مدرسان شرکای راهبردی کانون هستند

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون زبان ایران را به سبب پیشینه‌ طولانی، یکی از مجموعه‌های مهم کانون و یکی از سرمایه‌های اجتماعی و علمی این مجموعه دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی در مراسم گشایش‌ دوره جذب و تربیت حرفه‌ای مدرس، ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان که به‌صورت حضوری و برخط در مراسم شرکت داشتند، افزود: این مؤسسه توانسته به یکی از مراکز مکمّل آموزشی زبان خارجی در ساحت تعلیم‌ و تربیت تبدیل شده و این مطلب حاصل برنامه‌ریزی‌های اصولی، از ابتدای انقلاب اسلامی و همکاری مدرسان بوده است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری با اشاره به ماهیت کانون زبان ایران، گفت: یک طرفِ سرمایه‌ کانون زبان ایران، اساتید و مدرسانی هستند که محتوای آموزشی را به زبان‌آموزان منتقل می‌کنند. این دوره تربیت مدرس(TTC) هم در راستای آموزش صلاحیت تدریس به مدرسان است، پس تربیت حرفه‌ای و صحیح مدرسان، برابر با توسعه و اثربخشی این مجموعه‌ آموزشی است، بنابراین صرف زمان و هزینه برای مدرسان، نوعی سرمایه‌گذاری برای سازمان، محسوب می‌شود.

مدرسان شرکای راهبردی کانون هستند

وی در بخش دیگری از سخنان خود، از رئیس کانون زبان، معاونان و مدیران، در راستای سرمایه‌گذاری خوبی که روی مدرسان انجام داده‌اند، قدردانی کرد و با اشاره به مدل ارزیابیCIPP (سیپ) از سوی رئیس کانون زبان ایران مطرح شده بود، آن را مدلی بروز ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که کانون زبان بر مبنای همین مدل، در راستای اهداف خود، پیش‌رود.

شیوه ارزیابی CIPP از معروف‌ترین شیوه‌های رویکرد نظام‌مند به ارزیابی اثربخشی آموزش است. این شیوه در مقایسه با سایر شیوه‌ها کاربرد‎های بیشتر و گسترده‎تری داشته است.

بر اساس این گزارش حامد علامتی در ادامه ضمن اشاره به استقبال خانواده‌ها از کانون زبان ایران، گفت: در شرایط رقابتی سنگین امروز، مزیت رقابتی کانون زبان، نگاه تربیتی آن است، چراکه ما تنها به دنبال «زبان‌آموزی» نیستیم، بلکه توقع از مدرسان، فراتر از آموزش زبان است، زیرا «زبان بما هو زبان» اصالت ندارد، بلکه «محتوا» به زبان اصالت می‌دهد؛ بنابراین، مدرسان و اساتید کانون زبان ایران، باید در راستای کیفیت و سالم‌سازی محتوا حرکت کرده و به سمت الگو بودن پیش‌روند. همچنین دوره‌های تربیت حرفه‌ای مدرس باید ظرفیت‌های بومی، منطقه‌ای و نیز اخلاق تدریس را پیوست کنند، به‌گونه‌ای که مدرسان، «مربی» نیز باشند و با درنظرگرفتن مسائل هویتیِ ایرانی اسلامی، بتوانند الگوی مناسبی برای سایر آموزشگاه‌های زبان کشور باشند.

وی در پایان، به «معماری کلان برنامه‌ درسی» اشاره و ابراز امیدواری کرد که این سند مهم، پس از اصلاحات لازم، از سال ۱۴۰۲ به مرحله اجرا درآید.

در ابتدای این دیدار، بهجت تربتی‌نژاد معاون آموزشی کانون زبان ایران، گزارش کوتاهی از سه مرحله‌ جذب مدرس در یک سال گذشته کانون زبان ایران، ارائه و به رشد ۱۳۹ درصدی جذب مدرس در بهار ۱۴۰۲ نسبت به دوره‌های قبل اشاره کرد.

در بخشی از مراسم، غلامرضا کیانی رئیس کانون زبان ایران، ضمن قدردانی از همکاران کانون زبان، ابراز امیدواری کرد که خروجی‌های این دوره جذب مدرس، نسبت به دوره‌های قبل، از کیفیت بیشتری برخوردار باشد. وی همچنین به مدل CIPP اشاره کرد که در آن مؤلفه‌های بافتاری، درون‌دادی، فرآیندی و خروجی سیستم، نقش دارند. او گفت: در یک نظام آموزشی، محتوای آموزشی به همراه فناوری و مدیریت، مؤلفه‌های درون‌دادی هستند. جذب مدرس، ارتقا و ثبت‌نام مؤلفه‌های فرآیندی را تشکیل می‌دهند و جمع جبری همه مؤلفه‌ها، تبدیل به خروجی سیستم خواهد شد.

مدرسان شرکای راهبردی کانون هستند

او، مدرسان، مدیران و کارکنان، شرکای راهبردی کانون زبان خواند و گفت: باور عمیق سازمان این است که منابع و گنجینه‌های سازمانی، عوامل پیشران سازمان هستند. باتوجه‌به شرایط بافتاری کشور، و با عنایت به بحث خوداتکا بودن و بالاسری‌پرداز بودن، همواره در جهت توجه به منابع انسانی در حال پیشرفت بوده‌ایم و در یک سال گذشته منابع کانون زبان ایران را دوبرابر کرده‌ایم.

رئیس کانون زبان ایران، در ادامه به متغیر «مواد درسی» اشاره کرد و افزود: تقریباً همه‌ی محتوای کانون زبان ایران، بومی بوده و از جهت بروز بودن، در حال بهبود شرایط هستیم و دغدغه‌های هویتی (ذیل دستور مقام معظم رهبری) و نیز دغدغه‎های مدرسان (از جهت تغییر الگوهای آموزشی) در دستور کار قرار دارد.

کیانی، به خروجی‌های کانون زبان ایران، یعنی زبان‌آموزان اشاره کرد و گفت: تحلیل‌های دقیق نشان می‌دهد که خروجی‌های کانون زبان ایران در برخی از مؤلفه‌های یادگیری، قابل قیاس با هیچ مؤسسه‌ی دیگری نیست و موفقیت‌های دانش‌آموخته‌های کانون زبان در آزمون‌های بین‌المللی و کنکورهای سراسری و افتخارآفرینی آن‌ها، گواهی بر این مدعا است. وی در انتها، برگزاری سه دوره جذب مدرس را در راستای جوان‌سازی و پوست‌اندازی مجموعه‌ی آموزشی کانون زبان دانست.

مدرسان شرکای راهبردی کانون هستند

یادآوری می‌شود در آزمون ورودیِ سومین دوره جذب و تربیت حرفه‌ای مدرس، ۳هزار و ۶۱۰ نفر متقاضی، شرکت کردند که از این تعداد، ۱هزار و ۳۳۴ نفر برای دوره حرفه‌ای پذیرفته شدند و مراسم گشایش این دوره، به‌صورت برخط و با حضور پذیرفته‌شدگان آزمون ورودی، روز شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ در سالن کنفرانس ستاد مرکزی کانون زبان ایران، برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =