پنجمین جشنواره «بازی‌های جدی» با هدف آموزش و یادگیری

کارشناس اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون، آموزش و یادگیری را هدف اولیه در برگزاری پنجمین دوره جشنواره «بازی‌های جدی» دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدمحمدعلی حمیدی با بیان این مطلب گفت: بازی‌های جدی در تعریف اولیه به بازی‌هایی گفته می‌شود که عموما جنبه آموزشی هدف اولیه آن و سرگرمی بازی در درجه بعدی اهمیت قرار دارد. بازی‌هایی که در قالب بازی مفاهیم آموزشی، فرهنگی و درمانی را بیشتر مورد نظر قرار داده است و بچه‌ها می‌توانند در کنار بازی و سرگرمی از فرآیندهای مثبت آن بهره‌مند شوند.

حمیدی افزود: با توجه به همکاری‌های مستمر اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با توجه به تمرکز کانون روی گروه سنی کودک و نوجوان در جشنواره «بازی‌های جدی» همانند دوره‌های گذشته مقرر شد انتخاب و داوری بازی‌های گروه سنی کودک و نوجوان را به عهده گیرد. تا ضمن رصد و شناسایی بازی‌های این حوزه، بتوانیم برترین آثار را شناسایی کنیم و از این طریق علاوه بر کشف استعدادهای ناب برای ایجاد انگیزه در قالب تشویق و جایزه این پیام را به علاقه‌مندان سراسر کشور بدهیم که درِهای کانون به روی تمام پدیدآوردندگان آثار فرهنگی و هنری باز است.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف مهم در راستای حفظ و حراست از سلامت بچه‌ها و جلوگیری از آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای، در کنار تولید محتوای سالم، جلوگیری از ورود بازی‌های ناسالم و یا احیانا با سوء‌نیت به بازار و خلوت بچه‌ها است.

کارشناس اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای افزود: برای رسیدن به این مقصود حضور مستمر و دائمی نماینده کانون در شورای رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای ضروری است تا در قالب مشورت و همگرایی با رصد تمام بازی‌های موجود در بازار اعم از تولیدات داخلی و خارجی از سوی این شورا بازی‌ها بررسی و ضمن صدور مجوز برای تولید و یا انتشار بازی‌های خوب، رده‌بندی سنی بازی‌ها هم مورد بررسی قرار گیرد تا بچه‌ها متناسب با رده سنی خود بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

حمیدی در رابطه با برنامه‌ کانون برای بعد از برگزاری جشنواره گفت: در واقع کار اصلی ما بعد از جشنواره شروع می‌شود، از گروه‌های برتر دعوت می‌کنیم و با برگزاری جلسه‌های مشترک و حضور متخصصان این حوزه کمک خواهیم کرد تا در قالب مشارکت، مشورت و سرمایه‌گذاری بتوانیم این آثار را به تولید نهایی برسانیم تا در بهترین شرایط به بازار عرضه شود و همچنین تمام آثار رسیده به جشنواره را مجدد مورد بررسی قرار می‌دهیم و با رفع ایرادهای بازی‌ها، کمک می‌کنیم تا یک محصول خوب و قابل ارائه به بازار راه پیدا کند.

وی با بیان اینکه در دوره‌های گذشته جشنواره «بازی‌های جدی» دستاوردهای شاخصی داشت، خاطرنشان کرد: تولید بازی حروف‌چین که هم اکنون در کافه بازار ارائه شده و قابل دانلود است یکی از دستاوردهای این جشنواره است که بعد از شناسایی این بازی مراحل تولید انجام شد و در حال حاضر این بازی برای گروه سنی بالای هفت سال قابل بهره‌برداری است.

همچنین بازی «چیکد» نیز که جزو برگزیدگان چهارمین دوره این رویداد بود طی چندین جلسه مشاوره و همکاری در مسیر تولید قرار دارد و در دو قالب بازی موبایلی و بازی رومیزی مراحل تولید آن در حال انجام است.

داور جشنواره «بازی‌های جدی» گفت: در مراحل انتخاب آثار، خلاقانه بودن و همچنین محتوای آموزشی بازی در کنار کیفیت بهره‌گیری از مکانیک‌های بازی اهمیت بسیاری دارد. از دیگر موارد مورد توجه کیفیت طراحی بازی است که در تصمیم نهایی برای اتنخاب آثار برتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون در دو بخش سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای طی سال‌های اخیر توانسته است با برگزاری رویدادهای ایده‌آزاد اسباب‌بازی و همکاری در برگزاری رویداد بازی‌های جدی افراد جوان و خلاق و مستعد در حوزه بازی را شناسایی و با ایجاد یک بانک اطلاعاتی از اسامی و طرح‌های این افراد، زمینه فعالیت را برای جوانان و حتی نوجوانان فراهم کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =