فعالیت گسترده مراکز و کتابخانه‌های سیار کانون در شهرهای ایران

در کنار شادپیمایی عروسک‌های غول‌پیکر در خیابان‌ها، تریلی‌های نمایش و کتاب‌خانه‌های سیار شهری و روستایی کانون در هفته ملی کودک به شهرها و روستاهای مختلف عازم شده‌اند تا با برگزاری جنگ‌های شادی، کودکان و نوجوانان سراسر ایران را ساعاتی میهمان این رویداد ملی کنند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، همزمان با آغاز هفته ملی کودک کتاب‌خانه سیار شهری زاهدان در روز «کودک؛ صلح؛ بازی و نشاط» به همراه مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مصلای زاهدان حضور یافته و در جمع کودکان، این هفته را جشن گرفتند.
همکاران بخش سیار کانون این استان در هفته ملی کودک در نقاط مختلف شهر زاهدان حضور دارند و در کنار مخاطبان خود با پخش فیلم، برپایی کارگاه‌های گوناگون، برگزاری ایستگاه نقاشی، اهدای کتاب و بازی‌های بومی و محلی روزهای خاطره‌انگیزی برای آنان رقم می‌زنند.
در نخستین روز هفته ملی کودک که با عنوان «کودک، صلح، بازی و نشاط» نامگذاری شده بود، واحد سیار با همکاری مربیان فرهنگی مراکز فعالیت‌های شادی‌بخش خود را برای کودکان حاضر در مصلای شهر زاهدان برگزار کرد.


در استان قم نیز جشن «شادپیمایی عروسک‌ها» همزمان با روز جهانی کودک در بوستان علوی قم برگزار شد.
در این مراسم که با استقبال جمع کثیری از کودکان و نوجوانان قم همراه بود، برنامه‌های مفرحی با حضور عروسک‌های غول‌پیکر و هنرمندان نمایش عروسکی به اجرا درآمد.
همچنین در بخشی از این مراسم، حجت‌الاسلام احمد مهدی‌زاده از روحانیان فعال در حوزه کودک و نوجوان به اجرای کارهای خلاقانه و شاد پرداخت که مورد استقبال کودکان و خانواده‌ها قرار گرفت.
سیدامیر طباطبایی دبیر هفته ملی کودک در استان قم در حاشیه این مراسم، ضمن تبریک روز جهانی کودک به کودکان و نوجوانان قمی، هدف از برگزاری جشن «شادپیمایی عروسک‌ها» را ایجاد نشاط و شادابی برای کودکان عنوان کرد و افزود: این مراسم بعد از گذشت 18‌ماه از دوران شیوع کرونا که برای کودکان شرایط سختی را ایجاد کرد، با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و در فضای باز برگزار شد.
وی تصریح کرد: با توجه به استقبال چشمگیر همشهریان عزیز، احتمال دارد که «شادپیمایی عروسک‌ها» در بوستان‌های ‌هاشمی و شهید بنیادی قم نیز اجرا شود.
دبیر هفته ملی کودک در استان قم به مشارکت سپاه قم، ناجا، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، صداوسیما، آموزش و پرورش، جمعیت هلال‌احمر و دانشگاه علوم پزشکی استان قم در برگزاری مطلوب جشن «شادپیمایی عروسک‌ها» اشاره کرد.


در جنوب کشور نیز در نخستین روز از هفته ملی کودک مراسم شادپیمایی کودکان در نوار ساحلی شهر بندرعباس در کنار خانواده‌هایشان و سوار بر خودرو، برگزار شد.
در ابتدای این شادپیمایی به دعوت کانون پرورش فکری، خانواده‌ها به همراه فرزندان‌شان مقابل مجتمع آفرینش کانون با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تجمع کردند.
در این مراسم فاطمه شیردل عضو کودک مجتمع آفرینش، نامه کودکان ایرانی به همین مناسبت را خوانش کرد. این نامه که به مناسبت روز جهانی و هفته‌ ملی کودک سال ۱۴۰۰ خورشیدی صادر شده، از سوی مسوولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دبیرخانه‌ هفته‌ ملی کودک پس از ترجمه، به سفارت‌خانه‌های مستقر در تهران ارسال می‌شود تا به دست بچه‌های دیگر کشورها برسد.


در شمال کشور هم اعضای کودک مرکز شماره ۱ کانون بندرانزلی با خلق نقاشی‌های خلاقانه، به ساحل بندرانزلی رنگ خوش زندگی هدیه‌کردند. این اعضا با همراهی فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهرستان پیشگام برگزاری مسابقه نقاشی‌های خلاقانه کودکان شدند و یک روز شاد و شیرین را با همراهی کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها رقم ‌زدند.
این حرکت فرهنگی که با هدف ثبت و ضبط خاطره‌ای شیرین و به‌یادماندنی برای کودکان، به‌تصویرکشیدن توانمندی‌های آنان و همراه‌سازی هرچه‌بیش‌تر جامعه با فعالیت‌های کودک‌محور کانون صورت گرفت، با نقاشی‌های کودکانه، بازی و همچنین خوانش بیانیه حقوق کودک همراه‌شد.
این درحالی‌است که بازدید از نمایشگاه دست‌آوردهای اعضای کانون و برگزاری کارگاه آموزش کاغذوتا (اوریگامی)، قصه‌گویی و شعرخوانی اعضا از دیگر برنامه‌های این روز به‌ شمار می‌رفت.
در پایان نیز از اعضای برگزیده کانون در بیست‌وسومین‌جشنواره‌بین‌المللی قصه‌گویی و منتخبان مسابقه نقاشی، با اهدای لوح سپاس و جایزه قدردانی ‌شد.


در خراسان جنوبی هم کاروان پیک امید کانون استان با اجرای برنامه و استفاده از خودرو نمایش سیار کانون، روز شادی برای بچه‌های روستای شمس‌آباد بیرجند رقم زدند.
در این برنامه که با اجرای نمایش عروسکی، مسابقات، معرفی وقایع و هفته ملی کودک همراه بود و مورد استقبال کودکان ونوجوانان و جمعی از خانوادها قرار گرفت مدیران کل آموزش و پرورش و کانون استان نیز حضور داشتند.
گفتنی است دیدار مدیرکل کانون استان با معلمان و دانش‌آموزان دبستان پیام و تبریک هفته ملی کودک از دیگر بخش‌های این برنامه بود.
کاروان‌های پیک امید کانون استان متشکل از مربیان مراکز سیار و مراکز ثابت کانون در طول هفته کودک با حضور در مناطق حاشیه شهرها و روستاهای استان اجرای برنامه خواهند داشت.


در استان گلستان نیز همزمان با شروع هفته ملی کودک، کتابخانه سیار روستایی گمیشان اقدام به برگزاری کارگاه نقاشی با همین موضوع کرد.
این مرکز سیار روستایی در گمیشان با حضور در روستای چارقلی برای ۱۵ نفر از اعضای مرکز خود، کارگاه نقاشی با همین موضوع برگزار کرد. به گفته جبرئیل غریب مربی کتاب‌خانه سیار روستایی کانون گمیشان در این کارگاه که با هدف رشد خلاقیت، اعتمادبه‌نفس، و ایجاد روحیه‌ برای حرکت و تلاش در جهت کشف پیرامون کودکان برگزار شد، هر یک از اعضا، بخشی از زیبایی‌های اطراف خود را به تصویر کشیدند.


در لرستان هم مربیان کتاب‌خانه‌های سیار خرم‌آباد به مدارس حاشیه شهر و روستاها و مناطق کم‌برخوردار و دفاتر تسهیلگری رفتند و برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی را اجرا کردند.
همچنین در مرکز ازنا پس از مدت‌ها غیبت کودکان به خاطر شیوع کرونا، خنده بچه‌ها با اجرای برنامه‌های شاد در مراکز کانون پیچید.
اما براساس خبر رسیده از یزد، مشارکت کتابخانه‌های سیار روستایی مهریز و اشکذر در اولین روز هفته ملی کودک و روز ملی روستا و عشایر شور و حال دیگری داشت.


مصطفی حدادی مربی کتابخانه سیار روستایی یزد و اشکذر در روستای شمسی اشکذر به مناسبت روز ملی روستا و عشایر کارگاه نقاشی برگزار کرد. در این برنامه مردم و مسوولان این شهرستان حضور داشتند و کودکان با اجرای نقاشی با موضوع روستا، طبیعت و عشایر این روز را پاس‌داشتند.
همزمان در این روز سعید ابویی مربی مرکز سیار روستایی شهرستان مهریز نیز در حد فاصل روستای فخرآباد، منشاد شهرتان مهریز با برگزاری کارگاه نقاشی میزبان کودکان این منطقه بود و مصطفی حدادی نیز در این برنامه به اجرای قصه‌گویی با قصه روباه خیاط پرداخت.

گزارش از میترا امجدی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =