
امسال با توجه به محدودیت‌های ناشی از انتشار ویروس کرونا، ۵ کارگاه به صورت مجازی و ۲ کارگاه به صورت عملی برگزار خواهد شد.
لیلا کفاش‌زاده مسئول کارگروه کودک و نوجوان این پژوهشگاه در افتتاحیه‌ برنامه‌های هفته‌ ملی کودک که روز شنبه ۱۷ مهر برگزار می‌شود به موضوع «میراث‌فرهنگی، شناخت منِ پارسی» می‌پردازد و از اهمیت شناخت میراث‌ فرهنگی برای رسیدن به خودباوری و شناخت ریشه‌های اصیل فرهنگ ایرانی برای کودکان سخن خواهد گفت.
در همین روز کارگاه عملی ساخت جعبه‌های تخصصی برای مجموعه‌های عروسکی با عنوان «جعبه‌های سبز» از سوی الهام علی‌میرزایی دانشجوی دکترای مرمت آثار تاریخی و مرضیه چلبی کارشناس ارشد حفاظت و مرمت آثار تاریخی در ادامه‌ کارگاه آشنایی با حافظت عروسک برگزار می‌شود که طی این رویداد مدرس، نحوه‌ بسته‌بندی دوستدار محیط ‌زیست و ضد آسیب‌های مخرب برای عروسک‌های تاریخی را آموزش می‌دهد.
روز یک‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ نیز آموزش پتینه (هنر کهنه‌کاری) به صورت عملی از سوی فاطمه زیبانیا کارشناس هنرهای سنتی به صورت عملی اجرا می‌شود.
در ادامه برنامه‌های هفته ملی کودک، روز دوشنبه ۱۹ مهر نیز بازدید از موزه‌ ملی ایران با تمرکز بر موضوع کودک، میراث فرهنگی و تنوع زیستی با همراهی محمدرضا رکنی کارشناس باستان‌شناسی صورت می‌گیرد که طی آن، این کارشناس تنوع زیستی را در عرصه‌ تاریخی با بررسی نقوش روی اشیای تاریخی بررسی می‌کند.
روز سه‌شنبه ۲۰ مهر برای نخستین‌بار کارگاه آموزشی «خبرنگاران کوچک، حافظان میراث‌فرهنگی» از سوی راضیه حسینی کارشناس ارشد علوم ارتباطات و خبرنگار حوزه‌ میراث‌فرهنگی برای گروه سنی نوجوان ارایه خواهد شد. در این کارگاه مدرس با بیان ویژگی‌ها و جذابیت‌های امر خبررسانی در حوزه‌ میراث ‌فرهنگی توجه نوجوانان، مربیان، تسهیلگران و... را به این موضوع جلب خواهد کرد که اطلاع‌رسانی در این حوزه چه‌طور می‌تواند از تخریب آثار ارزشمند تاریخی جلوگیری کند.
برنامه‌ بعدی این پژوهشگاه، برپایی کارگاه «سفر به باغ ایرانی» است که از سوی آزیتا علیزاده کارشناس ارشد بافت و معماری تاریخی برگزار می‌شود؛ مدرس در این کارگاه از ویژگی‌ها و اهمیت باغ ایرانی که از شاهکارهای معماری ایرانی است، سخن می‌گوید.
سومین برنامه‌ این روز، ۲۰ مهر، معرفی تازه‌های انتشارات در حوزه‌ کودک و نوجوان است که از سوی پریسا شجاعی دبیر کمیته‌ انتشارات پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری ارایه می‌شود.
براساس اعلام این نهاد، روز چهارشنبه ۲۱ مهر، مروری بر آثار پژوهشکده مردم‌شناسی در حوزه‌ کودک و نوجوان با تاکید بر رابطه مخاطب و تولیدات فرهنگی از سوی معصومه رخشا کارشناس ارشد مردم‌شناسی و نمایش‌های سنتی ایرانی و کودکان و نوجوانان از سوی مریم نعمت طاوسی و پوریا سمندری ارایه خواهد شد.
در همین روز فرهاد صولت دکترای فرهنگ و زبان‌های فارسی نیز در قالب یک کارگاه آموزشی به اهمیت آشنایی کودکان فارسی‌زبان با پیشینه‌ زبان می‌پردازد.
ورود به این کارگاه در نشانی gggvvv/ch/richt.dtp/koodak با ثبت‌نام پیشین امکان‌پذیر است.
علاقه‌مندان برای طرح سوالات خود می‌توانند با شماره ‌تلفن ۶۶۷۳۶۴۵۳-۶۰ داخلی ۱۵۳و ۲۴۲ تماس بگیرند.
هفته ملی کودک، یادواره‌ شهید علی لندی نوجوان فداکار ایذه‌ای، از ۱۶ تا ۲۲ مهر در سراسر کشور با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» و با همراهی سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه کودک برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =