طعم «قصه» را در فضای مجازی به بچه‌ها بچشانیم/ اینجا «خانه» من است

علیرضا آقایی مجری برنامه‌های بیست و سومین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گویی» این جشنواره را خانه خودش می‌داند و از علاقه‌اش به جشنواره قصه‌گویی و چگونگی اجرا در جشنواره امسال که به صورت نیمه‌حضوری برگزار ‌شد، گفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا آقایی مجری برنامه‌های بیست و سومین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گویی» درباره تجربه همراهی با این جشنواره گفت: ما سعی کردیم در جشنواره امسال مجری فقط رابط بین برنامه‌ها نباشد و اطلاعات لازم در حوزه قصه‌گویی و برخی موارد تخصصی را هم به مخاطبان ارائه کند. طراحی اولیه ما برای اجرای برنامه‌ها بر مبنای همراهی یک عروسک با شخصیت دیگری بود که تنها روی صدای او تمرکز داشتیم. در کل اجرای برنامه‌ها حول این دو شخصیت بود که یک نوبت در برنامه صبح حضور داشتند و یک نوبت در برنامه بعدازظهر.

وی افزود: از آنجایی که جشنواره امسال به‌صورت نیمه‌حضوری برگزار شد و بخش استانی و منطقه‌ای به‌صورت مجازی برگزار می‌شد و رابطان جشنواره‌ها در مرکز حضور نداشتند، بخشی از برنامه هم به ارتباط زنده با استان‌ها اختصاص داشت که با همراهی تیم فنی پیش می‌رفت. این ارتباط زنده هم محدود به داخل کشور نبود و در دو روزی که اختصاص به بخش بین‌الملل داشت با حضور مترجم با قصه‌گویان چند کشور ارتباط گرفتیم تا از حس و حال و دلایل حضور خود در این جشنواره بگویند.

این مجری درباره تفاوت اجرا در قالب برنامه قصه‌گویی با دیگر قالب‌ها گفت: در حوزه اجرا، یکی از تفاوت‌های عمده برنامه‌های این جشنواره با تمام اجراهای دیگری که من داشته‌ام، این بود که بخش عمده‌ای از مخاطبان به‌صورت آنلاین و غیرحضوری ما را می‌دیدند و همین ویژگی باعث شده بود اجرای روی صحنه به سمت اجرای استودیویی و تلویزیونی برود. یکی از دلایل انتخاب بنده هم احتمالا همین ویژگی بوده است.

وی افزود: بزرگ‌ترین ویژگی اجرای من در این جشنواره این است که اینجا محل کار من است و مانند کسی هستم که در خانه خودم اجرا می‌کنم. صحبت کردن برایم راحت‌تر است و همه کس و همه چیز را می‌شناسم. یکی دیگر از تفاوت‌های عمده این تجربه هم مربوط به قصه‌گویی می‌شود؛ چیزی که من علاقه بسیاری به آن دارم. سالیان سال قصه‌گویی کرده‌ام و زمانی به‌عنوان شرکت‌کننده در این رویداد حضور داشته‌ام. به همین دلیل هیجانی که در اجرای برنامه‌های این رویداد داشتم، در جاهای دیگر تجربه نمی‌کنم. حضور در برنامه‌های دیگر را به‌عنوان حرفه و شغل اجرا می‌بینم اما این جشنواره را به‌عنوان عضوی از خانواده کانون می‌پذیرم و اجرا می‌کنم.

آقایی همچنین درباره ارتباط بچه‌ها با فضای قصه‌گویی گفت: اتفاقی که در دوره بیست و سوم جشنواره رخ داد، راه‌اندازی بخش پادکست در جشنواره بود. ما ناگزیریم در شرایطی که امروزه بچه‌ها به سمت فضای مجازی می‌روند، تغییر رویکرد داشته باشیم. ما نمی‌توانیم جلوی این بچه‌ها را بگیریم و مانع آن‌ها بشویم. از سوی دیگر هم نمی‌توانیم آنچه برای بچه‌ها مفید می‌دانیم را به آن‌ها آموزش ندهیم. باید از دانش فرهنگی و پرورشی خود استفاده کنیم تا بتوانیم در وادی فضای مجازی بچه‌ها را با قصه‌گویی آشنا کنیم. وقتی بچه‌ها طعم قصه را در فضای مجازی چشیدند، آنگاه خودشان به دنبال اجراهای زنده و حقیقی هم می‌روند. بخش پادکست با همین هدف در جشنواره امسال راه‌اندازی شد. پخش آنلاین هم کمک کرد تا بچه‌ها بیشتر به سمت قصه‌گویی بیایند.

بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دبیری محمد گودرزی‌دهریزی از ۲۵ آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران آغاز شده و ۳۰ آذر ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد.

این رویداد از صفحه رسمی کانون در اینستاگرام به نشانی www.instagram.com/kanoonparvaresh  و آپارات کانون به نشانی www.aparat.com/Kanoonparvaresh/live، پرتال کانون به نشانی kpf.ir و سایت خبری کانون به نشانی www.kanoonnews.ir  نمایش داده می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =