به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در آستانهی برگزاری شانزدهمین جشنوارهی بینالمللی قصهگویی، پایگاه خبری کانون اقدام به انتشار مصاحبههایی منتشر نشده از میهمانان خارجی جشنوارههای قصهگویی کرده و دیدگاههای آنان را پیرامون اهمیت قصهگویی و برگزاری جشنوارههای بینالمللی در ایران منعکس میکند.
در این زمینه شازیه حیدر قصهگوی پاکستانی که چند ماه پیش برای شرکت در سومین جشنوارهی بینالمللی قصهگویی رضوی در ساری به ایران سفر کرده بود یادآور شد که در آن جشنواره تجربهی زیادی کسب کرده، داستانهای فراوانی آموخته و بر دانش خود در این حوزه افزوده است.
وی خاطر نشان کرد که هر یک از میهمانان جشنوارههای قصهگویی به ویژه از کشورهای اسلامی، نماینده کشور خود هستند و میتوان با برگزاری چنین رویدادهایی این شیوه را در میان همهی کشورهای جهان ترویج کرد.
این کارشناس علوم اجتماعی در پاکستان در عین حال این هنر را روشی بسیار جالب، مناسب و تاثیرگذار برای تربیت کودکان و نوجوانان دانست و تاکید کرد که از قصهگویی میتوانیم به عنوان روشی موثر برای بیان داستانهای قرآنی و مذهبی به ویژه در مورد سنت و سیرهی اهل بیت(علیهم السلام) و ترویج فرهنگ قرآنی و رضوی استفاده کنیم.
او گفت که در پاکستان در میان اعضای خردسال خانواده و فامیل خود به قصهگویی میپردازد و در این زمینه حس میکند که مخاطبان با قصههای او چه در کشورش چه در جشنوارهی کانون ارتباط خوبی برقرار کردند.
شازیه حیدر که طراح گرافیک است و تاکنون 6 بار به ایران سفر کرده و در مشهد و قم به زیارت حرم امام رضا(علیه السلام) و حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) رفته است از مردم ایران به عنوان مردمی مهربان و میهماننواز یاد می کند و میگوید دوست دارد نقاط دیگر ایران را نیز از نزدیک مشاهده کند.
جشنوارههای بینالمللی قصهگویی کانون همه ساله با هدف ترویج فرهنگ قصهگویی در میان خانوادهها و تبادل تجربه بین قصهگویان ایرانی و خارجی برگزار میشود.
امسال در مرحلهی بینالمللی این جشنواره که قرار است طی روزهای 28 بهمن تا 1 اسفند در تبریز برگزار شود برگزیدگان 4 جشنواره منطقهای کانون در شهرهای رشت، بندرعباس، کرمانشاه و بوشهر در کنار تعدادی از قصهگویان خارجی با یکدیگر به رقابت میپردازند.
این جشنواره امسال علاوه بر موضوع آزاد دو موضوع قهرمانان و پهلوانان ایرانی و متون کهن ادبیات فارسی را مورد تاکید ویژه قرار داده است.