بایدها و نبایدهای قصه گویی در نشست صمیمانه داوران با قصه گویان مرحله استانی البرز

داوران مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، در پایان اجرای قصه ها از بایدها و نبایدهای قصه گویی برای مخاطبان گفتند. 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، ابن نشست صمیمانه، شامگاه روز یکشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۲، در انتهای رقابت ۴۸ قصه گوی بخش های مختلف مرحله استانی البرز برگزار شد. 
قصه ها باید حال دلمان را خوب کنند 
مهتاب شهیدی یکی از داوران این جشنواره و قصه‌گوی برگزیده‌ی جشنواره‌های پیشین در این نشست ضمن ابراز خرسندی از بودن در جمع قصه‌گویان البرزی گفت خوشحالم که کتار شما هستم و قصه‌های شیرین‌تان را شنیدم و از این که این قصه‌ها را ارزیابی می‌کنم بسیار خوشحالم.
حضور با انگیزه و خلاق  مادربزرگ ها 
این قصه‌گو حضور مادربزرگ‌ها را اتفاق بسیار خوبی در استان البرز دانسته و گفت جای خوشحالی‌ است که مادربزرگ‌ها این قدر با انگیزه، خلاق و هنرمند بودند که قصه‌هایشان را با جان و دل گوش کردیم  و افزود دوست داشتیم حضور آقاپسرها در جشنواره‌ی البرز پر رنگ‌تر باشد.
شهیدی که تجریه‌ی سال‌ها حضور در جشنواره‌های مختلف  در سطوح گوناگون را در کارنامه‌ی کاری خود دارد گفت هدف از حضور در جشنواره برگزیده شدن نیست و قصه‌ها باید حال دلمان را خوب کنند و این دور همی برای  گفتن نکاتی است که باعث رشد قصه‌گویی شما عزیزان شود و به شما کمک کند تا ایرادهای قصه‌گویی خود را رفع کنید و بتوانید سال‌های آتی در این حوزه پیشرفت کرده باشید و این نکات ضمن خوب کردن حال دلتان، شما کمک خواهد کرد تا حرفه‌ای تر قصه بگویید.
توجه  قصه‌گو به حرکات و  صحنه اولین نکته‌ای بود که این داور به آن اشاره کرد؛ شهیدی در تشریح این موضوع گفت تک تک حرکات قصه‌گو باید در خدمت قصه باشد و ما به عنوان قصه‌گو باید از زبان بدن و دست‌های خود به خوبی استفاده کنیم.
این داور همچنین افزود اگر قصه‌گو از فضای خاصی قصه می‌گوید باید آن فضا را تجسم کرده و برای مخاطب فضا سازی کند و باید بتواند تا آخر قصه عناصر آن فضا را در ذهن نگه داشته و از آن‌ها در مواقع لزوم استفاده کند.
عدم استفاده از حرکت‌ها و واژه‌های نامناسب دیگر موردی بود که شهیدی به آن اشاره کرد،او افزود ما به عنوان قصه‌گو نباید از حرکات و واژه‌های نا مناسب در قصه‌ها استفاده کنیم  به ویژه اگر مخاطبان ما خردسال باشند این واژه‌ها مدت طولانی در ذهن آن‌ها خواهد ماند.
این مدرس قصه‌گویی گفت ما همیشه باید از زبان بدن درست استفاده کنیم و با استفاده‌ی اضافی از حرکات، حواس مخاطب را پرت نکنیم.
وی افزود حالات چهره و راه رفتن هم از اجزای زبان بدن است و یک قصه‌گو باید قبل از اجرا از خودش فیلم بگیرد و چند بار فیلم را تماشا کرده و ایرادهای موجود در زبان بدن را شناسایی و آن‌ها را رفع کند.
توجه به حرکات قصه‌گو در صحنه، توجه به تن صدای قصه‌گو و متناسب بودن لحن و شدت صدا با قصه و فضای قصه‌گویی، داشتن مکث‌های به جا و پرهیز از سکوت طولانی بدون دلیل، توجه به فن بیان،اهمیت شخصیت پردازی و طراحی شخصیت در قصه،توجه قصه‌گویان به ورود و خروج مناسب و متناسب برای قصه‌ها، توجه به متن قصه و متناسب سازی متن‌ها برای قصه‌گویی، عدم یکنواختی قصه، توجه توجه لحن قصه‌و عدم  به کار بردن لحن عامیانه و کتابی در کتار یکدیگر مگر در قصه‌هایی با شرایط خاص و تغییر حجن متناسب با شخصیتی که از او نقل قول می‌شود، پرهیز از تکرارهای بی مورد و  توجه به وقفه‌ها و پیشامدهای ناگهانی و مدیریت این صحنه‌ها و استفاده از پوشش مناسب برای قصه و توجه به کارآیی پوشش محلی برای قصه‌گویی از دیگر نکاتی بود که این قصه‌گو به آن‌ها اشاره کرد.
قصه‌گو بابد مدیر قصه‌ی خودش باشد 
مریم فلاحی نرمی دیگر داور این جشنواره نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع قصه‌گویان البرز گفت خوشحالم که سعادت داشتم در استان البرز و در خدمت شما عزیزان باشم وی در ادامه خطاب به قصه‌گویان گفت شماها همه برنده‌اید چون قصه گفته‌اید و به این مرحله رسیده‌اید و خوشحالم که در این فضایی که همکاران استان فراهم کردند در نهایت آرامش قصه گفتید و از مدیرکل کانون البرز و همکاران ایشان تشکر می‌کنم که چنین فضایی را برای شما عزیزان مهیا کردند.
این قصه‌گوی برتر کشوری از استان مازندران خطاب به مخاطبان گفت من زمانی که می‌خواهم قصه‌ی خوبی بگویم  اول قصه را خوانده و سپس خودم قصه را می‌نویسم و قصه را جوری می‌نویسم که با شخصیت من مطابقت داشته باشد.

این قصه‌گوی با سابقه و مدرس قصه‌گویی با اشاره به اهمیت کنترل فضا و پیشامدها گفت قصه‌گو باید خودش مدیر قصه‌ی خودش باشد و بتواند صحنه را کامل در کنترل و اختیار داشته باشد.
این داور قصه‌گویی در بخشی از سخنانش به شکل ویژه به بررسی قصه‌های آیینی، سنتی پرداخته و خطاب به قصه‌گویانی که از فنون نقالی و پرده خوانی برای قصه‌گویی بهره می‌برندگفت قصه‌گویان این بخش باید آداب نقالی و پرده‌خوانی را بدانند و از ابزار و امکانات به درستی استفاده کنند.
این مدرس همچنین افزود توجه به پوشش مناسب و استفاده از این پوشش‌ها در حین قصه از دیگر نکات مهم این بخش است.
وی افزود همچنین لزومی ندارد که چهره‌ی یک نقال یا پرده‌خوان یا قصه‌گوی آیینی، سنتی خشن باشد بلکه آن‌ها باید متناسب با قصه از حرکات چهره استفاده کنند.
 فرانک فروزانفر داور البرزی جشنواره‌ی قصه‌گویی و از متخصصان این حرفه در استان 
ضمن خدا قوت به تمامی قصه‌گویان و برگزار کنندگان جشنواره‌ی استانی گفت از دیدن چهره‌های آشنا لذت می‌برم و امیدواریم در این نشست بتوانیم تجربیات قصه‌گویی را با شما به اشتراک بگذاریم.
توجه به آغاز و پایان مناسب و متناسب برای قصه‌ها و عدم نتیجه‌گیری در پایان و آزاد گذاشتن مخاطب برای برداشت از قصه‌ از جمله نکاتی بود که توسط این داور مطرح شد.
ربابه هاشمی، قصه‌گوی برگزیده و مدرس قصه‌گویی و کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری استان مازنداران نیز که به عنوان ناظر در این جشنواره حضور داشت ضمن قدردانی از حضور قصه‌گویان از آن‌ها خواست که خودشان را با وضعیت قبلی خودشان مقایسه کرده و رشدشان را  نسبت به سال‌های قبل اندازه بگیرند.

بایدها و نبایدهای قصه گویی در نشست صمیمانه داوران با قصه گویان مرحله استانی البرز
در پایان این نشست صمیمانه نیز قصه‌گویان سوالات خود را از داوران پرسیدند.

بایدها و نبایدهای قصه گویی در نشست صمیمانه داوران با قصه گویان مرحله استانی البرز
گفتنی است مرحله‌ی استانی بیست و پنجمین جشنواره در البرز، روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ با تجلیل از برگزیدگان استانی به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =