نشست تخصصی مسأله‌پژوهی کودک و نوجوان در عصر دیجیتال برگزار شد

هم‌زمان با برگزاری ویژه‌برنامه‌های چهاردهمین هفته پژوهش کانون، نشست تخصصی «مسأله‌پژوهی کودک و نوجوان در عصر دیجیتال» ویژه مسؤولان، مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون و علاقه‌مندان حوزه پژوهش، برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نشست تخصصی مسأله‌پژوهی کودک و نوجوان در عصر دیجیتال، سعید حسام‌پور مدرس دانشگاه شیراز و مدیر مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز و محبوبه البرزی دانش‌یار دانشگاه شیراز و مدیر قطب علمی تربیت شهروندی در کانون فارس و برای علاقه‌مندان کانون در سراسر کشور اجرا شد.

حسام‌پور با موضوع مسأله‌پژوهی کودک و نوجوانان در عصر پساکرونا به سخنرانی پرداخت. این استاد دانشگاه در رابطه با ظهور کرونا، شناخت ویژگی‌های عصر کرونا، کودک و نوجوان و چالش‌های عصر کرونا و پساکرونا و حل‌مسئله کودک و نوجوانان با مربیان و کارشناسان کانون کشور سخن گفت. تاب‌آوری، همدلی با کودک و نوجوان عصر دیجیتال و آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه غیرمستقیم از جمله مواردی بود که حسام‌پور آن‌ها را مهم برشمرد و اذعان کرد که این اتفاق‌ها در کانون پرورش فکری به خوبی رقم می‌خورد و کمک می‌کند تا کودک و نوجوان تحمل و تاب‌آوری خود را افزایش دهد.

نشست تخصصی مسأله‌پژوهی کودک و نوجوان در عصر دیجیتال برگزار شد

در ادامه این نشست محبوبه البرزی از عصر دیجیتال و تعاریف آن گفت. شناخت ویژگی‌های این عصر، کودک و نوجوان در عصر دیجیتال، شهروندی در عصر دیجیتال و مسأله‌یابی کودک و نوجوان در عصر حاضر از جمله مواردی بود که این مدرس دانشگاه به آن اشاره کرد.

البرزی ویژگی‌های عصر دیجیتال را سرعت، خلاقیت، انگیزش، تعهد و مسئولیت عنوان کرد و گفت: کودک و نوجوان در عصر دیجیتال فردی است با دامنه وسیعی از شایستگی‌ها که قادر است به‌طور فعالانه، مسئولانه، و مثبت در فعالیت‌های اجتماعی آن‌لاین و آفلاین، چه محلی چه ملی و چه جهانی شرکت داشته باشد.

تمایل در به چالش کشیدن ایده‌ها، تمرین استقلال در تصمیم‌گیری‌ها با کسب اطلاعات صحیح و تمایل به اشتراک گذاشتن ایده‌ها بدون ترس از نظارت و رقابت نامناسب، الزام‌های عصر دیجیتال در مواجهه با کودک و نوجوان بود که البرزی به آن اشاره کرد. این مدرس دانشگاه، مطالب مطرح شده را عنوان‌های جدیدی برای کانونی‌ها ندانست و گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ایجاد حق انتخاب و به وجود آوردن فضای آزاد برای کودکان و نوجوانان به استقلال‌طلبی و تاب‌آوری آنان کمک می‌کند.

نشست تخصصی مسأله‌پژوهی کودک و نوجوان در عصر دیجیتال برگزار شد

مدیرکل کانون استان فارس نیز در این نشست تخصصی هفته پژوهش گفت: پژوهش تعاریف زیادی دارد و شاید نتوان به یک تعریف کلی رسید اما می‌توان گفت پژوهش، کوششی است برای یافتن بهترین راه‌کارهای ممکن برای مشکلات موجود در عرصه‌های زندگی. بی‌شک پژوهش راهی است برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه برای آینده بهتر.   سعیدرضا کامرانی افزود: بی‌تردید نقش پژوهش در توسعه و پیشرفت جوامع نقشی انکارناپذیر است؛ رشد، بالندگی و توسعه کشورها با تحقیق و پژوهش گره خورده و ‌نمی‌توان آن‌ها را از هم جدا کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از فعالیت‌های کانون تولید محتواست و یکی از فعالیت‌های بسیار مهمی که می‌توانیم برای تولید محتوا به آن بپردازیم، فعالیت تحقیق و پژوهش است.

نشست تخصصی «مسأله‌پژوهی کودک و نوجوان در عصر دیجیتال» روز شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در مجتمع فرهنگی هنری کانون فارس برگزار شد.

چهاردهمین دوره برنامه‌های هفته پژوهش کانون به صورت سراسری  با مشارکت استان‌های مازندران، سمنان، تهران، خوزستان، کرمانشاه، فارس از ۱۹ تا ۲۴ آذر ۱۴۰۱ در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =