قصه منبع بی‌پایان آموزه‌های اخلاقی و تربیتی برای کودکان است

حیاتی، شرکت‌کننده بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یزد گفت: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آموزه‌های تربیتی و اخلاقی برای کودکان را می‌توان از طریق قصه به آنان آموخت و قصه منبع بی‌پایان آموزه‌های اخلاقی و تربیتی برای کودکان است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سوسن حیاتی با اشاره به فعالیت خود در زمینه قصه‌گویی اظهار کرد: از استان بوشهر، بندر دیلم به مدت ۱۵ سال است که در زمینه قصه و قصه‌گویی فعالیت دارم و حائز رتبه‌های متعدد در جشنواره‌های استانی، ملی و بین‌المللی شده‌ام.

وی با اشاره به کسب مقام دوم بین‌الملل در بیست‌وچهارمین و مقام سوم ملی در بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تصریح کرد: در سال جاری نیز در بخش بین‌الملل به عنوان شرکت‌کننده حضور دارم و با توجه به اینکه در بخش بین‌الملل هفت ایرانی امکان حضور خواهند داشت، من نیز به عنوان یکی از این افراد در بخش بین‌الملل به این مرحله راه یافتم.

این شرکت‌کننده بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به متن و درون‌مایه داستان مدنظر خود عنوان کرد: داستان مدنظر من که در این جشنواره بیان خواهد شد در مورد پادشاهی است که عاشق سکه است و پس از مدتی دیگر به دلیل شدت علاقه خود به سکه نمی‌تواند بخوابد و از دستیاران خود می‌خواهد تا راه‌حل مشکل را پیدا کنند.

حیاتی با اشاره به اینکه قصه مدنظر برگرفته از داستان‌های قدیمی ایرانی و تلفیقی از قصه «پیراهن خوشبختی» از کتاب «آی قصه قصه۷» اثر زهره پری‌رخ است، بیان کرد: به صورت کلی در زمینه قصه‌گویی و داستان‌های فولک و قدیمی فعالیت دارم و از گفتن قصه‌های قدیمی بیشتر لذت می‌برم و مهارت ویژه‌ای در این زمینه دارم.

وی اظهار کرد: عناصر قصه‌گویی که بین قصه، قصه‌گو و مخاطب در جریان است نیز در این داستان بسیار نقش مهمی دارد و شخصیت‌های داستان و توصیف و دیالوگ‌های آن نیز در این داستان جریان دارد، اما بخش پررنگ داستان خوب من این است که بن‌مایه قوی دارد و می‌تواند شادی و امید را به مخاطب خود تزریق کند و از بافت درونی منسجمی برخوردار است.

حیاتی ادامه داد: بیان قصه خوب به تجربه زیادی نیاز دارد و کار دشوار و زمان‌بری است و باید در جشنواره‌های مختلف شرکت کرد تا بتوان سبک خاص خود را پیدا کرد.

وی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ قصه و قصه‌گویی در میان کودکان و نوجوانان و همچنین جامعه تصریح کرد: با توجه به پیشرفت فناوری و نگاه و دیدگاه متفاوت مردم نسبت به تمایل کودکان به فضای مجازی و تلویزیون باید بر اساس تجربه ۲۰ ساله خود در زمینه همکاری با کودکان و مربی‌گری در بین این نسل بگویم که زمانی کودکان وارد دنیای قصه می‌شوند و قصه‌گوی خوب در برابر آنان قرار می‌گیرد که می‌تواند فضای سیال و جذاب برای خیال‌پردازی را برای کودک به وجود آورد به ابزارهای دیگر متوسل نمی‌شوند.

حیاتی ادامه داد: کارکرد قصه بسیار جذاب و گسترده است و به‌گونه‌ای است که می‌تواند باعث خلق و ایجاد اثرهای مختلف هنری از یک حیوان و یا شئ شود و این بیانگر این است که قصه دریچه خیال‌پردازی را برای کودک باز می‌کند تا او به راحتی وارد دنیای درونی و ذهنی خود شود و به راحتی به تصویرسازی بپردازند و این خلاقیت و تولید خواسته مهم ما برای کودکان است.

وی با اشاره به ابعاد آموزشی و تربیتی قصه افزود: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آموزه‌های تربیتی و اخلاقی برای کودکان را می‌توان از طریق قصه به آنان آموخت، زیرا کودکان همانند بزرگ‌ترها نصیحت نامحسوس و غیرمستقیم را به راحتی می‌پذیرند.

این شرکت‌کننده با اشاره به اهمیت عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه در جامعه بیان کرد: اختصاص زنگ خاص به عنوان زنگ قصه، پارک مخصوص قصه و قصه‌گویی، ایجاد بنرهای شهری با عبارتی خاص از یک قصه به همراه نام اثر تا ذهن مخاطب به سوی خواندن قصه مشتاق شود؛ باید رسانه‌های جمعی مانند تلویزیون در این زمینه پا به میدان بگذارند تا فضای جامعه به سوی قصه و قصه‌گویی نیز حرکت کند.

حیاتی با اشاره به اهمیت قصه‌گویی در شهرستان دیلم تصریح کرد: قصه و قصه‌گویی در شهرستان دیلم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و کودکان و بزرگسالان همواره در این عرصه حضور پررنگی داشته و دارند.

وی قصه را منبع آموزه‌های تربیتی و آموزشی دانست و گفت: آموزه‌های تربیتی نهفته در قصه بی‌پایان است و با زبان قصه می‌توان موارد تربیتی را به مخاطب فعال و چندسویه و کنش‌گر آموخت، بنابراین قصه یک ابزار مهم برای کمک به کودک در راستای تشخیص خوب و بد دانست.

حیاتی با اشاره به بازخورد مخاطبان در دوره‌های پیشین گفت: زمانی که با زبان اشاره یک جمله خاص را بیان کردم، پس از یکسال همچنان کودکانی را می‌بینم که با دیدن من آن جمله را با زبان اشاره بیان می‌کنند؛ زبان اشاره نقطه اتصال مهم بچه‌ها به داستان شده بود. وی در پایان بیان کرد: از والدین خواهش می‌کنم که از زبان قصه برای انتقال مفاهیم و آموزه‌ها استفاده کنند، زیرا بار دریافتی کلمات در قصه برای کودکان بیشتر است و دایره لغات کودک را گسترده می‌کند و همین امر باعث می‌شود تا قوه تشخیص کودک گسترده شود.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور ۵۶ قصه‌گو به میزبانی استان یزد از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ در یزد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =