نوزدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان کانون استان اردبیل

نوزدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه سال۱۴۰۰ در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان اردبیل، این نشست با حضور اسماعیل اله‌دادی به عنوان کارشناس برنامه آغاز شد و او به بیان دیدگاه خود در رابطه با شعر پرداخت و گفت: شعر سفر به سرزمین‌های ناشناخته است و شاعر به واسطه‌ی شعرش، پنجره‌ای روبروی خواننده باز می‌کند و مخاطبش را به تماشا از آن پنجره هدایت می‌کند.

شاعر کتاب «دوربین خدا» سپس به اندیشه در شعر و اهمیت آن اشاره و اضافه کرد: آنچه باعث می‌شود شعر در ذهن مخاطب بماند، اندیشه شعر است و آن زمانی اتفاق می‌افتد که شاعر با کمک کلمه، احساس و عاطفه‌اش، تفکری را در شعر پیاده کند.

این نویسنده و منتقد ادبی، تبلور اندیشه در شعر را به عنوان یکی از ویژگی‌های بارز شعر خوب برشمرد و تصریح کرد: شعرهایی که مخاطبانش را به تفکر فرامی‌خواند، وقتی خوانش آن تمام می‌شود، تازه در ذهن مخاطب بازآفرینی می‌شود که این مسئله یکی از ویژگی شعر خوب است و تمام بزرگان این عرصه تأکید کرده‌اند که شعر باید اندیشه داشته باشد تا مخاطب لذت ببرد.

اله‌دادی در ادامه‌ی سخنان خود به تفاوت شعر گذشته و معاصر پرداخته و یادآور شد: شعر گذشته و معاصر فرق‌هایی باهم دارند که لازم است آن‌ها را بدانیم؛ یکی اینکه شعر گذشته، شعر کلی‌نگر بود و شعر امروز شعر جزیی‌نگر است؛ یعنی درگذشته شاعران وقتی می‌خواستند شعر بسرایند، در آثارشان در مورد همه مسایل صحبت می‌کردند، اما در شعر معاصر شاعر فقط درباره‌ی یک چیز می‌سُراید؛ و دومین تفاوت در ذهنی گرایی در شعر گذشته و عینیت‌گرایی در شعر امروز است.

او در پایان جلسه، اعضا را به مطالعه بیشتر کتاب‌های شعر شاعران معاصر دعوت کرد.

در این جلسه‌ی مجازی، شعرهای محدثه قلی‌وند، پریا حمیدیان و هانیه تفرجی توسط کارشناس نشست، اعضا و مربیان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =