معرفی شخصیت‌های نامدار تبریز با قصه‌گویی

رئیس جشنواره قصه‌گویی استان آذربایجان شرقی درباره اهمیت قصه و قصه‌گویی و استفاده از ظرفیت‌های قصه‌گویی این استان در موضوع‌های تاریخی، کارآفرینی و ادبی صحبت کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی بینش مدیرکل کانون پرورش فکری استان آذربایجان شرقی مهم‌ترین هدف از ترویج فرهنگ قصه‌گویی و جشنواره قصه‌گویی را وسیله و ابزاری برای توسعه این امر بیان کرد و گفت: استفاده از فرهنگ قصه‌گویی برای نزدیک ‌شدن نسل‌ها به یکدیگر، تحکیم بنیاد خانواده و استفاده از یک ابزار تربیتی برای انتقال مفاهیم فرهنگی به کودکان و نوجوانان اثرگذار است. این مهم‌ترین هدفی است که در بحث توسعه و ترویج قصه‌گویی و به تبع آن، در جشنواره قصه‌گویی مدنظر ما است.

بینش درباره برگزاری جشنواره در سطح استان‎ها عنوان کرد: با توجه به بحث مردمی‌سازی قصه‌گویی که یکی از ارکان بسیار مهم جشنواره امسال است، لازمه تحقق آن این است که منحصر به یک نقطه از کشور نباشد؛ به همین دلیل، همه استان‌ها درگیر این فعالیت هستند. هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی جشنواره محقق نمی‌شود مگر اینکه در اقصی نقاط کشورمان، در شهرها، روستاها و مناطق برخوردار و مناطق کم‌برخوردار و محروم برگزار شود.

وی افزود: تا جایی که من اطلاع دارم و به استان‌ها هم ابلاغ شده است، ان‌شاءالله از هفته اول مهر دورهمی‌های قصه‌گویی در همه مراکز کانون پرورش فکری در کشور چه در قالب دورهمی چه در قالب جشن‌های قصه‌گویی برگزار می‌شود. بر این اساس، ما از همان نقطه اول و مبدا استعدادهای قصه‌گویی را از اقصی نقاط کشورمان شناسایی می‌کنیم و بعد از آن در مراحل استانی و کشوری جشنواره را برگزار خواهیم کرد.

رئیس جشنواره قصه‌گویی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: امسال در نظر داریم در مدارس استان هم شهری و هم روستایی مربیان کانون پرورش فکری حضور یابند و درباره قصه‌گویی و اجرای فعالیت قصه‌گویی صحبت کنند. ان‌شاءالله مربیان حضور پیدا کنند و قصه بگویند و درباره قصه‌گویی با اولیا، خانواده‌ها و متولیان تربیتی در مدارس صحبت و دانش‌آموزان را به حضور در مرحله استانی جشنواره تشویق کنند.

بینش تصریح کرد: تعاملاتی با فرهنگسراهای شهرداری‌ها داریم و قرار است در این فرهنگسراها در مناطق مختلف تبریز و دیگر شهرهای استان، به توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی در بین خانواده‌ها بپردازیم و با آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی، آنها را تشویق و ترغیب به حضور در این جشنواره کنیم. البته ناچار به این هستیم که اول اهمیت قصه‌گویی را برای خانواده‌ها توضیح دهیم و بعد آن‌ها را تشویق به حضور در جشنواره کنیم؛ بنابراین نقطه هدفی که در استان برای بحث مردمی‌سازی مدنظر داریم، خانواده‌ها هستند و می‌خواهیم آنها را پای کار بیاوریم و از حضورشان بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوع‌های جشنواره امسال درباره کارآفرینی و معرفی کارآفرینان است اظهار کرد: در این بخش، تبریز چهره‌های سرشناس و کارآفرینان بزرگی چه در گذشته و چه حال داشته و دارد. تلاش می‌کنیم در بخش قصه کارآفرینان، با استفاده از ظرفیتی که در استان و بویژه در شهر تبریز است، به معرفی این کارآفرینان در قالب قصه‌گویی بپردازیم و بچه‌ها را ترغیب و تشویق کنیم به کارآفرینی.

مدیرکل کانون استان آذربایجان شرقی با تأکید بر نقش قصه‌گویی در معرفی اقلیم‌ها و بافت فرهنگی مناطق بیان کرد: قصه‌های آیینی و سنتی یکی از موضوع‌های این جشنواره است و با توجه به اینکه تبریز قدمت و تاریخ دیرپایی دارد و آیین و سنن بسیار متنوع و جذاب در آن دیده می‌شود از این راه به دیگر هموطنان‌مان معرفی خواهد شد. بخش آیینی سنتی این ظرفیت را به استان داده که آیین و سنن و آداب و رسوم و فرهنگ این منطقه یعنی آذربایجان که به قول مقام معظم رهبری «سرِ ایران است» برای دیگر مناطق کشورمان معرفی شود.

وی افزود: حتما از این ظرفیت اقلیمی و فرهنگ بومی و سنتی که در استان است، استفاده خواهیم کرد و قصه‌گویان استان خود را به این قضیه تشویق می‌کنیم.

بینش در ادامه با اشاره به قصه‌گویی درباره شاعران مشهور استان آذربایجان شرقی مانند شهریار گفت: شاعران، نویسندگان و عارفان بزرگی داریم که از تبریز برخاسته و در حال حاضر برخی از آن‌ها در قید حیات هستند؛ شخصیت‌هایی که نمی‌شود از آنها غفلت کرد. همان‌طور که عرض کردم قصه‌گویی ابزاری برای انتقال مفاهیم و معرفی شخصیت‌ها در قالب قصه است.

وی ادامه داد: نزدیک به ۴۰۰ شاعر و عارف نامی در مقبره شعرا داریم و معروف‌ترین‌شان شهریار است؛ ولی شاعران دیگر مانند خاقانی و سایر شعرای بزرگ، ظرفیت‌های بزرگی برای قصه‌گویی هستند. ما در سال‌های گذشته هم معرفی‌ای از شخصیت‌های آنها داشته‌ایم؛ قصه‌هایی که مربوط به معرفی شخصیت‌های نامدار تاریخ ادبیات و هنر سرزمین‌مان بوده است، اما امسال نیز این ظرفیت را لحاظ کرده‌ایم تا بتوانیم آنها را معرفی کنیم.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =