چهارمین جلسه سلسله نشست‌های آموزشی با محتوای ادبی

مربیان ادبی کانون فارس، در نشست‌های ادبی، تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، بر اساس پیش‌بینی برنامه‌های سال ۱۴۰۰  آفرینش‌های ادبی استان فارس، با هدف بهره‌مندی از تخصص ادبی مربیان، سلسله نشست‌های آموزشی با محتوای ادبی برگزار در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس برگزار می‌شود.

بر این اساس هر یک از مربیان ادبی استان فارس با توجه به تجارب موفق و ارزنده خود، به عنوان کارشناس تخصصی نشست، موضوعی را در راستای فعالیت‌های ادبی کانون انتخاب و در رابطه با آن، با همکاران شرکت‌کننده در نشست به بحث و گفتگو می‌نشیند.

سلسله نشست‌های تخصصی ادبی، با برنامه‌ریزی و پشتیبانی استان، از سوی مربیان ادبی و در زمان‌بندی تعیین شده، هر دو هفته، یک‌بار برگزار می‌شود.

 این فعالیت ۲۴ آبان همزمان با روز کتاب و کتاب‌خوانی آغاز شد و چهارمین جلسه این نشست را اعظم رنجبرجهرمی، مربی‌مسوول و رابط ادبی مرکز فرهنگی هنری جهرم هدایت کرد.

رنجب‌جهرمی با موضوع «شیوه‌های طنزنویسی در داستان» نشست را آغاز کرد. تعریف طنز، تعریف لطیفه و تفاوت و ویژگی هر کدام از این دو، از جمله محورهای این نشست بود. به گفته رنجبرجهرمی ساختار اثر طنز شامل دو بخش بازی‌های لفظی و کلامی و طنز موقعیت یا نمایشی است. به گفته او جمله‌هایی که قافیه‌سازی شده اما پیام ندارد و هدفش تنها ایجاد خنده است در دسته طنز کلامی است. واژه‌سازی و دست‌کاری واژه‌ها و خلق کلمه جدید، تغییر در تکیه و آکسان‌گذاری اشتباه روی کلمات، واژه‌سازی با ازدواج دو کلمه متجانس و خلق کلمه جدید از دیگر مواردی بود که او برای طنز کلامی برشمرد.

 نقش زبان در روایت داستان و استفاده از ظرفیت‌های زبانی، طنز موقعیت، سوژه‌یابی طنز و ویژگی شخصیت‌های طنز نیز در این جلسه مورد گفتگو قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =