سراسر کشور برای برگزاری هفته ملی کودک آماده می‌شوند

با نزدیک شدن به ایام هفته ملی کودک ستادهای برگزاری این هفته در سراسر کشور خود را برای برپایی مراسم مختلف آماده می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امسال بیش از 17 دستگاه مختلف فعال در حوزه کودک با تشکیل ستادهایی خود را برای برپایی جشن‌ها و مراسم ویژه هفته ملی کودک آماده می‌کنند.
به گفته محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون با ابلاغیه معاون اجتماعی وزارت کشور کارگروههای کودک در استانداری‌های سراسر کشور از چند ماه قبل تشکیل شده است تا تمامی سازمان‌های فعال در امور کودکان با مسوولیت کانون برنامه‌های گسترده و هماهنگی را به اجرا درآورند.
وی افزود: به این منظور نمایندگان سازمان‌های مختلف امسال تصمیم گرفته‌اند تا با برپایی نمایشگاه‌ها و مراسم ویژه توجه همه مردم را به مسایل کودک جلب کرده و به این ترتیب اقدامی عملی برای بهسازی شرایط آموزشی، پرورشی، اوقات فراغت و... کودکان فراهم کنند.
براساس گزارش‌های دریافتی از مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سراسر کشور بسیاری از استان‌های کشور مراحل پایانی برنامه‌ریزی این هفته را پشت سر می‌گذارند.
 
در حوزه کودک هر اقدامی عبادت است
حسین سمیعی دبیر جشنواره هفته ملی کودک استان گلستان در این باره گفت: باید نگاهی خارج از وظیفه به کودک داشته باشیم. هر قدمی با نیت الهی، با همکاری و هم دلی تمام سازمان‌های مرتبط در این حوزه تأثیرگذار خواهد بود؛ چرا که در حوزه کودک هر اقدامی عبادت است.
وی که در دومین نشست کارگروه هفته ملی کودک سخن می‌گفت اظهار داشت: در شرایط فعلی به حقوق، استعداد، انتظارها و نیازهای کودکان باید بیشتر توجه شود و این توجه را در سطح جامعه بیش از گذشته فراگیر کنیم. باید مسیر آموزش، نیازهای اجتماعی و اساسی زندگی کودک را به بهترین شکل شناسایی کنیم و در جهت داشتن بهترین عملکرد، گام‌های مهمی را برداریم.
سمیعی افزود: تهاجم فرهنگی بر کودکان ما روز افزون است. بر ارزش‌ها، عقاید و باورهای کودک و نوجوان سایه افکنده است. به گونه‌ای که نیاز توجه به کودک فراتر از این موارد بوده و مشارکت تمامی دستگاه‌ها را می‌طلبد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان افزود: ما باید فضایی امن در خانواده، مدرسه و جامعه ایجاد کنیم تا دشمن به اهداف خود نرسد. اگر برای کودکان‌مان برنامه‌ریزی نکنیم یقیناً دشمن آغوش خود را خواهد گشود و آنان را گمراه خواهد کرد.
در نشست کارگروه هفته ملی کودک گلستان پیشنهادهای دستگاه‌ها و برنامه‌های اجرایی برخی دستگاه‌ها به تصویب رسید.
در این جلسه نمایندگان کانون پرورش فکری، دفتر امور بانوان استانداری، سازمان‌های بهزیستی، ورزش و جوانان، هلال احمر، کمیته امداد و معاونت اجتماعی نیروی انتظامی حضور داشتند.
 
زنجان آماده برگزاری جشن‌های هفته ملی کودک
دومین جلسه ستاد هماهنگی هفته ملی کودک با حضور نمایندگان سازمان‌های عضو ستاد هفته ملی کودک در زنجان برگزار شد.
در این جلسه غلامحسین نظری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان‌، با برشمردن اهداف هفته‌ی جهانی کودک(از 15 الی 21 مهر) و تعریف یونسکو از کودک (0 تا 18 سال) با توجه به کثیر بودن جامعه‌ی هدف، رسالت دستگاه‌های فرهنگی و تأثیرگذار را با شعار سال «زنده باد کودکی ، زنده باد زندگی» بر پایه‌ی شادی بخشی و تعالی بخشی پرورش فکر و اندیشه آینده‌سازان بیان کرد.
وی همچنین بر تدارک هر چه بیشتر برای برگزاری هفته ملی کودک تاکید و خاطرنشان کرد: امسال هفته‌ی ملی کودک با گرایش و دیدی نو با رویکردی متفاوت نسبت به سال قبل در حال اجراست و کانون به عنوان دبیرخانه‌ی این کمیته وظیفه‌ی جمع‌بندی و انعکاس فعالیت‌های دستگاه‌ها را برعهده خواهد داشت.
اسداله قمری‌نژاد معاون فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با اعلام برنامه‌های ویژه‌ی کانون در کلیه‌ی مراکز فرهنگیهنری در سطح استان و کمیته‌ی کودک و نوجوان با شرح مختصری از فعالیت‌های دستگاه‌های مجری، ضمن تقدیر از دستگاه‌هایی که برنامه‌های خود را اعلام کرده‌اند درخواست کرد تا سایر اعضا نیز نسبت به تکمیل و اعلام حداقل 4 برنامه‌ی شاخص با ذکر اولویت طبق فرم‌های ارایه شده جهت ارزیابی و ارزش‌گذاری و حضور سایر اعضا در برنامه‌ها اقدام کنند.
 
نامه کودکان آذربایجان غربی به رییس جمهور
کودکان آذربایجان غربی در هفته ملی کودک در پاسخ به سوال امسال رییس جمهور درباره ویژگی‌های رییس جمهوری مقبول خود نامه خواهند نوشت.
در پنجمین جلسه‌ی راهبردی دبیرخانه‌ی استان آذربایجان‌غربی، عیسی قنبری معاون سیاسی– امنیتی استانداری آذربایجانغربی ضمن قدردانی از تلاش همه دستگاه‌های فعال حوزه کودک استان گفت: برنامه‌های پیشنهادی هدفمند و با نگاهی سازنده مطرح شده‌اند و در پس هر کدام نگاهی سنجیده در رابطه با مسایل کودکان وجود دارد.
وی با اشاره به این نکته که در میان برنامه‌ها جای خالی درخواست‌ها و انتطارات کودکان و نوجوانان از رییس جمهور به چشم می‌خورد گفت: این هفته فرصت مناسبی است که به باور‌ها، انتظارات و چهارچوب ذهنی کودکان بیشتر توجه کنیم زیرا آنچه امروز در ذهن دارند بنای ساخت فردای کشور خواهد بود.
وی با پیشنهاد برنامه‌ای در قالب زنگ انشاء مدارس و کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواست در این هفته کودکان و نوجوانان انتطارات و خواسته‌های خود را از دولت و رییس جمهور بنویسند.
گفتنی است به 50 نامه و انشای برگزیده به رییس جمهور از طرف معاونت سیاسی و امنیتی استانداری جوایزی اهدا خواهد شد.
قنبری همچنین با اشاره به این نکته که تقویت مهارت‌های اجتماعی در بین کودکان و نوجوانان خلاءیی است که متاسفانه در جامعه به چشم می‌خورد گفت: فعالان حوزه‌ی کودک و نوجوان به بهانه‌های مختلفی مانند هفته‌ی ملی کودک باید برای پر کردن این خلاء تلاش کنند.
در ادامه‌ی جلسه فریدون سیدمصطفوی دبیر استانی برگزاری این هفته ضمن ارایه‌ی گزارشی از فعالیت‌های انجام شده و شرح مختصری از مباحث مطرح شده در جلسات گذشته گفت: این هفته فرصت و بهانه‌ای است برای دیده شدن کودکان، شخصیت و مسوولیت دادن به آن‌ها، که یکی از اهداف ویژه‌ی کارگروه برگزاری این هفته است.
در ادامه‌ی این جلسه آخرین تغییرات احتمالی و جمع‌بندی پیرامون برنامه‌های پیشنهادی دستگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت تا پس از جمع‌بندی توسط دبیر‌خانه به صورت مکتوب در اختیار تمامی دستگاه‌های مجری قرار گیرد.
این جلسه با حضور نمایندگان هلال احمر، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، شهرداری، حوزه‌ی هنری، بهزیستی و صداوسیما در سالن جلسات معاونت سیاسی استانداری برگزار شد.
نمایندگان تمامی دستگاه‌های حاضر در این جلسه تعهد خود را در رابطه با اجرای تکتک برنامه‌های پیشنهادی اعلام کردند.
سیدمصطفوی مدیرکل کانون استان نیز هدف کلی و مشترک کارگروه بزرگداشت هفته‌ی ملی کودک را معطوف کردن توجه جامعه به حقوق کودکان عنوان کرد و افزود: تقویت هماهنگی و هم‌سویی بین سازمان‌های موثر و بخش‌های فعال در حوزه‌ی کودکان، افزایش توجه و ارتقای آگاهی جامعه نسبت به حقوق کودکان و رشد و شکوفایی استعداد‌های آنها به خصوص کودکان با نیاز‌های ویژه، افزایش توجه بزرگ‌سالان به رشد و تکامل همه‌ جانبه‌ی کودکان، توجه به فرهنگ غنی ملی و بهره‌گیری از آموزه‌های دین مبین اسلام در رابطه با حقوق کودکان، بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرافت‌های مادی و انسانی همه‌ی سازمان‌ها و بخش‌های ذی‌ربط و ایجاد فضایی شورانگیز و به یاد ماندنی با مشارکت کودکان از اهداف ویژه‌ی بزرگداشت هفته‌ی ملی کودک است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به 137 عنوان برنامه‌ که توسط 15 دستگاه برگزار خواهد شد از اجرای برنامه‌هایی چون: زنگ نمادین آغاز هفته‌ی کودک در مدارس استان؛ برگزاری جشن روز جهانی کودک در پارک ملت ارومیه و راهپیمایی نمادین کودکان توسط کارگروه کودک و نوجوان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی طرح رحمت و خانواده با محوریت شیوه‌های رفتار صحیح با کودک توسط امور خانواده و بانوان استانداری، برگزاری نمایشگاه محصولات فرهنگی و آثار هنری، برپایی نمایشگاه عروسک‌های سرزمین مادری من و برپایی کارگاه‌های عروسک‌سازی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مسابقه‌ی موشک‌های کاغذی توسط آموزش و پرورش، اجرای برنامه‌ی آموزشی توسط پلیس راهور در پارک ترافیک برای کودکان، ارسال پیامک در خصوص آسیب‌های حوزه‌ی کودکان توسط معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، برگزاری کارگاه روان‌شناسی ورزشی کودکان توسط اداره کل ورزش و جوانان و هیات ورزش‌های همگانی‌ استان خبر داد.
وی همچنین با اشاره به اینکه حتی برای کودکان بی‌سرپرست، بدسرپرست، کودکان دارای بیماری‌های خاص، نوجوانان کانون اصلاح و تربیت، کودکان استثنایی و همچنین کودکان روستایی و عشایری برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است به اهم این برنامه‌ها شامل: برگزاری مسابقات ورزشی برای دانش‌آموزان استثنایی توسط اداره ورزش و جوانان، برگزاری جشن بازی‌های بومی و محلی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همکاری در برگزاری جشن ویژه‌ی کودکان سرطانی بیمارستان امید توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دیدار کودکان مراکز شبه خانواده با مسوولین نیروی انتظامی توسط بهزیستی، حضور کودکان مراکز شبه خانواده در برنامه‌های آموزشی شهرک ترافیک توسط بهزیستی، عیادت از کودکان بیمار در بیمارستان‌ها توسط کانون پرورش فکری اشاره کرد.
سیدمصطفوی افزود: درنقطه‌ی صفر مرزی استان از نوار مرزی دالامپر تا سیلوانا روستایی وجود ندارد که تحت پوشش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نباشد، در این هفته تمام کتاب‌خانه‌های سیار روستایی برنامه‌های ویژه‌ی هفته‌ی ملی کودک را برای کودکان این مناطق اجرا خواهند کرد.