درونی‌سازی قصه با گویش‌های بومی بیانگر فرهنگ ایرانی است

شرکت‌کننده در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یزد، پرداختن به فرهنگ و گویش بومی با بازی با جمله‌ها و بازگو کردن ضرب‌المثل‌های قدیمی را باعث معرفی بیشتر فرهنگ ایرانی به مخاطبان دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، زهرا میرزایی‌خواه که از سال ۷۹ تا کنون در زمینه قصه و قصه‌گویی در استان بوشهر فعالیت دارد و تاکنون در ۱۵ جشنواره مرتبط با قصه و قصه‌گویی شرکت کرده و حائز رتبه‌های متعدد در منطقه، استان و کشور شده‌ است هم‌زمان برگزاری این جشنواره در یزد توضیح داد: در سال جاری در بخش مدرن و کلاسیک و در بخش بزرگسالان شرکت کرده‌ام و تلاش کردم تا با بازنویسی یک قصه کهن از کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» که برگرفته از کتاب مثنوی معنوی است و سوق دادن آن به سمت و سوی منطقه تنگستان استان بوشهر این قصه را بومی‌سازی کنم که همراه با لباس و گویش محلی اجرا خواهد شد.

وی دلیل انتخاب داستان خود را پرداختن به فرهنگ و گویش بومی خود دانست و گفت: در سال‌های گذشته در بخش نوجوانان فعالیت داشتم اما در سال جاری به بیان قصه در گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال خواهم پرداخت و به همین دلیل تلاش کردم تا فرهنگ و گویش بومی شهرستان و استان خود را با قصه درونی‌سازی کنم و با بازی با جملات به بازگو کردن جملات و ضرب‌المثل‌های قدیمی بپردازم تا این موارد دچار فراموشی نشود.

این شرکت‌کننده در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: ارتباط و تعامل با مخاطب، عنصر اصلی داستان من است و تلاش کردم تا ارتباط با مخاطب را در این داستان پررنگ‌تر کنم.

وی در همین زمینه با بیان اینکه ارتباط‌گیری با پسران در زمینه قصه بسیار سخت‌تر از دختران است، تصریح کرد: از بهترین تجربیات من در زمینه قصه و قصه‌گویی زمانی است که در هنگام بیان قصه برای پسران، آنان بیشترین تعامل را در هنگام قصه‌گویی با داستان من داشتند در شرایطی که حتی نسبت به جمله‌های داستان واکنش نشان می‌دادند و این تجربه برای من بسیار لذت‌بخش بود و نشان داد که می‌توان این گروه را از طریق قصه جذب دنیایی متفاوت کرد.

میرزایی‌خواه با اشاره به جایگاه قصه در تربیت کودکان بیان کرد: قصه هم برای کودک و هم برای بزرگسالان منبع مهم و مفیدی برای دریافت نکات تربیتی و اخلاقی است و می‌تواند اعتماد به نفس را در کودکان و بزرگسالان افزایش داده و می‌توان با آن ارتباط موثرتری با کودکان برقرار کرد؛ قصه می‌تواند محلی برای کشف ظرفیت‌های نهفته در کودک باشد و به بزرگسالان کمک کند تا به بهبود و یا پرورش این ظرفیت‌ها بپردازد.

وی ادامه داد: در زمان گذشته نسل ما از وجود «آقای حکایتی» در تلویزیون برخوردار بود اما امروزه جای خالی این‌گونه افراد بسیار احساس می‌شود، بنابراین برای پر کردن این جای خالی باید مسئولان پا به میدان بگذارند تا قصه و قصه‌گویی تنها محدود به جشنواره‌های قصه‌گویی نشود و در بطن جامعه این مهم حضور پررنگ‌تری داشته باشد.

این شرکت‌کننده با تاکید بر اهمیت رسانه‌های جمعی برای اشاعه فرهنگ قصه و قصه‌گویی تصریح کرد: سایر نهادهای تربیتی مانند آموزش و پرورش باید فضایی را در مدارس ایجاد کنند تا قصه و قصه‌گویی بیشتر دیده شود، همینطور نباید از نقش رسانه‌های جمعی در این زمینه غافل شد و باید بیش از گذشته به جایگاه این رسانه‌ها توجه کرد.

میرزایی‌خواه بیان کرد: رواج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در میان مردم و معرفی کتاب‌های خوب به مردم و بچه‌ها از جمله مواردی است که رسانه‌های جمعی و فضای مجازی می‌توانند باعث اشاعه فرهنگ قصه و قصه‌گویی در جامعه شود و نباید از این ظرفیت غافل شد.

وی ادامه داد: استان بوشهر پر از قصه است و مردمانی دارد که زندگی آنها با قصه و قصه‌گویی عجین شده و سال‌هاست که در جشنواره‌های متعدد می‌درخشد؛ استان بوشهر همواره تکیه بر فرهنگ بومی خود داشته و در جشنواره‌های قصه‌گویی نیز به شخصیت‌های مهم این استان مانند رئیس‌علی دلواری پرداخته تا بتواند بخشی از وظیفه خود مبنی بر اشاعه فرهنگ بومی با قصه و قصه‌گویی را انجام دهد.

میرزایی‌خواه با اشاره به استقبال خوب مردم و کودکان از قصه و قصه‌گویی در سال‌های گذشته عنوان کرد: اشتیاق کودکان برای شنیدن قصه از زیباترین جلوه‌های کاری من است و امید است در سال جاری که در شهر یزد به عنوان پایتخت قصه‌گویی حضور داریم شاهد بیان قصه‌هایی خوب برای بچه‌های خوب یزد باشیم.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روزهای ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ در شهر یزد برگرار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =