قصه ها فرصتی مناسب برای برون سازی تعارضها، تخلیه ی هیجانات و کسب بینش برای کودکان

همزمان با مرحله ی استانی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی استان چهار محال و بختیاری شهرام خواجوی به تاثیر مثبت قصه ها بر شرایط اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.

​​​​به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان: شهرام خواجوی مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در گفت گویی پیرامون برگزاری جشنواره قصه گویی از تاثیر مثبت قصه ها بر شرایط اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.

در این گفت گو خواجوی قصه را فرصتی مناسب برای برون سازی تعارضها، تخلیه ی هیجانات و کسب بینش برای کودکان دانست و افزود: در جوامع نوین قصه ابزاری برای درمان اختلالات رفتاری و فرهنگی محسوب می شود و  می تواند در آموزش مهارت های خاص (مهارت حل مسئله، مهارتهای خود تنظیمی، شناخت احساسات، کنترل پرخاشگری و . . . ) به کار گرفته شود.

 

 وی ادامه داد: قصه در رشد روانی و اخلاقی کودکان تأثیر بسیار دارد و  پلی است میان کودک و دنیای اطراف او تا جایی که قصه گویی می‌تواند یک راهکار مناسب برای آموزش شیوه‌های درست زندگی به کودکان باشد و قصه‌ها در جهت دادن به افکار و تخیلات کودکان و نشان دادن مفاهیم درست فرهنگی، بسیار مؤثرند.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اضافه کرد: با قصه‌گویی می‌توان به طور غیر مستقیم، بر رفتارهای غلط کودک تأثیر مثبت گذاشت و او را به فکر کردن واداشت.‌

وی در خصوص بخش روایت شخصیتهای ملی تاثیر گذار نظیر حاج قاسم سلیمانی در این جشنواره عنوان کرد: در الگوسازی، هر کودک یاد می‌گیرد که رشته‌ای از الگوها را بسازد. وقتی کودکان قصه‌ای را می‌شنوند، مدام حوادث و شخصیت‌های داستان را با تجربیات خود از وقایع ارتباط می‌دهندجریان تطابق‌یابی  در طول قصه‌گویی فعال شده و تاثیری که کودک از این فرایند می گیرد در واقع نهادینه کردن یک فرهنگ درست و یک الگوی مناسب در درون کودک است.

شهرام خواجوی تاثیر قصه هایی نظیر قصه های شاهنامه بر کودکان را یک  رویداد ضروری در احیای فرهنگ ملی و زنده نگه داشتن ادبیات کهن دانست و بیان کرد: شاهنامه بازتاب هویت ایرانی است و نقل اسطوره، حماسه، قصه ها، چاره اندیشی ها، زندگی پهلوانان و آشنایی با فرهنگ و باور و رسوم اصیل و کهن فارسی شاهنامه آن از طریق قصه ها  می تواند تاثیری دوچندان بر کودکان و نوجوانان  داشته باشد.

وی افزود: شاهنامه کتابی ست که در آن برخی از ابعاد زندگی و وجوه اخلاقی و منزلت انسانی نمود دارد. همچنین برخی ابعاد زندگی ، نیکی، خوشی و ناخوشی ها، شادی و غم  به گونه ایی زیبا و در روندی طبیعی بدور از کلام زننده به بار می نشیند و معرفی می شود حتی جنگ هایی که در شاهنامه به روایت و تصویر کشیده شده برای پرهیز از خشونت و بی عدالتی و ظلم است.

شهرام خواجوی رویداد قصه گویی در استان را یک اتفاق تاثیر گذار در حوزه ی فرهنگی و اجتماعی دانست و از آن به عنوان یک فرصت مغتنم برای کسب تجربه و مهارت و آمادگی ورود به اجتماع نام برد.

 گفتنی است مرحله ی استانی جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چهار محال و بختیاری قرار است از ۲۰ الی ۲۲ آبان ماه در سالن اجتماعات این ارگان واقع در بلوار ابوریحان با حضور عموم مخاطبان و دانش آموزان مدارس برگزار شود.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =