«پایان رویاها» امکانی برای حضور کودکان در سینماهای کانون

تدوینگر سینمای ایران گفت: اکران فیلم «پایان رویاها» فرصتی است تا کودکان و نوجوانان در سینماهای کانون پرورش فکری حضور یابند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حسن حسندوست که تدوین فیلم «پایان رویاها»ی محمدعلی طالبی را بر عهده داشته است، با بیان این مطلب افزود: کانون باید امکانی برای پخش این فیلم‌ها در سراسر کشور فراهم آورد و در رساندن کودکان به سالن‌های سینما تلاش کند.
این تدوینگر مطرح سینمای ایران یادآور شد: کانون، در سالیان گذشته فیلم‌ها را با آپارات برای بچه‌ها در نقاط دور افتاده و روستاها نمایش می‌داد و الان هم باید همان کار را بکند. کانون فیلم‌های زیادی ساخته است که امکان اکران برای آن‌ها فراهم نشده است.
حسندوست در ادامه خاطرنشان کرد: من در کانون بزرگ شده‌ام و دوران نوجوانی‌ام را در آنجا گذرانده‌ام، مدیون کانونم و تمام چیزهایی که یاد گرفته‌ام را از کانون دارم. در کلاس‌های موسیقی، تئاتر، نقاشی‌، فیلم‌سازی و داستان‌نویسی آن شرکت می‌کردم. با توجه به تجربه‌هایی که در کانون کسب کردم، توانستم در دانشگاه قبول شوم و هر زمان کانون از من خواسته کاری برایش انجام بدهم، بلافاصله حضور پیدا کرده‌ام.
تدوینگر فیلم «قطار کودکی» با بیان این‌که‌ بسیاری از انیمیشن‌ها و چندین فیلم سینمایی کانون را تدوین کرده‌ است، اضافه کرد: مرغک کانون معروف است و همه دنیا آن را می‌شناسند و این آرم افتخار بزرگی است. کانون می‌تواند از طریق فیلم‌هایی که برای کودکان و نوجوانان ساخته است با برنامه‌‌ریزی و مدیریت خوب، نه تنها فرزندان خودمان بلکه بچه‌های سراسر دنیا را جذب کند.
وی با اشاره به حضورش در پروژه فیلم «پایان رویاها» یادآور شد: آشنایی من با محمدعلی طالبی به دوران نوجوانی برمی‌گردد، زمانی که هر دو عضو کتاب‌خانه‌ شماره چهار کانون بودیم. هنوز هم با هم دوست و همکاریم.
به گفته حسندوست، فیلم «پایان رویاها»، فیلمی بسیار ساده است که به دنیای پاک کودکی می‌پردازد. از آن فیلم‌هایی است که کودکان را جذب خواهد کرد و در پشت آن سادگی برای بچه‌ها، حرفی برای گفتن دارد و کودکان با آن ارتباط برقرار خواهند کرد.
تدوینگر فیلم «بچه‌های آسمان» همچنین گفت: فیلم‌های طالبی از همه نظر، فیلمبرداری، صدا، تدوین و... درجه یک هستند. امیدوارم که این فیلم بتواند در جشنواره‌های بین‌المللی موفقیت‌هایی را از آن خود کند.
او با بیان این‌که این فیلم با سیستم دیجیتال کار شده و کیفیت بسیار بالایی دارد، گفت: طالبی فیلم‌های زیادی برای کودکان و نوجوانان ساخته که بیشتر آن‌ها را من تدوین کرده‌ام. به روش‌های او به خوبی آشنا هستم و تمام انرژی‌ام را روی فیلم پایان رویاها گذاشتم. با توجه به سوابق کاری و شناختی که از او دارم فکر می‌کنم فیلم کاملا به آن چیزی که کارگردان و تهیه کننده مد نظرشان بوده، نزدیک است.
تدوینگر فیلم «هامون» معتقد است: هر فیلمی یک تجربه است و پایان رویاها هم یک تجربه بود. فیلم موفقی است و یک فیلم خوب به کارنامه ما اضافه شد.
حسندوست ادامه داد: فیلم‌هایی که در مورد کودکان و نوجوانان ساخته می‌شود مشکلات خاص خود را دارد و با فیلم‌های بزرگسالان تفاوت می‌کند. کودکان بازیگر حرفه‌ای نیستند و از سوی کارگردان راهنمایی می‌شوند. متریال زیادی در تدوین باید ترکیب شود تا بازی آن‌ها از آب در بیاید.
او همچنین گفت: مضاف بر این‌که حیوانات هم در این فیلم نقش دارند. بعضی از صحنه‌ها که اسب در فیلم بازی می‌کند غیرقابل کنترل است و طالبی متریال زیادی را تهیه کرده بود که بتوانیم در تدوین استفاده کنیم و فکر می‌کنم خوب از کار در آمده باشد.
تدوینگر فیلم «پایان رویاها» در پایان افزود: آثاری که برای کودکان و نوجوانان تولید می‌شود دو دسته‌اند، یکی جنبه سرگرم کننده دارد مثل شهر موش‌ها و دیگری از نوع پایان رویاها است که به مسایل کودکان خیلی عمیق و ساده نگاه می‌کند.
گفتنی است فیلم سینمایی «پایان رویاها» در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجرپنج بار به نمایش گذاشته می‌شود.