راهکارهای مردمی‌سازی قصه‌گویی/ فناوری به کمک قصه گویی بیاید

رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی، پیشنهادهای خود برای سرعت بخشیدن به مردمی‌سازی قصه‌گویی از جمله بهره‌مندی از فناوری با حفظ اصالت قصه با در نظر گرفتن ذائقه مخاطب و تشویق خانواده‌ها به قصه‌گویی در دورهمی‌ها را بیان کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ الهام دارابی، رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی و مشاور رئیس جشنواره بیست‌و پنجم بین‌المللی قصه‌گویی اظهار داشت: جشنواره قصه‌گویی، برآیند فرآیند یک رویداد است و از تیر امسال فراخوان جشنواره در محورها و بخش‌های مختلف به استان‌ها و کشورهای مختلف ارسال شد و آثار افراد شرکت کننده با ارسال به دبیرخانه استانی دیده شد سپس برترین‌ها برای رقابت دعوت شدند.

وی افزود: بعد از مرحله استانی در بخش پایش داوری منطقه‌ای همه کارهای استانی در ستاد و دبیرخانه مرکزی مورد بررسی قرار گرفت و بهترین‌ها برای رقابت پایانی و حضوری دعوت شدند و در بخش کشوری به میزبانی یزد به رقابت پرداختند.

مشاور رئیس جشنواره بیست‌وپنجم بین‌المللی قصه‌گویی، با برشمردن بخش‌های هشت‌گانه از جمله بخش بین‌المللی و غزه اظهار داشت: جشنواره در ربع قرن برگزاری آن همواره بخش علمی داشته و به پرورش قصه‌گویان پرداخته است و قصه‌گویان ایرانی در بخش بین‌المللی هم فعالیت دارند، کیفیت کارهای بین‌المللی ایرانی خیلی عالی‌تر از نمونه‌های خارجی بوده است.

دارابی، اظهار داشت: قصه‌های بومی و دینی ما اکثرا پندآموز و حکمت‌دار هستند که این حکمت‌ها، سینه به سینه سال‌ها در تربیت نسل‌های مختلف تأثیر داشته و هنوز قصه‌های فولکور و پندآموز در بورس است و در این جشنواره در حال اجراست.

وی، در مورد درون مایه قصه‌های ایرانی، گفت: قصه‌های ایرانی پندآموز و حکمتانه مثل سعدی و نظامی و شاهنامه پرمغز هستند، ادبیات جنگ، مقاومت ما و خاطرات هشت سال دفاع مقدس قصه‌های بسیاری دارد که حکمت قصه‌های ایرانی به شمار می‌رود.

رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی، در خصوص اقدام‌های کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان در خصوص ترویج فرهنگ قصه‌گویی، بیان کرد: نه این جشنواره بلکه کانون پرورش فکری یکی از برنامه‌هایش پرداختن به قصه‌گویی است و از فعالیت‌های چندگانه و اصلی کانون به شمار می‌رود و به‌زودی باشگاه قصه‌گویی از برگزیدگان جشنواره تشکیل می‌شود و این افراد از اعضای انجمن رسمی قصه گویی ایران به شمار می‌آیند.

دارابی، از اهداف تشکیل باشگاه قصه‌گویی، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و نیز اعزام قصه‌گویان ایرانی به دیگر کشورها و ایجاد مراکز ترویج قصه‌گویی در کشورهای مختلف بیان کرد.

وی، افزود: یکی از چشم‌اندازهای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ایجاد مجمع‌هایی از قصه‌گویان در کشورهای مختلف از جمله هند، لبنان و کشورهای عربی خواهد بود، بحث جشنواره بین‌المللی در ایران تنها متمرکز نخواهد بود و همه علاقه‌مندان به قصه‌گویی مشارکت نمایند.

رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی، در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص رویکرد جشنواره بیست‌وپنجم در زمینه مردمی‌سازی و عمومی‌سازی قصه‌گویی در بین مردم اظهار داشت: در خانواده‌ها دیده می‌شود که در دورهمی‌های خانوادگی پانتومیم بازی می‌کنند و می‌توان خانواده‌ها را به قصه‌گویی دعوت کرد.

وی گفت: زمانی که خانواده یکی از برنامه‌های تفریحی دورهمی‌هایشان قصه گفتن و قصه شنیدن باشد و لذت قصه گفتن را با هم تجربه کنند آن وقت عمومی‌سازی واقعی و مردمی‌سازی واقعی اتفاق افتاده است.

راهکارهای مردمی‌سازی قصه‌گویی/ فناوری به کمک قصه گویی بیاید

قصه‌گویی به سبک ساده‌نگاری

دارابی، یکی از ایده‌های خود برای ترویج قصه‌گویی و تشویق مردم به این موضوع را ساده‌نگاری قصه‌های ایرانی بیان کرد و افزود: ایده بنده این است که در قصه‌گویی به سبک ساده نگاری برسیم و قصه‌گویی را سخت نکنیم.

وی، افزود: قصه‌گویی ابزار ساده و در دسترس ماست و اگر آن را سخت کنیم مردم سمت آن نمی‌روند و با توجه به ابعاد علمی، هنری و فنی در قصه‌گویی باید هنرمندانه بتوان قصه‌ها را همچون پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های قدیم به راحتی بیان کرد.

رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی، ذائقه مخاطب امروز را سرعت عمل دانست و گفت: مخاطب به دنبال شنیدن قصه‌های یک دقیقه‌ای و یا ۹۰ دقیقه‌ای است که در حال شکل گیری است.

دارابی، تأکید کرد: سرعت و توجه به زمان و حال مخاطب و در نظر گرفتن خواسته‌ها، سلایق و ذائقه امروز مخاطبان از جمله تکنولوژی در موفقیت قصه گویی نقش دارد.

وی، تصریح کرد: امروز فناوری حرف اول را می‌زند و بچه‌های امروز کم کم به سمت هوش مصنوعی می‌روند و می‌توان قصه‌هایی با شیوه هوش مصنوعی تولید کرد.

رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی، ابراز کرد: هیچ درختی بدون ریشه جوانه نمی‌زند و هیچ برگی بدون ریشه سبز نمی‌شود بنابراین قصه باید در ریشه، فرم و تقدس قدیمی خود باقی بماند و فناوری به مثابه برگ تازه این درخت است.

دارابی، خاطرنشان کرد: اگر توانستیم ارتباط درستی بین ریشه قصه و فناوری با محتوا، حکمت و پند برقرار کنیم و با ابزار و سرعتی که کودک و نوجوان امروز نیاز دارد تولید کار کنیم آن موقع توانسته‌ایم از مردمی‌سازی بهره‌مند شویم.

تلخ‌ترین قصه‌ها درباره مظلومیت کودکان غزه روایت می‌شود

مشاور رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی درباره شعار «با قصه لبخند بسازیم» در این جشنواره اظهار داشت: خداوند شاد و مهربان است و دنیا را پر از اتفاق‌هایی که می‌توان آن را یافت و با آن شاد بود آفریده است.

وی ابراز کرد: شادی نه فقط هدف تربیتی و آموزشی دارد بلکه روی روح و روان آدم‌ها اثر می‌گذارد.

دارابی ادامه داد: دنیای ما این روزها به خاطر جنگ و به خاطر تلخکامی‌هایی که به کودکان می‌دهد غمگین است و یکی از اهداف جشنواره امسال برداشتن بار کوچکی از غم کودکان است چون شادی حق بچه هاست.

وی اضافه کرد: ما شادی را در قصه‌ها پیدا کردیم و این لبخند نه فقط از اجرای یک کار طنز بلکه از معرفت و شناختی که قصه به دیگران می‌دهد به دست می‌آید.

دارابی افزود: ممکن است شما قصه‌ای بشنوید که طنز نیست ولی چون درونش معرفت و ذات و شناخت به ما می‌دهد یک شادی درونی به همراه دارد و در می‌یابیم که آن اتفاق به چه منظور افتاده و پرده‌ای از دنیا به روی ما باز می.کند.

رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی کانون ابراز کرد: دنیای امروز و زمین حالش بد است و اگر بخواهیم حالش خوب بشود و اگر دنبال متخصص هستیم در واقع باید دنبال مهربانی باشیم.

دارابی، افزود: دنیای ما نیاز به مهربانی دارد و مهربانی فقط در قصه‌ها می تواند انتقال پیدا کند و باید تا می‌توانیم قصه بگوییم و قصه بشنویم.

قصه تلخ کودکان غزه در چند کلمه

وی، با اشاره به قصه تلخ این روزهای کودکان غزه گفت: قصه‌ای تلخ و کوتاه دارم «در تمام دنیا وقتی هواپیمایی در آسمان پرواز می‌کند بچه‌ها به آن اشاره می‌کند ولی در غزه هواپیماها به بچه‌ها اشاره می‌کنند.»

رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه.های ایرانی، با لحنی غمگین ادامه داد: دلم می‌سوزد که بچه‌های غزه به دور از لالایی و به دور از آغوش پرمهر مادرانشان می.خوابند.

دارابی، توصیه کرد: بیاییم قصه این بچه‌ها را به هم بگوییم بلکه خدای مهربان کمک کند و روزی آزادی آن‌ها را جشن بگیریم و امیدوارم هیچ بچه‌ای دچار قصه جنگ نشود.

بیست‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای دومین سال متوالی در یزد پایتخت قصه‌گویی ایران از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ در محل سالن هلال‌احمر برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =