گزارشی از پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رضوی در کانون

پانزدهمین جشنواره‌ی رضوی در حالی به کار خود پایان داد که حضور بیش از 36هزار شرکت کننده در این رویداد و اعطای عنوان خادمی فرهنگ رضوی به مدیرعامل کانون، دو تیتر اصلی امسال این رویداد فرهنگی مذهبی بود.

دبیرخانه‌ی این جشنواره از بین 21هزار و 694 اثر رسیده در مرحله کشوری 63 اثر را به عنوان برگزیده و 66 اثر را به عنوان شایسته تقدیر معرفی کرد، ضمن آنکه چهار اثر به عنوان اثر ویژه معرفی شدند.
براین اساس بود که به دلیل نهادینه کردن فعالیت‌های حوزه فرهنگ رضوی در برنامه‌های سالانه کانون، ایجاد جریان مستمر گسترش فرهنگ رضوی به مدت طولانی در بیش از 954 مرکز کانون و برپایی نمایشگاه‌هایی از آثار تولیدی جشنواره امام رضا(ع) در بخش کودک و نوجوان در سراسر کشور علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون عنوان خادمی فرهنگ رضوی را از سوی برگزارکنندگان این جشنواره بزرگ دریافت کرد.
در این گزارش نگاهی کوتاه به آیین پایانی جشنواره در استان‌های مختلف داریم، تلاشی ویژه که ماحصل آن ترویج فرهنگ رضوی در میان خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان بوده و هست.

آذربایجان شرقی:
در آیین پایانی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که همزمان با ولادت با سعادت حضرت معصومه(س) و روز دختر برگزار شد از برگزیدگان استانی و کشوری این جشنواره تقدیر به عمل آمد.
هادی یوسف‌زاده مدیرکل کانون استان آذربایجان شرقی در این مراسم با اشاره به افزایش کمی و کیفی آثار ضمن تشکر از زحمات تمامی اعضا و مربیان که با ارسال آثار به این جشنواره در این فعالیت دینی فرهنگی شرکت کرده بودند، تعداد آثار ارسالی از مراکز کانون در استان به دبیرخانه استانی جشنواره را 902 اثر از سوی 1285 نفر از اعضا اعلام کرد.
وی با بیان این‌که تعداد 182 اثر برگزیده استانی بوده تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه مرکزی جشنواره را 44 اثر اعلام کرد و افزود: خوشبختانه در سه بخش داستان‌نویسی، کاردستی و پویانمایی با 5 اثر برگزیده کشوری کارنامه موفقی در این زمینه داشتیم.
یوسف‌زاده موفقیت در این جشنواره را علاوه بر تلاش اعضا و مربیان حاصل همدلی و حمایت همه جانبه مسئولان استانی و کشوری کانون دانست و اظهار امیدواری کرد در سایه این همدلی و حمایت شاهد موفقیت‌های و پیشرفت‌های روزافزون کانون استان باشیم.
مدیرکل کانون استان با اشاره به استقبال گسترده خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان از فعالیت‌ها و ویژه‌برنامه‌های تابستانی کانون، ضمن تاکید بر ادامه این کلاس‌ها در تمام طول سال، این توجه ویژه را مسئولیت‌آور دانست و تاکید کرد تلاش خواهیم کرد پاسخ‌گوی اعتماد خانواده‌ها باشیم.
اجرای برنامه‌های دینی فرهنگی، اجرای موفق طرح کانون مدرسه و ادامه این طرح، افزایش کتابخانه‌های پستی و سیار استان، اردوی خارج از استان اعضای پسر و تقدیر و تشکر از عوامل اجرایی، مربیان و داوران جشنواره از دیگر بخش‌های گزارش مدیر کل کانون استان بود.
در این مراسم جواد کریم‌نژاد سرپرست حوزه هنری استان در سخنانی با تشکر از تلاش‌های کانون در اجرای فعالیت‌های دینی و فرهنگی این نوع فعالیت‌ها را ضروری دانسته و با اشاره به مسئولیت‌های حوزه هنری همکاری حوزه هنری و کانون را موجب هم‌افزایی فرهنگی دانسته و خواستار افزایش این همکاری‌ها شد.
آذربایجان غربی:
جواد زاهدی در مراسم پایانی جشنواره رضوی و تقدیر از برگزیدگان کانون پرورش فکری استان گفت: جشنواره رضوی با هدف کلی، پرورش کودکان و نوجوانان با استفاده از معارف رضوی برگزار می‌شود که امسال در 7 بخش این جشنواره را از آذر 95 آغاز کردیم.
مدیرکل کانون پرورش فکری آذربایجان غربی تصریح کرد: کاردستی، نشریه نگاری، کتاب‌سازی، داستان‌نویسی، سرودن شعر، پویانمایی و سرود بخش‌های جشنواره امسال بود.
زاهدی گفت: امسال، بیش از 2هزار و 400 نفر با بیش از 1800 اثر در جشنواره شرکت کردند که 383 اثر به بخش استانی راه یافت.
وی اضافه کرد: 75 اثر از آثار استانی به دبیرخانه کشوری ارسال که توانستیم 2 اثر شایسته تقدیر در سطح کشور داشته باشیم.
زاهدی افزود: امسال سومین سال است که برگزیدگان این جشنواره در استان هدایای خود را از دست خادمان حرم امام هشتم علیه‌السلام دریافت می‌کنند.
اردبیل:
به مناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر، نخستین جشنواره دختران آفتاب و آیین پایانی جشنواره رضوی در سالن سینما تربیت اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و استان اردبیل برگزار شد.
در این برنامه هاجر جمادیه مدیرکل کانون استان با تبریک ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)، گفت: معارف اهل ‌بیت(ع) بهترین مکتب برای درس‌آموزی است و باید به‌ صورت گسترده در میان جامعه رواج پیدا کند.
وی به الگوپذیری دختران و مادران از سیره و زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) تأکید کرد و افزود: امروز مبارک لحظه‌ای است که با حلاوت ولادت بانوی معصوم و کبیره‌ای به نام معصومه(س) روز دختر نامیده شده است.
همچنین در این مراسم، حجت‌الاسلام مهدی ستوده مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در سخنانی دختران را هدیه الهی دانست و خطاب به مادران گفت: ارتباط مؤثر و سازنده در بین دختران و مادران در جهت ترویج و تقویت ارزش‌های فرهنگی و دینی بسیار لازم و ضروری است.
ستوده تأکید کرد: نقش مادران در تربیت صحیح دختران با الگوسازی از سیره زندگانی حضرت معصومه(س) بسیار مهم است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با برشمردن ویژگی‌ها و شاخصه‌های اصلی تقویت روابط دختر و مادر، افزود: تفاهم، دوستی و رازداری، حمایت و مورد تحسین قرار دادن و اختصاص وقت و هم‌صحبتی و اظهار محبت از وظایف اصلی مادران در قبال دختران است.
در ادامه برنامه، ریحانه فرجی معاون فرهنگی کانون استان ضمن تشریح اهداف نخستین جشنواره دختران آفتاب و قرائت بیانیه پایانی، گزارشی از نحوه برگزاری این جشنواره و دوره پانزدهم جشنواره رضوی ارائه کرد.
بر این اساس، با رأی هیئت ‌داوران جشنواره «دختران آفتاب»، در اهدا شد.
در ادامه با اعطا لوح، تندیس جشنواره و هدایای ویژه از آثار برگزیده کشوری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رضوی تقدیر به‌عمل آمد و از برگزیدگان استانی نیز قدردانی شد که افتتاح و بازدید از نمایشگاه آثار «عروسک من در صدف حجاب» پایان ‌بخش این مراسم بود.
اصفهان:
مهدی قربانی در این آیین ضمن تبریک به اعضا و مربیانی که در بخش‌های مختلف جشنواره رضوی به عنوان برگزیده معرفی شده‌اند، گفت: آثار رسیده به دبیرخانه استانی رضوی در بخش کودک 340 اثر، بخش نوجوان 450 و بخش آزاد 193 اثر بود که در پایان با داوری‌های صورت گرفته 88 اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه مرکزی معرفی شدند.
مدیرکل کانون ادامه داد: کانون استان اصفهان این افتخار را دارد که در شش بخش از هفت بخش این جشنواره در میان برگزیدگان پایانی و کشوری این جشنواره قرار گرفته است. وی افزود: داستان‌نویسی، پویانمایی، سرود، کاردستی، کتاب‌سازی و نشریه دیواری بخش‌هایی بود که کانون استان اصفهان در آن ها برگزیده شد.
در ادامه این آیین به 10 نفر از مربیان، اعضا و کارکنان کانون که در مسابقه‌ای با موضوع معارف رضوی شرکت کرده بودند کمک هزینه سفر به مشهد مقدس هدیه داده شد تا به نیابت از تمامی خانواده کانون استان اصفهان به زیارت حضرت ثامن‌الحجج علیه‌السلام مشرف شوند.
اجرای سرود رضوی از سوی اعضای نوجوان، دکلمه خوانی با موضوع امام رضا علیه‌السلام، نمایشنامه‌خوانی و قصه‌گویی از جمله برنامه‌هایی بود که در آیین پایانی جشنواره رضوی از سوی برگزیدگان جشنواره رضوی اجرا شد.
در پایان این مراسم از تمامی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام در بخش کودک و نوجوان استان اصفهان تجلیل به عمل آمد.
البرز:
میترا فرهادیان، مسوول مرکز شماره دو کرج در مراسمی که به مناسبت میلاد امام رضا(ع) برگزاز شد، گفت: این جشن با مشارکت و همکاری اعضا برگزار شده بود و خود آن‌ها برنامه‌های تدارک دیده شده با راهنمایی و کمک مربیانشان را اجرا کرد.
وی اجرای سرود، مشاعره، نمایش، شعرخوانی، دف‌نوازی و برگزاری مسابقه را از جمله برنامه‌های مورد توجه اعضا در این جشن خواند.
گفتنی است که این جشن، روز دوشنبه 9 مرداد 96، با حضور طاهره گرمسیری، کارشناس فرهنگی استان و اعضا و مربیان و جمعی از والدین مرکز شماره دو کرج در سالن همایش‌های این مرکز واقع در شاهین‌ویلا برگزار شد.
ایلام:
مراسم پایانی جشنواره رضوی در سالن مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون استان ایلام با حضور مسئولان استانی و تعداد زیادی از اعضای کانون و برگزیده‌ها برگزار شد. جلیل صفربیگی معاون فرهنگی کانون استان دقایقی را درباره سیره‌ی رضوی و تاثیر آن درزندگی امروز و اهمیت این مهم در فعالیت‌های پرورشی برای حاضرین سخن گفت و گزارشی از روند شکل گیری و پایان گرفتن جشنواره و چگونگی انتخاب برگزیده ها را ارائه دادند.
در کنار این جشنواره که هدف توسعه‌ی مفاهیم دینی و ترویج فرهنگ رضوی در میان کودکان و نوجوانان را دنبال می‌کرد نمایشگاهی از آثار نقاشی بچه‌ها با موضوع رضوی نیز برگزار شد و بچه‌ها ضمن استفاده از بخش‌های مختلف پایانی مانند شعر، سرود، موسیقی، سخنرانی و مسابقه، از نمایشگاه آثار فرهنگی هنری ادبی نیز دیدن کردند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام دبیری بخش کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی و کشوری رضوی را در کل کشور بر عهده دارد و چندی پیش نیز تعداد 420 اثر در بخش‌های نشریه‌نگاری، کاردستی، کتاب‌سازی‌، شعر، داستان به دبیرخانه رضوی استان رسید که با حضور 15 داور که بخش‌های کارشناسی فرهنگی، هنری وادبی و تعدادی از مربیان مراکز را در بر می‌گرفت مورد قضاوت قرار گرفتند و بهترین‌ها برای رقابت در مرحله کشوری و بین‌المللی به تهران معرفی شدند.
بیست و دو مرکز فرهنگی هنری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام در سراسر استان به صورت ثابت، سیار و پستی برای بچه‌های ایلامی خدمات فرهنگی، ادبی، هنری ،علمی و پژوهشی ارائه می‌دهند.
بوشهر:
پویانمایی‌های جشنواره رضوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع‌های «امام رضا علیه‌السلام»، «وقایع زندگی ایشان» و «آیین‌های بومی زیارت» انتخاب شد.
گفتنی است در این دوره از مسابقه، 1هزار و 242 نفر با ارایه 699 اثر از مراکز فرهنگی و هنری کانون سراسر کشور شرکت کردند که از این تعداد 83 اثر به دبیرخانه کشوری جشنواره رضوی ارسال شد.
کانون استان بوشهر نیز امسال توانست با اثر «تاب تاب عباسی» رضوان حاجی‌زاده عضو مرکز 2 کانون استان به مربی‌گری منظر قنبرپور در رده سنی ج که با استفاده از تکنیک دستی (خمیری استاپ موشن) ساخته شده بود شرکت کند و شایسته تقدیر شناخته شد.
شایان ذکر است؛ در این بخش از جشنواره پانزدهم رضوی، 5 اثر برگزیده و 8 اثر به عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند.
استان‌های فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و خوزستان با یک اثر برگزیدگان این مسابقه از جشنواره رضوی هستند.
در بخش شایسته تقدیر نیز، استان‌های خراسان رضوی با دو اثر و چهارمحال بختیاری، بوشهر، قزوین، زنجان، کردستان، اردبیل هر کدام با یک اثر، معرفی شدند.
محمدرضاکریمی صارمی، مامک یحیی‌پور و معصومه فاضلی‌مقدس داوری بخش «پویانمایی» پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) را انجام داده‌اند.
تهران:
آیین پایانی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در مرحله استانی، روز یک‌شنبه 8 مرداد 1396 هم‌زمان با روز بزرگداشت حضرت احمدبن‌موسی شاه‌چراغ با اعلام 99 عضو برگزیده استانی و 16 عضو برگزیده و تقدیری کشوری در 8 رشته به کار خود پایان داد.
در این مراسم که با حضور برخی مدیران کل دستگاه‌های اجرایی کانون، مربیان و اعضای کودک و نوجوان برگزیده در سالن غدیر مجموعه آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد، محمود سلیمانی ضمن تبریک ایام مبارک دهه کرامت با اشاره به آیه هفتم از سوره نبأ بیان داشت؛ در این آیه اشاره‌ شده است که کوه‌ها میخ‌ها، ستون‌ها و عامل ایجاد تعادل در زمین هستند، و امام رضا(ع) در دین اسلام به تعبیری همانند ستون و نگهدارنده دین اسلام و مرجع عظیم ایمان ماست.
وی افزود: انسان اگر بخواهد در مسیر دین گام بگذارد و دین را بهتر بشناسد، به الگوهای عینی و قابل‌مشاهده نیاز دارد. خداوند تبارک ‌و تعالی به همراه دینی که به انسان‌ها عرضه داشته، اولیا و انبیای الهی را به ‌عنوان نمونه‌های عینی و ملموس معرفی کرده تا به ‌واسطه چنین الگوهای ارزشمندی، که مورد رحمت و توجه الهی هستند، از مسیر قرب الهی خارج نشویم. بر همین اساس امام رضا(ع) به‌عنوان بنده صالح خدا و نماد تمام فضائل اخلاقی و انسانی، روشنگر راهی است که اگر بر ایشان توسل کنیم مایه‌ی نجات بشریت خواهد بود.
سلیمانی با اشاره به نگاه کاسب‌کارانه برخی افراد در طلب کردن حوایج مادی و معنوی از امام رضا(ع) خاطرنشان کرد؛ همه ما برای استجابت دعا و حاجات خود از خداوند، نیاز به مددجویی از کسانی داریم که نسبت به ما در مرتبه بسیار بالاتری قرار دارند و امام غریب خفته در خاک خراسان، کسی است که او را بسیار واسطه‌ی میان خود و خدا قرار داده‌ایم اما نباید این مسئله باعث نگاه تاجرانه و کاسب‌کارانه به ایشان شود.
وی در ادامه یادآور شد؛ تلاش کنیم با امام هشتم، این تجسم عینیت یافته‌ی دین، همانند تاجر و کاسب ظاهر نشویم و او را فقط واسطه‌ی امور دنیوی خود با خدای خویش قرار ندهیم و تنها برای رفع گرفتاری‌ها و نقصان خود به پابوس ایشان نرویم. بدانیم که دست‌آورد یک زائر از زیارت ایشان، میزان معرفت و حلقه اتصال او با امام رئوف است و با توسل به این امام همام می‌توان به اصل و حقیقت دین دست ‌یافت و معرفت و راه رستگاری و کمال را به‌واسطه این شناخت به دست آورد.
مدیرکل کانون استان در ادامه افزود؛ اگر تاریخ بشریت را مشاهده و مطالعه کنید، عمده کسانی که به اولیای الهی و پیامبران ایمان نیاوردند، از آن‌ها معجزه خواستند، زیرا تنها به دنبال بهانه‌ای بودند و این معجزه را نه براى دستیابی به حقیقت، بلکه به خاطر فرار از حقیقت بهانه می‌کردند.
همچنین در بخش دیگری از برنامه محمدعلی شامانی خطاب به کودکان و نوجوانان برگزیده جشنواره رضوی بیان داشت؛ در زندگی رفاقت باخدا را فراموش نکنید و همواره مراقب این رفاقت شیرین باشید. نکند رفقای دیگر، رفیق اعلای شمارا از منظر نگاهتان دور کنند.
مشاور عالی مدیرعامل در ادامه افزود؛ خداوند را مثل شعر موسی و شبان برای خود داشته باشید. به او آن‌قدر نزدیک شوید که بتوانید سرتان را روی شانه‌اش بگذارید و با او یک دل سیر درد دل کنید. مثل شبان قصه‌ها برایش شعر بخوانید و گیسوانش را شانه کنید. خدای مهربان، رفاقت با شما بچه‌ها را دوست دارد، پس تلاش کنید هیچ‌چیز مانع این رفاقت صمیمانه نشود.
شامانی خاطرنشان کرد؛ زیارت حرم مطهر حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) سعادتی است برای همه افراد اما اگر نمی‌توانید به سفر زیارتی بروید، دلتان را گره بزنید به اسوۀ مهر و عاطفه علی‌بن موسی‌الرضا و هر جا که هستید با او گفت‌وگو کنید، و دوستی با ائمه اطهار به‌ویژه امام هشتم(ع) را ترک نکنید.
میهمانان این مراسم محمدعلی شامانی مشاور عالی مدیرعامل، موسی‌الرضا نظری مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی، قاسم سلیمانی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی هنری، رستمی مشاور مدیرعامل کانون در امور مجلس و مهدیار نویدادهم مدیر واحد فن‌آوری اطلاعات کانون بودند.
در این مراسم برنامه‌هایی همچونسرود برگزیده استانی اعضای مرکز شماره 9، قصه‌گویی از سوی الهه تاجیک، خوانش اثر شعر و داستان برگزیده توسط ملیکا محمدهاشمی و محدثه‌سادات حبیبی، پخش نماهنگی از روند جشنواره رضوی استانی به اجرا درآمد و اجرای صحنه‌ای از سوی نفیسه صادق‌پور مربی ادبی مراکز کانون استان صورت پذیرفت.
چهارمحال و بختیاری:
در آیینی از اعضای منتخب مراکز کانون و مربیان این اعضای برگزیده تجلیل شد.
فرزاد رحیمی مدیرکل کانون استان چهارمحال و بختیاری در مراسم پایانی بخش استانی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام که با حضور مسئولان استانی، اعضای منتخب و دوستداران فرهنگ رضوی برگزار شد گفت:در سال جاری 189 اثر در بخش‌های «کاردستی، شعرسرایی، داستان‌نویسی، نشریه‌نگاری، انیمیشن، سرود خوانی و پویانمایی» به دبیرخانه جشنواره رسید. اعضای استان چهارمحال و بختیاری توانستند 10 عنوان منتخب در سطح ملی و 52 عنوان منتخب در سطح استانی را به خود اختصاص دهند.
وی در این باره افزود: اعضای مراکز فرهنگی هنری استان در بخش‌های کاردستی، شعرسرایی، داستان‌نویسی، انیمیشن و نشریه نگاری موفق به کسب عنوان‌های برگزیده در سطح کشوری شدند.
محورهای موضوعی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام را امام رضا علیه‌السلام و حکمت، متانت، سخاوت و سیره اخلاقی امام رضا علیه‌السلام تشکیل می‌دادند و توسعه‌ی مفاهیم دینی و ترویج فرهنگ رضوی در
میان کودکان و نوجوانان از جمله اهداف این دور از مسابقات به شمار می‌آمد.
خراسان جنوبی:
شهرهای مختلف خراسان جنوبی شاهد برگزاری جشن تجلیل از برگزیدگان استانی جشنواره رضوی بودند.
میلاد خورشید خراسان بهانه‌ای شد تا از برگزیدگان استانی جشنواره رضوی در مرکز فرهنگی هنری بشرویه تقدیر شود.
این برنامه با هدف گرامی‌داشت میلاد مبارک امام رضا(ع) به همت جمعی از اعضای نوجوان برگزار شد.
اعضای کانون نهبندان با خوانش کتاب، قصه‌گویی، کاردستی و اجرای مسابقه با شخصیت هشتمین نور آسمان امامت و ولایت بیشتر آشنا شدند.
در حاشیه این جشن، کارگاه‌ آموزشی ساخت گل‌های کریستالی و عروسک‌های بند انگشتی با همکاری کمیته امور بانوان فرمانداری نهبندان برگزار شد.
در پایان هم از برگزیدگان استانی جشنواره رضوی در کانون نهبندان تجلیل شد.
در جشنی که اعضای دختر و پسر مرکز سربیشه در دو روز به مناسبت ولادت آقای مهربانی‌ها، امام رضا(ع) برگزار کردند، با شخصیت و سیره ایشان بیشتر آشنا شدند.
دراین جشن کودکان و نوجوانان با اجرای سرود، مسابقه، قصه‌گویی و دیدن فیلم ولادت هشتمین نور خدا را جشن گرفتند.
در بیرجند نیز مراسم متعددی برای ولادت میلاد مسعود امام رضا علیه‌السلام برگزار شد.
خراسان رضوی:
جشنواره رضوی در هشت بخش نشریه‌نگاری، کتاب‌سازی، قصه‌گویی، کاردستی، داستان‌نویسی، سرود و پویانمایی برگزار شد و از مجموع آثار ارسالی به دبیرخانه مرکزی، سهم خراسان رضوی دو اثر شایسته تقدیر در بخش پویانمایی، یک اثر برگزیده و دو اثر شایسته تقدیر در بخش سرود، 3 برگزیده و یک شایسته تقدیر در بخش شعرخوانی و 2 شایسته تقدیر در بخش داستان‌نویسی بود.
جواد محقق‌نیشابوری مدیرکل کانون استان خراسان رضوی در آیین پایانی این جشنواره گفت: هدف از برگزاری این جشنواره توسعه و ترویج فرهنگ رضوی و آشنایی کودکان و نوجوانان با سیره و اخلاق امام رضا(ع) است. شایسته است از تلاش و همراهی مربیان و اعضای کتابخانه‌های کانون در راه دستیابی به مفاهیم والای دینی و مذهبی تقدیر و تشکر کرد.
صدیقه حسن‌زاده مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کشور نیز مهمان این برنامه بود. وی در این برنامه به برپایی نمایشگاهی از آثار رضوی کودکان و نوجوانان در قم اشاره کرد و سهم خراسان رضوی از میان آثار را قابل توجه خواند.
خراسان شمالی:
در آیین پایانی هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی از مدیر کل کانون به دلیل فعالیت گسترده در بخش کودک و نوجوان جشنواره تقدیر شد.
گفتنی است شرکت کنندگان در مراکز کانون با انجام فعالیت‌های روخوانی و قصه‌گویی کتاب‌های معرفی شده حضور پررنگی در این جشنواره که به نام امام رضا(ع) مزین شده بود داشتند.
بر پایه این گزارش مجری برگزاری جشنواره نهاد کتابخانه‌ها بود و در مجموع 36هزار نفر از عموم جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان در بخش‌های مکتوب و الکترونیک در استان موفق به شرکت در این جشنواره شده بودند.
همچنین منیره صادقی مدیرکل کانون استان در حاشیه دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی با بیان این مطلب، اظهار داشت: در این دوره از برگزاری جشنواره تئاتر رضوی اجرای نمایش و محتوای نمایش‌نامه‌نویسی بسیار قوی بوده به طوری که می‌توان تاثیر یک اجرای قوی را در مخاطب مشاهده کرد.
وی افزود: برگزاری این جشنواره به ظرفیت کار فرهنگی استان کمک شایانی می‌کند به طوری که می‌توان از این حیث تئاتر استان را از نظر نمایش‌نامه‌نویسی و اجرای حرفه‌ای تقویت کرد.
وی ادامه داد: تئاتر رضوی می‌تواند فرصتی باشد تا جوانان و هنر دوستان تئاتر را جهت پر کردن اوقات فراغت خود به سمت کار فرهنگی سوق دهد.
مدیرکل کانون استان خراسان شمالی اظهار داشت: باید نسل جدید را به سمت کار فرهنگی و هنری هدایت کنیم تا از تاثیرهای معنوی و دینی این‌گونه نمایش‌ها درس بگیرند و بتوانند هنر را وارد زندگی خود کنند.
وی بر برگزاری این گونه جشنواره‌ها در استان تاکید کرد و افزود: باید چنین جشنواره‌های در استان برگزار شود تا هنرمندانی که از شهرهای مختلف برای حضور در جشنواره به استان سفر می‌کنند آداب و رسوم این استان را بشناسند
خوزستان:
غلامرضا شنبدی، مدیرکل کانون خوزستان، با اشاره به برگزاری پانزدهمین جشنواره رضوی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، گفت: این جشنواره فرصتی را فراهم کرد تا کودکان و نوجوانان با سیره‌ی علمی و عملی امام رضا ع) بیشتر آشنا شوند.
وی با اشاره به این‌که امسال در هشت بخش کودک و نوجوان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رضوی اعضا و مربیان کانون با خلق 1هزار و 411 اثر ارادت خود را به امام هشتم شیعیان ابراز کردند، افزود: استقبال خوب دانش‌آموزان، اعضا و مربیان کانون با برگزیده شدن کودکان و نوجوانان خوزستانی در دو بخش پویانمایی و سرود و تقدیر شدن عضو کانون در بخش شعرسرایی همراه بود که حلاوت این حضور را صد چندان کرد.
شنبدی در ادامه تعداد برگزیدگان استانی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رضوی در خوزستان را 58 نفر اعلام کرد و اظهار داشت: این برگزیدگان در بخش‌های «داستان‌نویسی»، «شعر سرایی»، «پویانمایی»، «سرود»، «نشریه‌نگاری»، «کاردستی» و «کتاب‌سازی»، توانستند به این مهم دست یابند.
این مدیرکل فرهنگی بیشترین استقبال کودکان و نوجوانان خوزستانی از پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رضوی را در بخش «شعر سرایی» با 626 اثر عنوان کرد و توضیح داد: «داستان‌نویسی» با 425 اثر، «کتاب‌سازی» با 125 اثر، «سرود» با 90 اثر، «نشریه‌نگاری» با 70 اثر، «پویانمایی» با 50 اثر و «کاردستی» با 25 اثر به ترتیب رتبه‌های بعدی حضور کودکان و نوجوانان در این جشنواره است.
وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: با برگزاری این جشنواره و آشنایی بچه‌ها با سیره‌ی علمی و عملی امامان معصوم علیه‌السلام می‌توانیم انسان‌هایی پرسش‌گر، مطالبه‌گر و عدالت‌‌گرا را تربیت کرد که در تمامی مسائل زندگی و اجتماعی دارای احساس مسئولیت هستند.
زنجان:
مدیرکل کانون استان زنجان در ابتدای مراسم آیین تجلیل از برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رضوی اظهار داشت: ثامن‌الحجج آن امام رئوف، برکت و نعمت پایان‌ناپذیر برای ایران و جهان اسلام است که می‌بایست ابعاد گوناگون زندگانی ایشان برای کودکان و نوجوانان تبیین و روشن شود.
وی اهداف این جشنواره را ترویج و نشر سیره و سبک زندگی امام رضا(ع) و توسعه و گسترش معارف و مفاهیم اسلامی و همچنین آشنا کردن کودکان و نوجوانان با ابعاد زندگانی این الگوی بی‌نظیر و بی بدیل بیان کرد.
وی طی گزارشی ابراز داشت: در پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) کودکان و نوجوانان استان زنجان با کسب 11 اثر برگزیده و 7 اثر شایسته تقدیر خوب درخشیدند و در مجموع تعداد 83 نفر از کودکان و نوجوانان و مربیان کانون پرورش فکری استان عناوین برتر را آن خود کردند.
صالحی در ادامه سخنانش به توسعه کمی و کیفی برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اشاره کرد و ابراز داشت: در سال 96 با توجه به سیاست‌های ابلاغی و برنامه چشم‌انداز کانون، برای خدمات‌رسانی به همه کودکان و نوجوانان در مناطق محروم و کم برخوردار کتابخانه‌های سیار راه‌اندازی خواهد شد. وی از اختصاص یک خودروی کتابخانه سیار برای مناطق محروم از سوی مدیرعامل محترم کانون به استان زنجان خبر داد و اعلام کرد که یک کتابخانه سیار دیگر نیز از منابع استانی در منطقه سلطانیه راه‌اندازی خواهد شد.
سمنان:
برگزیدگان مرحله ‌استانی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در سمنان معرفی و تجلیل شدند.
در بخش «شعرسرایی رضوی» 5 برگزیده، در بخش «پویانمایی رضوی» چهار نفر، در بخش «نشریه‌نگاری رضوی» 12 نفر، در بخش «داستان ‌کوتاه رضوی» هفت نفر، در بخش «کتاب‌سازی رضوی» 6 نفر معرفی و تقدیر شدند.
هیئت داوران در بخش «کاردستی رضوی» 9 نفر را به عنوان برگزیده معرفی کردند.
در بخش «سرود رضوی» نیز 29 کودک و نوجوان موفق به دریافت جایزه شدند.
گفتنی است؛ هیئت داوران مرحله استانی جشنواره رضوی از الهام عباسی مربی هنری مراکز فرهنگی‌هنری کانون دامغان به عنوان برگزیده بخش «قصه‌گویی» نام برد که به مرحله کشوری جشنواره رضوی راه ‌یافت.
همچنین در این روزها نمایشگاهی با بیش از 120 اثر برگزیده و منتخب اعضای کودک و نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان با عنوان «آهوانه» در قالب کاردستی، کتاب‌سازی، نشریه‌نگاری، شعر و داستان کوتاه در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان گشایش یافت.
مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان در آیین گشایش این نمایشگاه به اهمیت و تأثیر این نمایشگاه در ترویج و توسعه فرهنگ رضوی در سطح جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: امید است با حضور مردم در این نمایشگاه شاهد دست‌یابی به اهداف مورد نظر باشیم.
سیستان و بلوچستان:
در مراسم تجلیل اعضا و مربیان برگزیده‌ی استانی پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) دبیر استانی این جشنواره در خصوص تعداد آثار راه یافته‌ی این استان گفت: تعداد 651 اثر به دبیرخانه رسید که کاردستی و داستان، هر کدام با 212 اثر بیشترین آثار را به خود اختصاص داده بودند و در بخش سرود 10 اثر شایستگی حضور در بخش استانی را داشتند و در پایان پس از داوری آثار، 62 اثر به دبیرخانه‌ی مرکزی در تهران ارسال شد.
خاکسفیدی ادامه داد: استان آثار برگزیده را بر اساس بندهای شیوه‌نامه‌ی رضوی به تهران ارسال کرد، که بر اساس آن محدودیت‌هایی برای ارسال آثار در نظر گرفته شده بود و ما نتوانستیم بسیاری از آثار خوب بچه‌ها را به تهران بفرستیم. وی هم‌چنین اظهار امیدواری کرد بچه‌ها بیشتر از گذشته در جشنواره‌های آینده‌ی رضوی حضور داشته باشند و علاوه بر ادای دین به امام مهربانی‌ها، خادمان خود را در کانون، بیش از پیش، دلگرم و نام استان را در سطح کشور مطرح کنند.
سرپرست کانون استان در پایان از تلاش‌های همه‌ی همکاران تشکر و از زحمت‌کشان برگزاری پایانی که برنامه‌های شادی را برای اجرا آماده کرده‌اند، قدردانی کرد.
پس از این سخنان، ویژه‌برنامه‌های مراسم آغاز شد که عبارت بودند از پخش نماهنگ‌هایی از فعالیت‌های اعضا و مربیان در مراکز، داوری آثار و یک نماهنگ با موضوع امام رضا که با استقبال مهمانان روبه‌رو شد.
قصه‌گویی، سرود، مولودی‌خوانی، اثرخوانی نمایش پویانمایی‌های رضوی و برگزاری مسابقه‌های شاد از دیگر بخش‌های پایانی بود.
اجرای موسیقی زنده و تقدیر از برگزیدگان استانی جشنواره‌ی رضوی با اهدای لوح و جایزه پایان‌بخش برنامه‌های پانزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی امام رضا در استان بود.
گفتنی است در این مراسم مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه‌ی ملی به همراه همکاران خود حضور داشتند.
فارس:
در آیین پایانی تقدیر از برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در کانون فارس، از اعضای گروه نشریه‌نگاری لارستان، اعضای گروه پویانمایی جهرم، اعضای گروه کتاب‌سازی ویژه مرکز صدرا، اعضای برگزیده بخش داستان‌نویسی مرکز صدرا و برگزیده شعر مرکز شماره 3 شیراز تقدیر شد. در این جشنواره که با 8 موضوع نشریه‌نگاری، کتاب‌سازی، کاردستی، قصه‌گویی، شعرسرایی، داستان‌نویسی، سرود و پویانمایی ویژه کودکان و نوجوانان برگزار شد تندیس جشنواره و لوح تقدیر به منصوره تقوی فرد از مرکز لارستان تعلق گرفت. در این برنامه مرکز شماره 2 جهرم به عنوان برگزیده بخش پویانمایی معرفی شد.
مرکز صدرا نیز به عنوان برگزیده بخش کتابسازی ویژه معرفی شد مرکز صدرا همچنین توانست در بخش داستان‌نویسی مورد تقدیر قرار بگیرد. در ادامه مرکز 3 شیراز به عنوان تقدیر شده در بخش شعر معرفی شد تا زهرا طالبی لوح تقدیر این بخش را به دست بگیرد.
در این آیین از بیش از 130 عضو برگزیده استانی و فعالین رضوی با اهدای لوح و هدیه تقدیر شد و تندیس جشنواره نیز به زهرا افتخاری، مدیرکل کانون فارس اهدا شد.
در حاشیه برگزاری این مراسم، نمایشگاه آثار رضوی اعضای کانون فارس نیز دایر و مورد بازدید قرار گرفت.
قزوین:
با هدف قدردانی از دست اندرکاران و برگزیدگان استانی پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) (در بخش کودک و نوجوان)، مراسم پایانی این جشنواره با عنوان «سومین جشن کبوترانه» در مرکز فرهنگی و هنری شماره سه قزوین برگزار شد.
در این مراسم جمعی از مدیران و مسوولان استانی در کنار اعضا و مربیان برگزیده و شرکت کننده این جشنواره، تماشاگر حاصل ابراز ارادت و اخلاص اهالی کانون قزوین به پیشگاه مقدس حضرت امام رضا(ع) شدند.
مدیرکل کانون استان قزوین همراه با خوش‌آمدگویی به مهمانان این مراسم و گرامی‌داشت دهه کرامت، تلاش و اعضا و مربیان کانون در همکاری با جشنواره رضوی را ستودنی و ارزشمند توصیف کرد. وی در ادامه برشمردن رتبه های کسب شده توسط اعضا و مربیان کانون در پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، برنامه‌های مذهبی را نقطه تعالی فعالیت‌های کانون دانست.
سخنران دیگر این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بود که ضمن ابراز خرسندی از حضور در کنار اعضای خوب و توانمند کانون، دهه کرامت را فرصتی مغتنم برای شناخت و کسب فضایل حضرت امام رضا(ع) دانست، وی در پایان آرزو کرد همه از کرامت اخلاقی امام رضا(ع) برخوردار شویم.
نمایش یک پویانمایی از آثار اعضای کانون، اجرای سرود برگزیده اعضای مرکز در جشنواره رضوی امسال، اجرای موسیقی سنتی با همکاری اعضا و مربی کانون، نمایش گزارش تصویری برگزاری جشنواره رضوی در مراکز فرهنگی و هنری کانون استان، نمایش نماهنگ صلوات خاصه حضرت امام رضا(ع)، خاطره‌گویی سرهنگ طاهری از دفاع مقدس و تقدیر از برگزیدگان کشوری و استانی جشنواره در کانون، بخش‌های دیگر این آیین پایانی بود.
از آنجا که این مراسم در دومین سالگرد آغاز به کار مرکز فرهنگی هنری شماره سه کانون قزوین برگزار شد، در بخشی از برنامه، اعضا کیک تولد دو سالگی مرکز را بریدند و یکی از اعضا با خوانش دل نوشته‌ای در باره این مرکز، از عضویت خود در کانون ابراز خوشحالی کرد.
قم:
نمایشگاهی از برترین آثار کودکان و نوجوانان شرکت کننده در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در مجتمع فرهنگی‌ هنری کانون در شهرک پردیسان قم گشایش یافت.
در این نمایشگاه دایمی که در آستانه‌ی سال‌روز ولادت امام رضا(ع) گشایش یافت، آثار برتر بخش‌های مختلف کارگروه کودک و نوجوان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رضوی از قبیل کتاب‌سازی، سرود‌خوانی، پویانمایی، نشریه‌نگاری، کاردستی، شعر، داستان‌نویسی و... در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.
در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) 36هزار و 812 کودک و نوجوان در 8 بخش شرکت داشته‌اند و در مجموع 27هزار و 625 اثر تولید و از این میان دوهزار و 9 اثر به دبیرخانه کارگروه کودک و نوجوان جشنواره ارسال شد.
بر همین اساس داوران بخش‌های مختلف پس از بررسی آثار رسیده به دبیرخانه‌ی مرکزی جشنواره، برترین‌ها را معرفی کردند که در این میان در مجموع 73 اثر به عنوان برگزیده و 97 اثر شایسته تقدیر شناخته شد.
هم‌چنین هم‌زمان با گشایش این نمایشگاه از کتاب آهوانه، تندیس و لوح فشرده‌ی سرودها و پویانمایی‌های کودکان و نوجوانان در این جشنواره نیز رونمایی شد.
نمایشگاه آثار برتر کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در جشنواره امام‌رضا (ع) با حضور مشاور اجرایی مدیرعامل، مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی، مدیرکل کانون استان تهران، سرپرست اداره‌کل کانون استان قم و جمعی از کارشناسان ستادی و استانی کانون سراسر کشور که به منظور شرکت در نشست علمی «هویت، چیستی، چرایی و چگونگی» در قم حضور داشتند، روز 10 مرداد 96 در شهرک پردیسان گشایش یافت.
کردستان:
در این برنامه مدیرکل کانون استان کردستان ضمن تبریک دهه کرامت گفت: در سال جاری همچون سال‌های گذشته مربیان و اعضای مراکز استان حضور فعالی داشتند و در همه بخش‌های جشنواره چه از لحاظ کیفی و چه از نظر کمی فعالیت‌های خوبی صورت پذیرفت که همه نشان از ارزش‌گذاری به مفاهیم و موضوع‌های دینی دارد که ذهن و قلم و هنر کودکان و نوجوانان را با خود همسو کرده است و در این راستا تلاش مربیان فرهنگی هنری ادبی مراکز قابل تقدیر است.
سهیلا شیخی افزود: آشنایی با احادیث رضوی، کلام و حکمت و سیره امام رضا(ع) در آثار کودکان و نوجوانان امروز موج می‌‌زند که امروز در آیین پایانی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام(ع) از آن‌ها تقدیر خواهد شد.
سهیلا شیخی افزود: فعالیت این جشنواره در مراکز از چندین ماه گذشته در قالب فراخوان و شیوه‌نامه اجرایی انجام شد و بر اساس یک فرایند، مربیان و اعضا به تولید آثار مرتبط با امام رضا(ع) پرداختند.
شیخی در ادامه با بیان این‌که این جشنواره در 8 بخش نشریه‌نگاری، کتاب‌سازی، قصه‌گویی، کاردستی، داستان‌نویسی، سرود و پویانمایی برگزار شده است، گفت: 540 اثر در مراکز فرهنگی و هنری کانون کردستان تولید شده که از میان این آثار تعداد 251 اثر به دبیرخانه استانی رسید و در نهایت 53 اثر به عنوان برگزیده استانی به دبیرخانه مرکزی راه پیدا کردند.
کرمان:
کودکان و نوجوانان کرمانی با خلق بیش از 1هزار و 525 اثر در بخش‌های مختلف حضور چشمگیری در این رقابت معنوی داشتند.
هفت اثر برگزیده کشوری سهم کرمانی‌ها در این رویداد فرهنگی و معنوی شد که از سوی 11 کودک و نوجوان بدست آمده است.
در مراسم تجلیل از این برگزیدگان که با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از مسوولان شهرستان رفسنجان و سرچشمه برگزار شد از این برندگان با اهدای لوح تقدیر و تمبر یادبود تجلیل شدند.
همچنین از سوی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان و شرکت مس سرچشمه به قید قرعه کمک هزینه سفر به مشهد مقدس به 23 نفر از حاضران در جشنواره اهدا شد.
کرمانشاه:
علیرضا گودرزی در آیین پایانی پانزدهمین جشنواره کودک و نوجوان رضوی مراکز کانون استان کرمانشاه که در مرکز شماره 4 کرمانشاه برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت اظهار داشت: شایسته است هر سال امام رئوف و مهربان را با نهایت تلاش و کوشش مورد تقدیر و تشکر قرار دهیم.
وی افزود: بسیار زیبا و پسندیده است که کودکان و نوجوانان با خلق اثر هنری و خلاقیت‌هایی که در این راستا به کار می‌گیرند، در خدمت به امام رضا(ع) که مایه افتخار و سربلندی ایران است تلاش می‌کنند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه ابراز داشت: امروز هر مقدار در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی هزینه کنیم یک نوع سرمایه‌گذاری برای رسیدن به جامعه‌ای ایده‌آل و خانواده سالم است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه، رسیدن به اعتلای فرهنگی را از اسباب سربلندی ایران دانست و تصریح کرد: با دستیابی به فرهنگ سالم، جامعه و همه موارد از جمله اقتصاد کشور هم سالم خواهد ماند.
وی در ادامه گفت: کانون یک نهاد توانمند فرهنگی است و می‌تواند منشاء کارهای بزرگ و تاثیرگذار باشد.
گودرزی در پایان خطاب به کودکان و نوجوانان حاضر در مراسم گفت: باید برای داشتن جامعه سالم با هم متحد شویم و در این زمینه فرهنگسازی کنیم.
سیدحسن آقامحمدی، کارشناس مسئول علمی اداره کل آفرینش‌های فرهنگی کشور نیز در این جشنواره گفت: کسانی که قدم برای شرکت در این جشنواره برداشته هدیه خود را از امام رضا(ع) دریافت خواهد کرد.
وی افزود: هر گاه برای ائمه کار شود فکر کنید آن‌را در طبقی گذاشته و از جلوی ائمه در حال گذر هستید.
آقامحمدی تاکید کرد: رفاقت خود را با ائمه قطع نکنید و یقین داشته باشید که ائمه نیز این رفاقت را قطع نخواهند کرد.
گلستان:
در آیین پایانی این مراسم عبدالرحیم سیفی مدیرکل کانون گلستان اظهار کرد: جشنواره امام رضا(ع) فرصتی برای نشان دادن اوج ارادت و عشق و علاقه فرزندان ما به اهل بیت بوده و هدف از برگزاری آن تقویت علوم دینی و توسعه فرهنگ رضوی است. با برگزاری این جشنواره‌ها زندگی ما نور معرفت و معنویت پیدا می‌کند و کودکان متوجه می‌شوند آشنایی با اهل بیت منشا همه خوبی‌ها و زیبایی‌هاست. ابراز شادی در ولادت‌ها و ابراز ناراحتی در وفات‌ها، نشان‌گر اوج ارادت و علاقه فرزندان ایران زمین به اهل بیت و ولایت‌مداری آن‌هاست.
سیفی ادامه داد: در بخش‌های هشت گانه جشنواره رضوی فرزندان ما کوشیدند تا در تولید نشریات امام رضایی خود ناشر اندیشه‌های ناب امام هشتم شوند و شعرها و سروده‌های خود را با نام امام رضا(ع) تبرک دهند. اگر جشنواره‌های ما موجب ایجاد تغییر رفتار در فرزندانمان شود می‌توان گفت به موفقیت دست پیدا کرده‌ایم امیدوارم این جشنواره‌های رضوی تغییرهای لازم را در زندگی ما پدید آورد.
در این جشنواره از بین 590 اثر مراکز فرهنگی هنری تعداد 218 اثر به دبیرخانه استان رسید که تعداد 43 اثر به عنوان برگزیده استانی و تعداد 4 اثر به عنوان شایسته تقدیر کشوری در بخش‌های داستان‌نویسی، کتاب‌سازی و شعرسرایی رضوی با همراهی مربیان سبیکه سادات میرقاسمی، معصومه شهریاری و مهیا شهسواری معرفی شدند.
کهگیلویه و بویراحمد:
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دستگاه برتر مشارکت کننده در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان کهگیلویه و بویراحمد شد.
در آیین پایانی هفتمین مسابقه کتاب‌خوانی رضوی، از عیسی گرجی‌زاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان به عنوان دستگاه برتر مشارکت کننده در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی تقدیر شد.
عیسی گرجی‌زاده در این خصوص گفت: بیش از 600 اثر از سوی اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دبیرخانه هفتمین جشنواره کتابخ‌وانی رضوی ارسال شد.
وی افزود: این آثار که بخش‌هایی مانند کتاب‌خوانی و نقاشی را در بر دارند با راهنمایی مربیان و خلاقیت کودکان و نوجوانان تولید شده بودند.
وی برپایی نمایشگاه‌های نقاشی، اجرای مسابقات کتاب‌خوانی با موضوع‌های مختلف و مناسبت‌های مرتبط، تعامل با اداره کل کتابخانه‌های استان، انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با نهاد کتابخانه‌های عمومی، تشویق و ترغیب اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به فعالیت موثر و نتیجه بخش را از اهم فعالیت‌هایی بر شمرد که در این راستا برنامه‌ریزی و فعالیت شده است.
گرجی‌زاده در ادامه نیز با تقدیر از اداره کل کتابخانه‌های استان در برگزاری هفتمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، بر لزوم هم‌افزایی و همدلی مسئولان فرهنگی استان تأکید کرد.
گیلان:
اسفندیار ضیائی، سرپرست کانون استان گیلان در این آیین ضمن تبریک دهه‌ی کرامت به‌ حاضران، از ظرفیت‌های گسترده دستگاه‌های اجرایی استان سخن ‌گفت و هم‌افزایی فعالان حوزه‌ی فرهنگ را بستری مناسب برای حرکت در مسیر بسط و گسترش فعالیت‌های دینی توصیف‌کرد.
وی در ادامه سخنان خود اهمیت برگزاری جشنواره‌های رضوی را یادآور ‌شد و با تاکید بر این‌که فرهنگ رضوی باید در زندگی مردم جاری و ساری باشد، تصریح ‌کرد: وجود امام هشتم(ع) در این دیار برای مردم این سرزمین همراه با خیر و برکت است و بر همین اساس آمیختگی زندگی مردم با فرهنگ رضوی، ‌معنویتی همراه با سعادت برای آنان رقم خواهد‌زد.
ضیائی در عین حال نقش‌‌آفرینی فعالان حوزه فرهنگ و هم‌‌گرایی تمامی افراد تاثیر‌گذار در تربیت نسل کودک و نوجوان را مهم‌ ارزیابی‌کرد و با تبیین اهمیت آموزش هدف‌مند به مخاطبان گفت: پرورش حس دینی و باور‌‌های مذهبی در صورتی حاصل خواهد شد که منِ مربی، معلم، خانواده و اصحاب رسانه به بهترین شکل ممکن به ترسیم آن بپردازم.
ارایه گزارشی از فعالیت‌های کانون استان گیلان در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام از دیگر بخش‌های سخنان ضیائی بود و وی از شرکت بیش از 460 کودک و نوجوان در فعالیت‌های نشریه‌نگاری، کاردستی، کتاب‌سازی، سرود، پویانمایی، داستان‌نویسی و شعرسرایی جشنواره بین‌المللی خبر داد.
او در پایان خلق 320 اثر فرهنگی، هنری و ادبی با موضوع فرهنگ، معارف دینی و سیره امام رضا(ع) را بیان‌گر استقبال مخاطبان و تاثیر‌گذاری برگزاری این جشنواره توصیف‌ و بر ضرورت استمرار چنین فعالیت‌های ارزش‌مندی تاکید ‌کرد.
لرستان:
 در آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره بین‌المللی رضوی و پایانی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رضوی لرستان که با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری در سالن آمفی‌تئاتر کانون برگزار شد، برگزیدگان در بخش‌های مختلف هدایای خود را دریافت کردند.
بر این اساس، در بخش داستان‌نویسی، کتاب‌سازی، کاردستی و نشریه دیواری اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون استان موفق به کسب 2 مقام برگزیده و 2 مقام شایسته شدند.
گفتنی است، از آتنا همت‌پور کودک روشندل عضو مرکز فراگیر خرم‌آباد در بخش داستان‌نویسی به عنوان برگزیده ویژه جشنواره تقدیر شد. محمدحسین موسوی عضو مرکز فراگیر خرم‌آباد نیز در بخش کاردستی به‌عنوان برگزیده تقدیر شدند.
همچنین در این آیین از مربیان مراکز 4 و 5خرم‌آباد سمیه امیری و راضیه خدایی و مسلم صالحی از نورآباد در بخش رضوی و ماهتیسا طولابی عضو مرکز 2 خرم آباد برگزیده مسابقات داستان‌نویسی شازده کوچولو و محمدنیکو بیرانوند قهرمان بوکس جام باشگاه‌های کشور تقدیر شد.
در این مراسم مهدیار نویدادهم مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و تحول اداری کانون، حجت الاسلام والمسلمین درویش‌پور مدیرکل ستاد اقامه نماز، محسن یوسفوند معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش لرستان، مسلم قبادیان مدیرکانون زبان خرم‌آباد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد فصیحی و معاون بهره‌برداری شرکت گاز و سرپرستی بانک کشاورزی و حفاظت از محیط زیست استان حضور داشتند.
مازندران:
در این آیین که با حضور جمعی از مسوولان استانی، خدام رضوی، اعضای کانون و خانواده‌ها برگزار شد، از 38 نفر عضو شرکت کننده در جشنواره رضوی که آثارشان در مرحله کشوری پذیرفته شد؛ تقدیر شد.
سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری مازندران با بیان این که مهم‌ترین هدف کانون از برگزاری چنین جشنواره‌هایی، توسعه و ترویج فرهنگ منور رضوی در میان کودکان و نوجوانان است، گفت: ترویج معارف رضوی باعث رشد و تعالی کودکان و نوجوانان شده و در عین حال به توسعه فرهنگی، منطبق بر اهداف عالیه انقلاب اسلامی می انجامد.
محمدعلی یزدان‌شناس ادامه داد: فعالیت این جشنواره در مراکز از چندین ماه گذشته در قالب فراخوان و شیوه‌نامه اجرایی انجام شد و بر اساس یک فرایند، مربیان و اعضا به تولید آثار مرتبط با امام رضا(ع) پرداختند.
وی تصریح کرد: مهم‌ترین کار کانون نیز در این جشنواره ایجاد فرایند کار و فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی در حوزه معارف رضوی است که منجر به توسعه اهداف تربیتی شود.
مدیرکل کانون مازندران با بیان این‌که این جشنواره در 8 بخش نشریه‌نگاری، کتاب‌سازی، قصه‌گویی، کاردستی، داستان‌نویسی، سرود و پویانمایی برگزار شده است، گفت :635 اثر در مراکز فرهنگی و هنری کانون مازندران تولید شده و به دبیرخانه استانی رسید که از این میان 185 اثر به دبیرخانه مرکزی راه یافت و در پایان 38 اثر به عنوان برگزیده راه یافته به بخش کشوری انتخاب شدند که آثار آنان در نمایشگاهی در شهر مقدس قم در معرض نمایش قرار گرفته است.
مرکزی:
مراسم پایانی جشنواره بین‌المللی رضوی در اراک باحضور علیرضا زارعی معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شهرستان اراک، اعضاو مربیان در سالن سینمای کانون با برنامه‌های ویژه برگزار شد
در این آیین جهانبخش قنبری مدیرکل کانون استان مرکزی ضمن تبریک دهه‌ی کرامت گفت: در این ایام بیش از 700 اثر بسیار زیبا در بخش‌های مختلف از سوی شما کودکان و نوجوانان استان خلق شد که هر کدام به نوعی بیانگر خصایص امام مهربانی‌ها بود و امیدوارم بتوانیم رفتار و کردار این امام بزرگوار را سرلوحه اعمال خود قرار دهیم وی در ادامه گفت: از برگزیدگان استانی با ارسال لوح تقدیر شد و امروز دور هم جمع شده‌ایم تا این روز عزیز را جشن بگیریم.
در ادامه برنامه شعرخوانی اعضای برگزیده استانی، قصه‌گویی محمود محمدی برگزیده کشوری جشنوار رضوی در سال95 با عنوان «شیرین کام»، پخش نماهنگی از مجموعه فعالیت‌های رضوی در استان، مولودی‌خوانی عضو مرکز فرهنگی هنری شماره هفت اراک و در پایان تجلیل از گروه سرود مرکز فرهنگی هنری شماره دو دلیجان با عنوان «بهشت موعود» که در جشنواره رضوی جزو منتخبان بودند.
در این مراسم به تمامی مدعوین دفترچه‌های یادداشتی که جلد آن با پوستر جشنواره مزین شده بود اهدا شد و در حاشیه مراسم از نمایشگاه آثار رضوی بازدید کردند.
هرمزگان:
هم‌زمان با میلاد احمدبن‌موسی شاهچراغ علیه‌السلام و روز بزرگداشت امام زادگان و بقاع متبرکه جشن برگزیدگان جشنواره رضوی در سالن کانون فراگیر برگزار شد.
در ابتدای این جشن فاطمه غفاری سروستانی مسول مرکز ضمن تبریک این دهه مشارکت اعضا در جشنواره امسال را چشم‌گیر دانست و اظهار داشت همانند دو سال گذشته اعضا مرکز توانستند به لحاظ کمی و کیفی آثار فاخری به امام هشتم(ع) تقدیم کنند.
در ادامه مسوول این مرکز ضمن تقدیر از مربیان مرکز سمیه اسلامی، خدیجه حاجی‌زاده و زینب جعفری گفت: بدون همکاری صمیمانه این مربیان نمی‌شد به چنین موفقیتی دست پیدا کرد.
پنج اثر در بخش نشریه‌نگاری با حضور 14 نفر از اعضا، 2 اثر پویانمایی با حضور 4 عضو، 3 اثر کتاب‌سازی با مشارکت 5 نفر، 10 اثر کاردستی با مشارکت 13 عضو، 3 اثر داستان، 3 اثر شعر برگزیدگان استانی کانون فراگیر بندرعباس در جشنواره امسال بود.
این مرکز فرهنگی هنری در پایان توانست با 2 اثر برگزیده نشریه‌نگاری حاصل تلاش 5 نفر از اعضا، 1 اثر برگزیده کتاب‌سازی و 1 اثر شایسته تقدیر کاردستی جشنواره پانزدهم را با موفقیت به پایان برساند.
همدان:
75 برگزیده استانی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رضوی کانون در بخش‌های «داستان‌نویسی»، «شعر سرایی»، «پویانمایی»، «سرود»، «نشریه‌نگاری»، «کاردستی» و «کتاب‌سازی»، هم‌زمان با دهه کرامت در سالن سینما کانون همدان تجلیل شدند.
سیدمحمدرضا جوادی مدی کل کانون استان همدان در این باره گفت: کانون در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رضوی با تولید 85  اثر با موضوع «داستان‌نویسی»، 90 اثر با موضوع «شعرسرایی»، 45 اثر با موضوع «پویانمایی»، 40 اثر با موضوع «سرود»،150 اثر با موضوع «نشریه‌نگاری»، 115 اثر با موضوع «کاردستی» و 95 اثر با موضوع «کتاب‌سازی» و در مجموع 620 اثر با موضوع رضوی در این جشنواره حضور فعال داشتند.
گفتنی است، فراخوان کارگروه کودک و نوجوان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از سوی کانون پرورش فکری در آذر‌ سال گذشته منتشر شد و کودکان و نوجوانان همدانی عضو مراکز کانون با همراهی مربیان 40 مرکز فرهنگی، هنری استان با برگزاری برنامه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و مذهبی در جشنواره کودک و نوجوان رضوی با هشت‌ موضوع شرکت کردند.
یزد:
آیین‌ پایانی پانزدهمین جشنواره‌ رضوی، با حضور محمدعلی‌طالبی معاون سیاسی امنیتی استانداری، حسین‌ علیجانی مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون کشور، عباسعلی‌ دانافر مدیرکل کانون استان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و اهالی فرهنگ و هنر و ادب، در شهر یزد برگزار شد.
عباسعلی دانافر در آیین پانزدهمین‌ جشنواره ‌رضوی کودک و نوجوان استان یزد اظهار داشت: اعضا و مربیان، بر این باورند که جشنواره‌ی رضوی فرصتی را ایجاد می‌کند تا بچه‌ها با سیره فکری و عملی امام‌رضا(ع) آشنا شوند. سبک زندگی اخلاق و آداب رضوی به آن‌ها معرفی می‌شود. همچنین باعث ترویج و اشاعه‌ی فرهنگ نورانی ائمه‌ی اطهار درجامعه می‌شود و در پایان این که روح و جان تشنه‌ی کودکانمان را به چشمه‌های پاک و نورانی وجودشان ولایت و امامت متصل می‌کند و در این مسیر بچه‌ها با شخصیت امام مهربانی‌ها آشنا می‌شوند و تلاش می‌شود تا زمینه‌های به کارگیری خصلت‌های کریمانه‌ی اهل بیت در اندیشه‌، عواطف و رفتارهای بچه‌ها فراهم شود.
وی بیان کرد: 309 اثر به دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی رضوی ارسال شد و پس از داوری، 86 اثر به دبیرخانه ستاد کشوری ارسال شد که 9 اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.
حسین علیجانی اظهار داشت: هنر متعالی هنری است که ما را از مسیر خیال یک قدم به واقعیت نزدیک کند.
وی افزود: هنری که ما را به تفکر در باره خالق وا بدارد، هنرمتعالی است و برای چنین هنری باید جایگاه والایی قائل بود.
علیجانی بیان کرد: آثاری که امروز در جشنواره‌ی کودک و نوجوان رضوی دیدیم، پرواز سنجاقک‌های کودکان و نوجوانانی است که از پنجره‌ی فولاد عبور کرده‌ و به دست‌بوسی علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) رسیده‌اند.
مدیرکل آفرینش‌های هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: آثار ارزش‌مندی که امروز در پایانی جشنواره‌ی کودک و نوجوان رضوی اجرا شد، تلنگری درست و به جا بود که همه‌ی ما بدانیم گاهی چقدر فراموش می‌کنیم که امام رضا(ع) به ما نزدیک است و کودکان امروز نشان دادند که هنوز سرچشمه‌ی سخن خداوند در زمین هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با نقل حکایتی از هنرمند مسیحی بیان کرد: اسلام تقدس هنر را تجمیع کرده و هنر اسلامی آخرین پله‌ی نردبان هنر متعالی است.
علیجانی با اشاره به تلاش‌هایی که مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام می‌دهند، افزود: مربیان توان‌‌مند ما باید افتخار کنند که در کشوری زاده شده‌اند که هنری دارند که در آن از هنرشان تجلیل می‌شود و از شما می‌خواهم این ثروت هنگفت را به آینده منتقل کنید.
وی با ابراز خرسندی از حضور در جمع هنرمندان رضوی تصریح کرد: همه‌ی ما قصد ساختن آینده‌ای مهربان‌تر و محترم‌تر که جای کافی برای همه تفکر‌ها و اندیشه‌ها باشد را داریم و این جز به دست مربیان هنرمند میسر نیست.
 گزارش از تهمینه حدادی