شخصیت‌های ‌کچه‌ای استخوان‌بندی شدند/ مسابقه طراحی شخصیت‌های کانون برای مربیان

دومین جلسه کارگاه آموزشی کاراکترسازی با «کچه» ویژه مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همراه با یک مسابقه برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، صبح روز دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲، دومین جلسه از کارگاه‌های تخصصی سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران ویژه مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع کچه با تدریس چیستا تاجور و رادین ابراهیم‌پور کارشناسان این کارگاه‌ها با محوریت آناتومی، آرماتور بدن و استخوان‌بندی شخصیت‌ها، برگزار شد و ۴۰ مجسمه کچه‌ای برای حرکت آماده شدند.

در این جلسه ۴۰ مربی به نمایندگی از مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور داشتند و چیستا تاجور و رادین ابراهیم‌پور کارشناسان و مدرسان این کارگاه تخصصی به ادامه آموزش در حوزه هنر کچه با مربیان پرداختند. لازم به ذکر است که این جلسه دو مهمان ویژه داشت و فرهاد فلاح معاون فرهنگی و سعیده عزیزیان مدیرکل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جمع مربیان حاضر شدند.

شخصیت‌های ‌کچه‌ای استخوان‌بندی شدند/ مسابقه طراحی شخصیت‌های کانون برای مربیان

چیستا تاجور در خلال برگزاری کارگاه و همزمان با کچه‌دوزی مربیان، در توضیح مختصری درباره این هنر به میهمانان این نشست عنوان کرد: هنر کچه‌دوزی، هنری است مخصوص شخصیت‌های سینمای انیمیشن با الیاف طبیعی، پشم و الیاف مصنوعی است. ما در سال گذشته و هم‌زمان با دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران یک نمایشگاه را با ۱۳۰ شخصیت از شخصیت‌های کانون برپا کردیم و آموزش‌ها و شناخت اولیه درباره این هنر را برای اولین بار در آن دوره از جشنواره ارائه دادیم و در این کارگاه به صورت جدی‌تر همراه تعدادی از مربیان برای فراگیری این هنر هستیم که کچه‌دوزی در انیمیشن‌های کانون در سراسر کشور دیده شود، این در شرایطی است که در بین آثار بین‌المللی راه‌یافته به سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران انیمیشن‌های متعددی با این هنر ساخته شده است و امیدواریم که در دوره‌های پیش‌رو انیمیشن‌های ایرانی هم بتوانند با استفاده از کچه به شخصیت‌سازی و تولید بپردازند.

شخصیت‌های ‌کچه‌ای استخوان‌بندی شدند/ مسابقه طراحی شخصیت‌های کانون برای مربیان

شخصیت‌سازی اولویت اول کانون است

در ادامه فرهاد فلاح با استقبال و ابراز خوشحالی از فراگیری این هنر که هم‌راستا با رسالت فعلی کانون که طراحی شخصیت است، تصریح کرد: طراحی شخصیت ایرانی، جزو مسائلی است که کمتر نهاد و مجموعه خصوصی به صورت ویژه به آن توجه می‌کند و ما در کانون این مساله را جزو رسالت‌های اصلی کانون در نظر گرفته‌ایم و فراگیری این هنر قطعا می‌تواند در پیش‌برد این هدف به کانون کمک کند.

وی افزود: کانون در حوزه طراحی شخصیت و ثبت و رسمیت بخشیدن به آن‌ها برنامه جدی داریم و نیاز به اقدام‌های منطقی و کارشناسی شده دارد، زیرا این اتفاق نیاز به یک چرخه متصل صنعت و فرهنگ و هنر دارد که بتوان از شخصیت‌های طراحی شده در جنبه‌های مختلف که یکی از آن‌ها حضور و استفاده در آثار پویانمایی کانون است، استفاده کنیم.

فلاح با تشویق مربیان کانون به طراحی شخصیت، بیان کرد: مربیان بدانند که در صورت طراحی شخصیت‌های جدید، در حق مالکیت آن اثر، حق بازاریابی و فروش شخصیت‌ها به مجموعه‌های بیرونی کانون، شریک خواهند بود و چرخه صنعت و فرهنگی که عرض کرده بودم، با هنر و خلاقیت شما مربیان، محقق خواهد و کانون را به سبد انبوهی از شخصیت‌های جدید و جذاب برای تولید آثار هنری مختلف، نزدیک می‌کند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان با اشاره به ظرفیت‌ مربیان کانون که در سراسر کشور در بالغ بر ۱۰۰۰ مرکز کانون، فعالیت می‌کنند، مطرح کرد: مربیان به دلیل دسترسی و آشنایی با فرهنگ و زیست بوم اجتماعی، هنری و فرهنگی شهرهای مختلف ایران، می‌توانند شخصیت‌های بومی را طراحی کنند که فارغ از ایرانی بودن، همراه با ویژگی‌های فرهنگی و محلی شهرهای مختلف هم باشد که می‌توان در سال‌های آینده بر اساس این شخصیت‌های بومی،   شاهد نگارش و تولید کتاب‌ها و انیمیشن‌های مختلف در کانون و خارج از کانون باشیم.

شخصیت‌های ‌کچه‌ای استخوان‌بندی شدند/ مسابقه طراحی شخصیت‌های کانون برای مربیان

نگارش یک کتاب پژوهشی درمورد کچه با استفاده از آثار مربیان

از نکته‌های جالب این کارگاه، طراحی یک مسابقه کچه‌دوزی برای مربیان و نگارش یک کتاب پژوهشی در مورد کچه بود که با پیشنهاد محمدرضا کریمی‌صارمی، دبیر جشنواره و همراهی و موافقت فرهاد فلاح صورت گرفت.

کریمی‌صارمی پس از صحبت‌های معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برای ایجاد انگیزه و فراگیری بیشتر مربیان در حوزه هنر کچه‌دوزی و البته طراحی شخصیت یک مسابقه را برای مربیان در نظر گرفت که طبق این مسابقه، مربیان کانون می‌توانند با انتخاب یکی از شخصیت‌های کتاب‌های کانون، یک مجسمه کچه‌ای را تولید کنند که با داوری چیستا تاجور و رادین ابراهیم‌پور، نفر اول تا چهارم، به ترتیب، مبلغ ۶، ۵، ۴ و ۳ میلیون تومان جایزه دریافت می‌کنند و با استفاده از مجسمه‌های تمام مربیان و همچنین پژوهش علمی و هنری که چیستا تاجور و رادین ابراهیم‌پور انجام می‌دهند، یک کتاب در مورد کچه در سال ۱۴۰۳، در انتشارات کانون نگارش و چاپ خواهد شد که آشنایی با این هنر بیشتر فراگیر شود.

کارگاه‌های تخصصی ویژه مربیان با چهار موضوع «کچه»، «کچه و آناتومی»، «کچه و حرکت» و «کچه و پویانمایی» (دوجلسه)، در پنج جلسه برنامه‌ریزی شده که در ایام برگزاری جشنواره هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می شود.

سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران هم‌چون دوره‌های گذشته در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی در تهران در حال برگزاری است.

شخصیت‌های ‌کچه‌ای استخوان‌بندی شدند/ مسابقه طراحی شخصیت‌های کانون برای مربیان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =