هویت مجازی کودکان ونوجوانان را جدی بگیرید

روح الله مومن نسب از متخصصان و صاحب نظران عرصه ی فضای مجازی کشور برشناخت هر چه بیشتر فضای مجازی و هویت کودکان ونوجوانان در این فضا تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز، این متخصص در نشست آموزشی ((نقش فضای مجازی در خانواده امن )) که به همت واحد حراست کانون و مرکز آموزش با هدف صیانت از کودکان آن لاین برگزار شده بود، خطاب به همکاران گفت :

اولیا و مربیان باید فضاهای جدید را کاملا بشناسند و به تحولات و امکانات آن اگر چه روز به روز در حال تغییر و دگرگونی است،  تا حدودی آشنا باشند.

وی در بخشی از سخنانش تشخیص نیازهای انسان ، سرویس دهی ، ایجاد وابستگی، ایجاددل بستگی، معیار سازی ،نیاز سازی در کنترل نیازها و در نهایت تکنولوژی مدیریت انسان را از اهداف مختلف شبکه های مجازی خوانده و ادامه داد :

امروزه متاسفانه می بینیم که به جای این که انسان کنترل گوشی همراه  را به دست داشته باشد، این گوشی است که انسان را کنترل می کند.

این کارشناس خطاب به مربیان و همکاران کانون گفت :

حضور فیزیکی کودکان در خانه ملاک نیست بلکه باید حواس تان باشد که بچه ها در خانه چه می کنند؟

مومن نسب هم چنین تاکید کرد که بچه ها در دنیای مجازی فقط نمی بینند بلکه تجربه می کنند، پس وظیفه ی والدین و مربیان است که همان گونه که به فضای واقعی  زندگی بها می دهند به حضور کودکان ونوجوانان در دنیای مجازی نیز بها بدهند و ضمن اشاره به عملکرد کشورهایی که خود بنیان گذار این شبکه ها هستند، ایران را از مصرف کنندگان اصلی این شبکه ها خواند و افزود : اسناد و مدارکی وجود دارد که نشان می دهد حتی کشورهای تولید کننده ی این ابزارها اجازه ی حضور کودکان ونوجوانان در این فضا ها را نداده اند و قوانین مناسبی در این حوزه وضع کرده اند.

این کارشناس در بخش دیگری از سخنانش به مشکلاتی که استفاده از ابزارهای هوشمند برای امنیت و سلامت خانواده ها به وجود می آورند اشاره کرده و نمونه هایی را با استفاده از فیلم بیان کرد .

مومن نسب که سال ها سمت های مختلفی در این زمینه داشته و در  مراکز معتبر مسئولیت ها و خدمات زیادی در زمینه فضای مجازی و مقابله با آسیب های آن انجام داده است ، علم ، تکنولوژی ، محصول و مصرف را معرفی کرده و ابراز امیدواری کرد که بتوانیم کودکان و نوجوانان خلاقی را در مراکز کانون و مراکز مشابه تربیت کنیم که خود تولید کننده باشند نه مصرف کننده .

وی با اشاره به آسیب های تنوع طلبی و تردید به جامعه ی امروز و بیان دو نیاز ویژه ی کودکان یعنی توجه و سرگرمی ،  داشتن ارتباطات قوی عاطفی در خانواده ، جا به جایی نیازها جایگزین کردن خرید وسایل دیگر به جای گوشی،تبلت و ... ، وضع قوانین و مقررات ویژه جهت استفاده صحیح از اینترنت و فضای مجازی، تشخیص نحوه ی درست استفاده توسط والدین و اولیای تربیتی ، آموزش این نحوه به کودکان ونوجوانان و خرید کتاب برای بچه ها به جای تشویق آن ها به خواندن رمان های اینترنتی، انجام پژوهش در مدرسه و با استفاده از اینترنت محدود مدرسه و شناخت شبکه های امن داخلی و استفاده از آن ها به جای شبکه های مجازی تحت کنترل سایر کشورها را از راه کارهای مقابله با اعتیاد فرزندان به فضای مجازی و جلوگیری از  دریافت محتوای نامناسب در این فضا دانست و ابراز امیدواری کرد که با استفاده از روش های خلاق و مناسب  بتوانیم کودکان امروز را به سمت ارزش ها و اخلاقیات هدایت کنیم .

مجتبی یعقوبی مسوول حراست کانون البرز نیز در سخنانی در این نشست،  ضمن قرائت بخشی از بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص فضای مجازی، حراست و حفاظت از اطلاعات را بسیار مهم خوانده و فعالیت های انجام شده در این حوزه را ناکافی خواند.

وی فضای مجازی را دارای فرصت ها و تهدید های مختلف عنوان کرده و افزود : باید بینش استفاده ی صحیح را در تمام اقشار جامعه به ویژه کودکان ونوجوانان که آسیب پذیر تر هستند، ایجاد کنیم و از همه ی امکانات جهت صیانت از کودکان ونوجوانان بهره ببریم .

گفتنی است این نشست آموزشی با حضور مدیر کل ، معاون فرهنگی، کارشناسان ، مربیان و همکاران واحد های مختلف کانون البرز و اصحاب رسانه هم چنین علی امینی، رییس گروه آموزش و توانمند سازی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز در سالن همایش های اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان به مدت 8 ساعت برگزار شد  و نمایشگاهی از پوستر های مربوطه نیز در حاشیه ی این نشست برپا شد .  در آینده ی نزدیک قرار است نشست های مشابهی  ویژه ی اعضا و والدین مراکز مختلف کانون در استان برگزار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =