نشست ادبی دوپنجره با حضور اعضای کانون چهار محال و بختیاری برکزار شد

اعضای ادبی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست دو پنجره کتاب "خداحافظی در خیابان پاییز" را با حضور مریم اسلامی نقد کردند. به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهار محال و بختیاری دیدار اعضای ادبی کانون با خالقان آثار ادبی در حوزه ی کودک و نوجوان از جمله رویگرد های این نشست بود.

به به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهار محال و بختیاری دیدار اعضای ادبی کانون با خالقان آثار ادبی در حوزه ی کودک و نوجوان از جمله رویکرد های این نشست بود. 
درابتدای  این برنامه که با حضور مریم اسلامی خالق کتاب "خداحافظی در خیابان پاییز" و ۹۰ نفر از اعضای ادبی، مربیان ، مسوولین مراکز و کارشناسان ستادی کانون  برگزار شد، حجت الله آسمند مدیر کل کانون در خصوص برنامه های ادبی و حمایت های انجام شده از این دست برنامه ها در کانون صحبت کرد. 
آسمند در این نشست گفت: ارتقای سطح دانش و آگاهی و توانمندی کودکان و نوجوانان استان از جمله اهداف برگزاری این نشست است.
وی ایجاد زمینه ی کارگاه های آموزشی با حضور اساتید برجسته در حوزه ی شعر برای مربیان و اعضای کانون را از دیگر برنامه های استان در حوزه ی ادبی عنوان کرد.
مدیر کل کانون شکوفایی استعداد و توانمندی های کودکان و نوجوانان با حضور در این برنامه ها را بخشی از خروجی های این دست نشست ها دانست و اضافه کرد: بالاتر بودن میانگین موفقیت اعضای ادبی استان در کشور در مسابقات و جشنواره های کشوری گواه استعداد های ادبی استان و خروجی مناسبی برای این دست برنامه ها است. 
آسمند ضمن تکریم مربیان ادبی استان افزود: مربیان کانون استان از جمله مربیان پر تلاش، خلاق، توانمند و دلسوز کشور هستند که همواره در جهت استعداد یابی، جذب، پایدار سازی و آموزش ادبی اعضا گام بر می دارند.
در ابتدای این نشست اعضای ادبی مراکز با نگاهی به آثار مریم اسلامی به نقد کتاب دو پنجره پرداختند و نقد های ادبی خود را پیرامون اشعار کتاب "خداحافظی در خیابان پاییز" ارائه دادند. 
در ادامه مریم اسلامی با توجه به نقد های انجام شده توضیحاتی از نظر قالب و فرم آثار ارائه شده در مجموعه ارایه داد و در خصوص قالب و فنون شعری به کار رفته در اشعار صحبت کرد. 
وی انتخاب قالب نیمایی برای اشعار این کتاب را علاقه مندی نوجوانان به این قالب عنوان کرد و افزود: در بازخورد هایی که از این قشر گرفته ایم قالب نیمایی قالبی پر طرفدار به لحاظ فرمی برای نوجوانان بود. 
اسلامی در خصوص پرسش نام کتاب، مصادف بودن برخی خاطرات با فصل پاییز را دلیل انتخاب عنوان کتاب دانست و در جواب اعضا به اینکه آیا این اشعار برای شاعر پیش آمده اند یا نه  افزود:  شعر در واقع تجربه ی زیسته ی شاعر است و شاعر بخشی از زندگی و اتفاقات رخ داده برای خود را در اشعارش به ثبت می رساند. 
این شاعر برجسته در حوزه ی کودک و نوجوان، ضمن تقدیر از نقدهای موشکافانه ی اعضا  در محور های روانشناسی، نماد پردازی، جامعه شناسی و... در خصوص پرسش اعضا پیرامون نوشتن در باره مسائل و دغدغه های نوجوان امروز گفت: در این کتاب سعی شده است بخشی از دغدغه مندی های نوجوانان امروز گفته شود و در تعاملات و نقد های انجام شده می توان به این دغدغه ها دست یافت و در اشعار خلق شده به کار بست. 
مریم اسلامی در پاسخ به نقد های اعضا عنوان کرد: نقد های ارائه شده حاکی از تسلط و شناخت نوجوانان از فنون شعری است و از نقد های به عمل آمده توان اعضا در شناخت شعر و دانش شعری آنان به نمایش گذاشته شده است.
پاسخ به پرسش های عنوان شده در نقد های اعضا، صحبت در مورد آرایه های به کار رفته در کتاب، زبان، عاطفه، تصویر گری کتاب و... از دیگر بخش های این نشست بود.
بخشی از نقد های اعضا بر کتاب خداحافظی در خیابان پاییز : 
شعر رساندن کلمات به سطح برتر خود است که شاعر با استفاده از خلاقیت و عناصر شعری به خوبی از پس آن برآمده است. 
به کار گیری مفاهیم و مضامین و احساسی  مانند محبت،  دوستی،  بی‌حوصله‌ای، تلاش ،شادی و ... مواردی بودند که در حوزه ی عاطفه به خوبی به آنان پرداخته شده بود.
 زبان شعر زبانی ساده و روان بود که با درک ذهنی یک نوجوان تناسب داشت و می‌توانست به خوبی آنچه در ذهن شاعر هست را بیان کند تا مخاطب به درستی آن را درک کند. 
مخاطب شناسی یکی از مسائل مهم در زمینه تالیف است. مخاطب نوجوان به دنبال شعری است که دغدغه‌هایش را بیان کند و سن نوجوانی را جدی بگیرد. روحیات، عواطف، مسائل زندگی، مسائل اجتماعی نوجوانان و به طور کلی جامعه شناسی و روانشناسی نوجوان باید در شعر نوجوان وجود داشته باشد و در نهایت از نگاه نوجوان به دنیا، هستی، زندگی و محیط پیرامون نگاه کند.با نگاهی به آثار مریم اسلامی می‌توان جسارت وی در بهره‌گیری از زبان و مهارت در شناخت مخاطب را دید و کتاب «خداحافظی در خیابان پاییز» که سرشار از کشفیات زیبا و تشبیهات دلپسند و دل‌نشینی است، گواه بر این امر است.این اثر می‌تواند جزو مجموعه‌هایی باشد که عضو را به درک مناسب از زیبایی‌شناسی برساند، چراکه برای نوجوانان نوشته ‌شده است.
مطالب عنوان شده بخشی از نقد های اعضای نشست پیرامون اشعار کتاب "خداحافظی در خیابان پاییز به شمار می آمدند.
خوانش شعر توسط اعضای ادبی و نقد اشعار توسط مریم اسلامی نیز بخش دیگری از این نشست محسوب می شد.
خواندن سرود توسط اعضای مرکز فرهنگی هنری فرخشهر با عنوان "خدا" از آثارمریم اسلامی و تقدیر از برگزیدگان مسابقه ادبی حجاب و عفاف از جمله برنامه های جانبی این نشست به شمار می رفت.
کاشت دو شاخه گل شمعدانی به عنوان یاد بود برنامه ادبی دو پنجره، اهدای یادبودهای دو پنجره، و جشن امضای کتاب از دیگر رویداد های این نشست ادبی محسوب می شد.
گفتنی است در نشستی دیگر، کارگاه تخصصی شیوه‌های شعرسرایی خلاق از جمله خوشه سازی کلمات در راستای وسعت دایره ی واژگانی، تمرین گسترش دایره ی لغات، هم نشینی و جانشینی کلمات در حوزه ی نوشتن شعر و راهکار های آموزش سرودن شعر با شیوه های متفاوت به اعضا، آسیب شناسی کارگاه های ادبی در مراکز و چگونگی رسیدن به یک خروجی مثبت در کارگاه ها از سوی این شاعر حوزه کودک و نوجوان، ویژه مربیان ادبی استان چهار محال و بختیاری برگزار شد.

با حضور اعضای کانون چهار محال و بختیاری برکزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =