هوش مصنوعی در دوره نوزادی است/ اهمیت رعایت حق‌نشر در هوش مصنوعی

یونس سخاوت بیان کرد هوش مصنوعی سابقه‌ای تقریباً طولانی دارد اما هنوز در دوران نوزادی به سر می‌برد البته ظرفیت بالایی برای بروز دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نشست تخصصی «هوش مصنوعی و آینده پویانمایی» با حضور احمد سفلایی و یونس سخاوت به عنوان کارشناس حوزه پویانمایی و هوش مصنوعی و رامتین شهبازی مجری کارشناس، یک‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

یونس سخاوت که به‌صورت آنلاین در نشست حضور پیدا کرد در سخنانی گفت: در دهه ۹۰ میلادی با آمدن اینترنت با انقلابی روبرو شدیم که تغییرهای گسترده‌ای ایجاد کرد و حال به نظر می‌رسد همانند آن زمان شاهد انقلابی در زمینه هوش مصنوعی خواهیم بود که شاید این موضوع به دلیل در دسترس قرار گرفتن ابزارهای هوش مصنوعی است حتی تازه‌های این حوزه به قدری زیاد شده که ما توانایی دنبال کردن اخبار را نداریم. همچنین، به نوعی افراد، دچار از دست‌دادن زمان و فرصت شده‌اند و این احساسی است که تقریباً همگان آن را تجربه می‌کنند.

هوش مصنوعی در دوره نوزادی است/ اهمیت رعایت حق‌نشر در هوش مصنوعی

آشنایی با دو هوش مصنوعی

وی با اشاره به برخی تصورها درباره جهت‌دهی غول‌های هوش مصنوعی و برخی نگرانی‌هایی بابت ورود هوش مصنوعی به جامعه انسانی، اظهار کرد: وقتی درباره هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم، تفاوت عمده بین دو نوع هوش مصنوعی AGI و ANI است؛ هوش مصنوعی AGI نوعی از هوش مصنوعی مشخص است که برای حل یک مسأله در یک دامنه مشخص به کار می‌رود و هوش مصنوعی ANI نوعی دیگر است که مسأله‌ای عمومی را مطرح می‌کند.

سخاوت بیان کرد: درست است هوش مصنوعی سابقه‌ای تقریباً طولانی دارد اما هنوز در دوران نوزادی به سر می‌برد البته ظرفیت بالایی برای بروز دارد.

وی گفت: اولین بحث در مورد هوش مصنوعی و هنر این است که آیا می‌تواند خلاق باشد یا خیر؟ این شاید یکی از اساسی‌ترین سوال‌هایی است که مطرح می‌شود و اگر بتوانیم این حوزه را مورد بحث قرار دهیم بهتر می‌توانیم نظر بدهیم. هوش مصنوعی دارای دو رویکرد طراحی الگوریتم توسط انسان (رویکرد بالا به پایین) و رویکرد پایین به بالا یا الگوریتم‌های نمونه داده است و رویکردی که از پایین به بالا است، خروجی‌هایی را به دست می‌دهند که غافلگیرانه است.

به گفته وی، فعلا به مرحله AGI ها نرسیده‌ایم اما با هوش مصنوعی تحول‌آفرین مواجهیم.

این طراح بازی رایانه‌ای خاطرنشان کرد: اگر درباره خلاقیت هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم باید ادراک دقیق و کاملی روی بحثی که مدنظر است، داشته باشیم.

هوش مصنوعی در دوره نوزادی است/ اهمیت رعایت حق‌نشر در هوش مصنوعی

در ادامه، احمد سفلایی مدرس دانشگاه به خلاقیت و ماهیت هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: در بحث الگوهای متخاصم، شاید این نکته جالب باشد تمامی تصاویری که هوش مصنوعی ساخته، در ابتدا نویز سیاه و سفید هستند و کم‌کم به تصویری کامل و باورپذیر تبدیل می‌شود. بحثی درباره هوش مصنوعی در ذهن همه ما به عنوان هنرمند وجود دارد که شاید دیگر زمان مرگ هنرهاست همانطور که در زمان تولد عکاسی افتاد.

وی بیان کرد: وقتی بحث رسانه‌های نوین را بیان می‌کنیم معمولاً اعتبارش جدید بودنش نیست بلکه شیوه تولید یک محتوا را تغییر دادن مطرح است که می‌توان مهم‌ترین موضوع را در این حیطه، تولید انیمیشن با ابزار جدید دانست.

سفلایی عنوان کرد: خیلی از آدم‌هایی که در مورد تاثیر انیمیشن روی هوش مصنوعی صحبت می‌کنند تصوری اشتباه دارند و با این نگاه به این نتیجه می‌رسند هنرمند کاراکتری زائد است اما اینطور نیست و صد البته واقعا عمق آن چیزی را که اتفاق افتاده، نمی‌دانیم. بنابراین این شگفتی از هوش مصنوعی، شگفتی درازمدتی نخواهد بود و سطح توقعات را مدام بالاتر خواهد برد.

وی با بیان اینکه خلاقیتی که از آن صحبت می‌کنیم چه‌طور تامین می‌شود، گفت: همه ما نیاز به دستیار و همکار حرفه‌ای داشتیم که به دلایل مختلف فراهم نبود اما اینکه ما از لحاظ نحوه روایت چه چیزی را بخواهیم روایت کنیم مهم است و بعد از مدتی متوجه می‌شویم که همگان می‌توانند پشت سیستم بنشینند و با هوش مصنوعی صحبت کنند و این سیستم، سیستمی پیش‌رونده است. این موضوع در فضای تولید و پردازش تصویر، تکنیک قطعاً قوی‌تر خواهد شد و اهمیت تفکر، خلاقیت، ذهنیت و فانتزی بالاتر می‌رود.

هوش مصنوعی در دوره نوزادی است/ اهمیت رعایت حق‌نشر در هوش مصنوعی

توسعه بیشتر با کمک هوش مصنوعی

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: با ورود هوش مصنوعی، امکان توسعه بیشتری پیدا می‌شود و از مرحله تکنیک عبور می‌کنیم؛ همچنان که وقتی تصاویر فراواقعیتی که می‌بینیم تولیدش عادی شده است.

سپس سفلایی در مورد روند شبکه‌ها و معماری شبکه‌های عصبی از سخاوت پرسید که یونس سخاوت نیز گفت: ما در الگوریتم‌هایی که با آنها مواجهیم اجازه می‌دهیم ویژگی‌ها از روی دیتا تولید شوند و بعد جهت پیدا می‌کنند که این شگفتی ایجاد می‌کند. نکته‌ای که وجود دارد شاید بشود تقسیم‌بندی وسیع‌تری داشته باشیم که می‌توانیم نگاه ابزاری به ماشین کنیم. ماشین در حال ایجاد خلاقیت است و این مساله باعث رقابت بین ماشین و انسان می‌شود و از طرف دیگر می‌بینیم باید روش‌ها تغییر کند و همین باعث می‌شود ماشین خلاقیت بیشتری بروز می‌دهد و تکامل انسان و ماشین اتفاق می‌افتد. همچنین در آینده، رقابت بین ماشین و انسان بسیار خودش را نشان می‌دهد.

وی در پایان بیان کرد: در آینده اتفاق‌های زیادی در حیطه قالب‌های ارایه هوش مصنوعی را شاهد خواهیم بود اما مشکل اساسی که با آن روبروییم بحث مربوط به مالکیت معنوی است که الان هم بحث جدی است و صاحب اصلی اثر مشخص نیست! بحث کپی‌رایت و حریم خصوصی از دیگر موارد مهم و حائز اهمیت در موضوع هوش مصنوعی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران همچون دوره‌های گذشته در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی در تهران در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =