انجمن شاعران نوجوان «بهار ناز» کانون استان اردبیل نشست تخصصی برگزار کرد

انجمن شاعران نوجوان بهار ناز کانون پرورش فکری استان اردبیل بیستمین نشست خود را با موضوع «بررسی مؤلفه‌های شعر انقلاب» برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان اردبیل، این نشست روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن‌ماه سال جاری با حضور سولماز صادقزاده، شاعر و منتقد ادبی در فضای مجازی به اجرا درآمد و او ضمن اشاره به اهمیت محور جانشینی و هم‌نشینی در شعر، از اعضا خواست تا به اهمیت، تأثیر و دلالت‌های معنایی واژه‌هایی که در شعرشان به کار می‌برند، بیش از پیش توجه کنند. صادقزاده در این خصوص از اعضا خواست بدون هیچ‌گونه تعصبی، بعضی واژه‌ها را که هیچ نقشی در شعرشان ندارند را حذف کنند.

این منتقد ادبی در ادامه سخنان خود به مؤلفه‌های شعر انقلاب اشاره‌کرده و افزود: در هر دوره‌ای از تاریخ، زمینه‌های اجتماعی و ریشه‌های فکری در سطح جامعه بر محتوا آفرینی تأثیر دارند و ازآنجایی‌که واکنش هنرمندان به این تغییرات در قالب هنر بروز می‌کند، شعر نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با جریان‌های دوره انقلاب پیوند می‌خورد.

او گفت: اتفاقی که در شعر انقلاب افتاده، بها دادن به مردم است و مردم ستایی در شعر انقلاب از شدت زیادی برخوردار بوده و اشعار مردم‌ستیز دیروز، تبدیل به شعرهایی در ستایش مردم شده است که در برخی اوقات موجب آن می‌شود که شاعر در مقابل مردم فروتنی کند.

صادقزاده آرمان‌گرایی و عدالت‌خواهی را از دیگر مؤلفه‌های شعر انقلاب برشمرده و تصریح کرد: ادبیات انقلاب، آرمان‌گرا و عدالت‌خواه است و این ویژگی باعث می‌شود با بی‌عدالتی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در جامعه و جهان در ستیز بوده و به هرگونه نابرابری و ظلم و استبداد معترض باشد.

وی در بخش دیگری از نشست در خصوص شیوه‌های برجسته‌سازی زبان و تبدیل یک اثر به شعر سخن گفت و خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین نوع اتفاق در زبان شعر، دست بردن در نحو نگارش جمله ادبی است که در ابتدایی‌ترین روش، شاعر با جابجایی ارکان جمله؛ استفاده هنری از عناصر سازنده جمله کرده و جمله را از تکرار خارج کرده و شکلی نو به آن می‌دهد.

کارشناس برنامه در ادامه با اشاره به آشنایی‌زدایی در زبان شعر، گفت: آشنایی‌زدایی یعنی غریب‌سازی؛ شاعر در این خصوص با تغییر ارکان جمله و دخل و تصرف در قوانین آن‌ها، قاعده‌هایی را که در آن زبان حاکم است را به هم زده و موجب آشنایی‌زدایی در زبان شعر می‌شود. شاعر با این عمل خود، تکرار را از صورت زبان حذف کرده و سخنی زیبا و تأثیرگذار خلق می‌کند و زبانی نو می­آفریند.

شایان‌ذکر است، در این نشست «یاد نگاهت» سروده‌ی پریا حمیدیان، «دچار» سروده‌ی فاطمه یقینی و «دزد ماهر» سروده‌ی هانیه تفرجی از اعضای انجمن ادبی، توسط شرکت‌کنندگان در نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =