قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای روشی‌است برای حفظ ارتباط با گذشته

فناوری همیشه جلوتر از ما حرکت می‌کند و برای اینکه از گردونه عقب نمانیم باید همراه با تغییرات پیش برویم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شرمین نادری داور مرحله پایانی بخش ۹۰ ثانیه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری با بیان این موضوع گفت: واقعیت این است که بچه‌های امروز دیگر برای شنیدن قصه با توجه به شرایط حال جامعه نمی‌توانند در کنار پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها باشند و یا اینکه در فضایی قرار بگیرند که برایشان قصه گفته شود. بنابراین بخش‌هایی مانند قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای باعث می‌شود تا با استفاده از فناوری روز و روش‌های نو حلقه ارتباط بچه‌ها با قصه‌گویی قطع نشود.

نادری افزود: نکته قابل تامل و با ارزش، ابداع روش‌های جدید این است که آدم‌ها از راه‌های تازه برای قصه‌ گفتن استفاده می‌کنند و این باعث می‌شود مخاطب به جشنواره وصل بماند و خبرهای جدید را پیگیری کند.

وی تاکید کرد: من از وجود چنین بخش‌هایی در جشنواره قصه‌گویی به شدت استقبال می‌کنم زیرا در دو دوره‌ای که داور این بخش جشنواره بودم قصه‌ آدم‌های زیادی را شنیدم. همچنین به واسطه قصه‌ها با محل زندگی قصه‌گوها آشنا شدم که این مساله از جذابیت بالایی برای من برخوردار بود.

این نویسنده تصریح کرد: زمانی که می‌خواهیم میراث قصه‌گویی گذشتگان را حفظ کنیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که کودک امروز با کودک ۴۰ سال قبل متفاوت است، به همین دلیل نیازهای متفاوت‌تری دارد بنابراین باید بتوانیم بین گذشته و حال پیوندی ایجاد و قصه‌ها را با سبک جدید برای کودکان اجرا کنیم.

نادری ادامه داد: بخش ۹۰ ثانیه‌ای هنوز نیاز به کار دارد و بخش‌هایی از آن نیاز به بازنگری و چکش‌کاری دارد اما باید تمام قصه‌هایی که در این قالب به جشنواره فرستاده شده را آرشیو کرد، زیرا آنها یک مستند از سبک زندگی و فرهنگ مردم جامعه است.

وی در رابطه با اهمیت برگزاری جشنواره قصه‌گویی گفت: قصه‌گویی نه تنها میراث گذشتگان بلکه روشی است برای نگهداری جهان در صلح. یعنی ما فیلم یک کشور را می‌بینیم یا کتاب آن را می‌خوانیم و با فرهنگ آن آشنا می‌شویم و از این طریق با آن حس نزدیکی می‌کنیم. این اتفاق در کشور خودمان نیز رخ می‌دهد و وقتی با زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌شویم یک دوستی و صلحی ناخودآگاه در وجودمان ایجاد می‌شود.

داور بخش ۹۰ ثانیه‌ای جشنواره قصه‌گویی افزود: قصه‌گویی یکی از راه‌های به‌وجود آمدن این صلح و دوستی است و جشنواره قصه‌گویی با یادآوری این میراث گذشته کمک شایانی به گسترش صلح می‌کند.

این مدرس قصه‌گویی تصریح کرد: در بخش داوری در کنار استانداردهایی که باید رعایت می‌شد تعریف درست قصه و برخورداری از یک خط مشخص و پایان‌بندی درست برای من بسیار بااهمیت بود.

نادری همچنین در مورد تفاوت آثار این دوره با جشنواره قبلی گفت: شاید در محتوا تا حدودی تغییر وجود داشته باشد اما قصه‌ها از یک موضوع برخوردار هستند و آن چیزی نیست جز بحث انسانیت. در دوره گذشته بیشتر قصه‌ها در رابطه با خود افراد بود اما این دوره با توجه به شرایط جامعه بخش زیادی به مدافعان سلامت اختصاص پیدا کرده که خود نشان دهنده مهر و انسانیتی است که قصه‌گویان از آن برخوردار هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشحالم که از کودکی تا الان که به عنوان مدرس فعالیت می‌کنم در کنار کانون هستم زیرا کانون، هنر چگونه دوست داشتن را به من آموخت اینکه چگونه یکدیگر را دوست داشته باشیم و در کنار هم زندگی کنیم.

مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =