کد خبر: 337512
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
بازدید 47
عشق به بچه‌ها تنها دلیل خدمت مربیان سیار روستایی است

فرهاد مینایی، مربی سیار روستایی همدان عشق به کودکان و نوجوانان روستایی و مناطق دورافتاده را تنها دلیل خدمت 30 ساله خود می‌داند و معتقد است کانون قلبش برای همه بچه‌ها می‎‌تپید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رسالتی بزرگ به پهنای همه ایران دارد زیرا می‌خواهد کودکان و نوجوانان در جای جای این سرزمین مادری کتاب بخوانند و از کتاب یاد بگیرند و فکر کردن و درست زندگی کردن را با همین کتابها در کنار تجربه‌هایی که از والدین و اطرافیان یاد می‌گیرند، کسب کنند و البته هدایتگر این ماجرا مربیانی هستند که در تمام سال‌های خدمتشان با عشق و امید برای کودکان و نوجوانان این سرزمین گذران زمان و تیک تیک عقربه‌های ساعت را ندیدند و شبانه روز به دنبال فکری و ایده‌ای نو برای آموزش و یاددهی به آنها هستند و در این میان مربیان سیار روستایی کانون داستانی متفاوت و جدا دارند زیرا روایت آنها روایت گذشتن از رودخانه، کوه و دشت در تابستان و زمستان تا رسیدن به روستایی دور افتاده است و گاه صعب العبور، روایت این مربیان مدرسه‌های قدیمی و نیمکت‌های لب پریده و چهره‌های آفتاب سوخته و دستانی خشک شده از کار کودکان و نوجوانانی است که برای آمدن مربی سیار روستایی و گرفتن کتابی جدید در دست لحظه شماری می‌کنند.

کانون قلبش برای همه کودکان و نوجوانان می‌تپد و می‌خواهد دست و روحشان را از همه آنچه که دارد پر کند و فرقی بین کودکان در دل شهر و در دل روستا ندارد و رابط کانون و کودکان روستاها همین مربیان سیار روستایی هستند که در این گزارش قرار است با فرهاد مینایی یکی از باسابقه‌ترین مربیان سیار روستایی همدان را با  30 سال  آشنا شویم و پای حرف‌های او بنشینیم:

عشق به بچه‌ها تنها دلیل مربیان سیار روستایی است

* لطفا خودتان را معرفی کنید:

فرهاد مینائی هستم که نزدیک به سه دهه است در مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان مربی کتابخانه سیار روستایی مشغول به کار هستم.

*کتابخانه سیار روستایی در چه مناطقی فعالیت دارد؟

مناطقی که یک مربی کتابخانه سیار روستایی فعالیت می‌کند معمولا روستاهای محروم و کم برخوردار است که گاها حتی از مقدماتی‌ترین مراکز فعالیت‌های فرهنگی، هنری، کتابخانه و ... بی بهره هستند.

عشق به بچه‌ها تنها دلیل مربیان سیار روستایی است

* قصه‌ فعالیت کتابخانه سیار روستایی را در دل روستاها توضیح دهید؟

قصه حرکت من در مسیر جاده‌ها و دل روستاها رساندن کتاب به دست بچه‌هاست زیرا رسالت اصلی کتابخانه سیار روستایی، کتابرسانی به روستاها و ترویج فرهنگ مطالعه، کتاب و کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان روستایی است اما به جهت اینکه این عزیزان روستایی استفاده و بهره بیشتری بُرده باشند مربی سیار روستایی ضمن مراجعه و حضور در روستاها اقدام به برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری همچون معرفی کتاب، روخوانی کتاب، قصه گویی، شعرخوانی، نمایش خلاق، بازی و سرگرمی، نقاشی، کاردستی، سفال، مسابقه، بازی های بومی محلی و نمایش فیلم نیز انجام می‌دهد اما اینکه چه مناطقی و چه وسعتی را باید پوشش بدهد باید گفت که در تعریف کتابخانه سیار روستایی آمده که باید در روستاها و مناطق دوردست محروم و کم برخوردار فعالیت داشته باشد.

عشق به بچه‌ها تنها دلیل مربیان سیار روستایی است

* مربی سیار روستایی در چه زمینه‌هایی باید توانایی داشته باشد و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری چه تاثیراتی بر دانش آموزان دارد؟

در این رابطه بهتر است بگویم نه تنها مربی سیار روستایی بلکه هیچ یک از مربیان سیار، ثابت و پستی در مراکز کانون پرورش فکری آموزش مستقیم همچون مدارس یا دیگر مراکز آموزشی برای اعضای خود که همان کودکان و نوجوانان هستند ندارند بلکه تمام فعالیت و برنامه ها در جهت رشد و شکوفایی خلاقیت و پرورش فکری آنان برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود که همین امر موجب افزایش معلومات و بالا رفتن قدرت یادگیری در دانش آموزان می‌شود. به عنوان مثال می‌توان گفت وقتی یک مربی ابتدا در مورد طبیعت، درختان، جنگلها،حیوانات و ... قصه‌ای به صورت خلاق برای اعضا بازگویی می‌کند از همین فرصت به راحتی استفاده کرده و چندین کتاب علمی در رابطه با موضوع به اعضا معرفی می‌کند و همین امر باعث می‌شود که اعضا به سمت و سوی مطالعه و کتابخوانی هدایت شده و حس کنجکاوی آنها ایجاب می‌کند که کتاب های علمی را مطالعه و اطلاعات بیشتری داشته باشند.

عشق به بچه‌ها تنها دلیل مربیان سیار روستایی است

*حضور و فعالیت مربی سیار روستایی چه تاثیراتی بر روی دانش‌آموزان روستا دارد؟

 تأثیر برنامه‌ها و فعالیت‌های مربیان کتابخانه سیار روستایی زیاد و بسیار بسیار متفاوت است مثلا وقتی بچه‌ها را به سمت مطالعه هدایت می‌کنیم این یک امر طبیعی است که بعد از مدت کوتاهی قدرت و توانایی روخوانی آنها تقویت شده و علاوه بر روخوانی، روان خوانی آنها نیز پیشرفت می‌کند. البته معتقدم فعالیت کتاب و کتابخوانی نه تنها در روان‌خوانی دانش آموزان تأثیر دارد بلکه اثر بسزایی بر روی روان صحبت کردن آنها نیز دارد و همینطور باید گفت که دانش آموزی که کتاب می‌خواند قطعا دایره لغاتش بیشتر شده و همین امر موجب تقویت انشاءنویسی، املا و گویش و گفتار بهتر او نیز می‌شود.

عشق به بچه‌ها تنها دلیل مربیان سیار روستایی است

*از دیگر فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یا فوق برنامه‌های آن در روستاها بیشتر برایمان بگوئید؛

قابل ذکر است کانون پرورش فکری یکی از نهادهای فرهنگی است که در مواقع بحران و حوادث غیرمترقبه همچون جنگ، سیل، زلزله و ... حضور پُر شور و گسترده‌ای در میان مردم خسران دیده دارد و همه کارکنان آن فراتر از حد توان خود مشغول ارائه فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان آن مناطق می‌شوند و بنده نیز افتخار این را داشته‌ام  که به عنوان اولین گروه امداد فرهنگی کانون پرورش فکری که جرقه آن از سال 1376 همزمان با زلزله خراسان جنوبی (قائن و زیرکوه ) زده شد همراه تیم اعزامی بروم و همچنین حضور در اردوگاه‌های جنگ افغانستان، زلزله بم، زلزله لرستان (چالانچولان)، زلزله کرمانشاه و سرپل ذهاب و ... افتخار حضور و فعالیت داشته‎ام و باید گفت همه و همه‌ این فعالیت‌ها نشان از افق روشن و نگاه‌ عمیق فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری برای کودکان و نوجوانان سراسر کشور است.

عشق به بچه‌ها تنها دلیل مربیان سیار روستایی است

سخن پایانی شما:

کتابخانه‌های سیار روستایی نباید فقط به دنبال عدد، ارقام و آمار باشد بلکه باید مسئولین عزیز و ارجمند با نگاه ویژه نسبت به توسعه‌ این کتابخانه‌ها و حمایت مادی و معنوی از مربیان زحمتکش سیار که بار سنگینی را در سرما و گرمای تابستان به دوش می‌کشند و در خدمت کودکان و نوجوانان عزیز روستایی هستند، داشته باشند تا ایران عزیز اسلامیمان در فردا و فرداهای دیگر توسط همین کودکان و نوجوانان در سطح جهان بدرخشد.

در پایان آرزوی توفیق برای همه دوستان و دست‌اندرکاران عزیز را از خداوند بزرگ و مهربان دارم.
 

عشق به بچه‌ها تنها دلیل مربیان سیار روستایی است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =