توسعه مهارت‌های ارتباطی کودکان با آگاهی عمومی میسر است

یک متخصص روانشناسی تربیتی معتقد است آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان نیازمند آموزش فراگیر و سیستماتیک والدگری است.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، سهیل رحیمی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن اشاره به ضعف‌ مهارت ارتباطی در کودکان و نوجوانان گفت: ضعف آگاهی در بزرگ‌ترها دلیل اصلی ضعف‌های مهارتی و ارتباطی کودکان است. هر چه اجتماع پربارتر و جوابگوی کودک و نوجوان باشد، نسل آگاه‌تر و سالم‌تری خواهیم داشت. امروز اندیشه، حرف اول را می‌زند و برای اینکه موجودی اندیشه‌ورز تربیت کنیم باید بتوانیم خود به عنوان والد اندیشه کنیم و سپس امکانات این مهارت را برای کودک فراهم کنیم. اما در کشور ما اصلاً به مادران و پدران آموزش فراگیر و سیستماتیک والدگری و ارتباط بین والد و فرزند داده نمی‌شود. مگر اینکه فرد دغدغه‌مندی بخواهد خودش به دنبال آموزش این مهارت برود.
این متخصص روانشناسی تربیتی، عامل دیگر ضعف‌های ارتباطی کودکان و نوجوانان را در عدم توجه به آنها دانست و ادامه داد: جامعه‌ ما کودک را شخصیت فعال و هوشمندی که در چرخه‌ تولید آگاهی مشارکت دارد، نمی‌داند. برای مثال در بسیاری موارد وقتی کودک خطایی می‌کند والد با نگاه سطحی خود، ماجرا را می‌بیند و کودک را تنبیه می‌کند. در حالی که باید در مساله‌ مربوط به کودک، والد خود را به جای کودک بگذارد تا بتواند واقعیت ماجرا را از نگاه کودک مشاهده کند.
وی اولین قدم برای رفع این چالش را افزایش آگاهی و اصلاح دیدگاه‌ها دانست و گفت: آگاهی عمومی در جامعه در حال کاهش است. البته داشتن آگاهی با داشتن مدرک تحصیلی تفاوت دارد. آگاهی یعنی تفکر انتقادی، تولید علم (و نه تولید مقاله‌ علمی) و توانایی ارتباطات جهانی با کشورهای دیگر که همگی از جمله خلاءهای جامعه‌ ما است. یکی دیگر از شاخصه‌های آگاهی عمومی سرانه مطالعه است. در کشور دانمارک سرانه مطالعه پنج ساعت و در کشور ژاپن چهار ساعت است. در حالی که در کشور ما سرانه‌ مطالعه شانزده دقیقه است! این آمار تازه‌ای است که ۱۰ روز پیش اعلام شد. در این جامعه که همه عجله دارند، سطحی‌نگری حاکم می‌شود. به تبع آن نگاه به حوزه‌ کودک هم سطحی می‌شود. تمام این‌ها سلامت روان کودکان و نوجوانان ما را تهدید می‌کنند.
در پایان سهیل رحیمی به وظیفه‌ مهم مسئولان اشاره کرد و گفت: اگر اول از همه مسئولان نگاه خود را به این حوزه تغییر دهند قطعاً می‌توانیم آینده‌ روشنی پیش‌رو داشته باشیم. ما باید بخواهیم با احساس میهن دوستی کشور خود را از این وضعیت خارج کنیم. در نتیجه من هم در نقش مسئول کشوری برای وطنم تلاش می‌کنم و سرنوشت وطنم برایم اهمیت پیدا می‌کند. این سرنوشت در گرو آینده‌ کودکان است، در نتیجه من هم کارم را بهتر انجام می‌دهم. در عین حال والدین باید با مطالبه‌گری و ابراز احساس نیاز در این راه جلو بیایند تا سازمان‌ها، آموزش‌های سازمان‌یافته‌ عمومی را به آنها ارائه دهند. مسئولان عالی کشور اگر روی این موضوع بیشتر حساس شوند و یک بسیج عمومی صورت بگیرد می توانیم زودتر به مقصد برسیم.
«کودک، خانواده، آموزش و مهارت‌های زندگی» عنوان سومین روز از هفته ملی سال ۱۴۰۰ است.
هفته ملی کودک امسال با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» یادواره شهید علی لندی نوجوان فداکار ایذه‌ای از ۱۶ تا ۲۲ مهر در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =