حجم زیادی از کتاب‌های کانون آثار تالیفی است

مجتبی دانشور مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون، از عملکرد کانون در حوزه تالیف سخن گفت در حالی که بیشتر کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان در بازار نشر به کتاب‌های ترجمه اختصاص یافته است.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، مجتبی دانشور مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره وضعیت کتاب‌های کانون در بازار نشر بیان کرد: کتاب‌های کانون در سال ۱۴۰۲ وضعیت نشر نسبتا خوبی را پشت سر گذاشتند و توانستیم در بازار نشر شاهد انتشار کتاب‌های خوبی هم به‌لحاظ عناوین هم تجدید چاپ باشیم.

او ادامه داد: یکی از سیاست‌های ما در سال گذشته در دسترس قرار دادن کتاب‌ها و رساندن آن‌ها به کتاب‌فروشی‌ها بود که با استفاده از موسسه‌های پخش این کار انجام شد و آثار بیشتر از پیش در دسترس مخاطبان قرار گرفت تا حدی که ما به آمار بیش از ۹۰۰ عنوان چاپ کتاب رسیدیم. شمارگان چاپ کتاب برای فروش و یا در مراکز کانون توزیع شده در حال حاضر تقریبا به ۳ میلیون جلد رسیده است و می‌توان گفت به طور متوسط هر روز سه عنوان کتاب چاپ شد.

مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون با اشاره به راه‌انداختن پویش‌های گوناگون در حوزه معرفی کتاب از سوی کانون، توضیح داد: در یکی از این پویش‌ها با مشارکت آموزش و پرورش درباره دو کتاب «گل حسرتی» و «واقعا، جدی جدی!» در مجموع بالای ۱۵۰ هزار جلد فروخته شد. در ادامه پویش «کودکی نامداران» را اجرا کردیم که سه جلد کتاب در این بخش معرفی کردیم و استقبال خوبی از آن صورت گرفت و بیش از ۴۰ هزار جلد کتاب در این بخش فروش داشتیم. همچنین پویش معرفی کتاب «تشنه لبان» را نیز داشتیم. به نوعی سعی کردیم همانطور که در حوزه فروش اقدام کردیم، در حوزه معرفی کتاب نیز قدم‌هایی برداریم و ازظرفیت سکوها و بخش خصوصی استفاده کنیم.

دانشور گفت: عناوین کتاب‌های‌مان در سکوهای فروش الکترونیکی را افزایش دادیم به نحوی که در «طاقچه» ۷۰۰ عنوان کتاب داریم که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد صد در صدی داشتیم. در «فیدیبو» نیز کتاب‌های صوتی داشتیم و درحال حاضر کتاب‌های الکترونیکی نیز موجود است و سعی کردیم آثار در شرایط مطلوبی در دسترس مخاطبان قرار گیرد.

مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون همچنین در پاسخ به این سوال که در حال حاضر کتاب‌های کانون بیشتر ترجمه است یا تالیف بیان کرد: با نگاهی به بازار نشر در حوزه کودک و نوجوان، می‌بینید که عمده ناشران از کتاب‌های ترجمه استفاده می‌کنند، اما این در کانون برعکس است و حجم زیادی از کتاب‌های کانون آثار تالیفی هستند که سهم عمده‌ای از کتاب‌های ما را تشکیل می‌دهند.

او در ادامه به گلایه نویسندگان درباره پرداخت نشدن حق مولف در فروش کتاب‌های الکترونیکی نیز توضیح داد: کانون از ظرفیت سکوها استفاده می‌کند و در این حوزه به شکل مستقل کاری انجام نداده است. تمایل ما به سمت کتاب‌های کاغذی است و از ابتدای نشر تاکنون، کانون بیش از سه هزار عنوان کتاب فیزیکی موجود دارد و کتاب‌هایی که در بستر «فیدیبو» قرار گرفته تنها ۶۰۰ عنوان کتاب است.

دانشور گفت: از سوی دیگر ما کتاب‌هایی را در این بسترها قرار می‌دهیم که اجازه آن به کانون داده شده باشد. طبق گزارشی که از این بسترها دریافت می‌کنیم نیز، گزارش مالی فراهم کرده و سهم نویسنده پرداخت می‌شود. اما فروش نسخه الکترونیک، نسبت به کاغذی از نظر ریالی تفاوت بسیار زیادی دارد. پیرو این امر، سهم نویسنده نیز نسبت به نسخه کاغذی کاهش پیدا می‌کند.

مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات عنوان کرد: اگر بخواهیم از این بستر استفاده نکنیم، از بازار عقب خواهیم افتاد، چرا که بازار کتاب‌های الکترونیک، به‌ویژه در حوزه بزرگسالان امروز بسیار رایج شده است. البته هنوز برای کودکان این اتفاق رخ نداده مگر این که پدر یا مادر علاقه‌مند به استفاده از این فضا باشند. اما فاصله گرفتن از این فضا خیلی به نفع نشر کتاب کودک و نوجوان نیست. باید شیوه‌نامه‌ای طراحی کرد تا نظر نویسندگان در این بخش نیز تامین شود.

دانشور در پایان سخنان خود اظهار کرد: در مدیریت نظارت برچاپ و توزیع  کتاب کانون، هدف ما ترویج کتاب است و به کمک دوستان در حوزه فرهنگی، روابط عمومی و انتشارات تلاش‌مان را در این راستا انجام خواهیم داد، چرا که کتاب با سایر مقوله‌های فرهنگی متفاوت است و خیلی نمی‌شود روی تبلیغ آن کار کرد. بلکه باید تمرکز برروی ترویج کتاب باشد و ما سعی می‌کنیم تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود و مراکز کانون در سال جدید در جهت ترویج و معرفی کتاب‌ها به خانواده‌ها و بچه‌ها قدم‌های موثری برداریم.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این نمایشگاه با آثار خود حضور دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =