نقالی و شاهنامه‌خوانی مهرآفرینان بادرودی با پنج زبان

نقالان نوجوان بادرودی بخش‌های از شاهنامه، اثر ارزشمند حکیم ابوالقاسم فردوسی را برای کودکان و نوجوانان بازخوانی کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در اولین روز از هفته ملی کودک برنامه‌ی نقالی و شاهنامه‌خوانی شامل برنامه‌ی بحر طویل‌خوانی، اجرای ضرب و نقالی گروه بین‌المللی مهرآفرینان بادرود با شاهنامه‌خوانی‌ ساجده رحیمیان، نقالی ابوالفضل فهیمی، ضرب‌نوازی ابوالفضل یزدان‌مهر و کارگردانی سعید یزدان‌مهر برگزار شد.

کارگردان و سرپرست گروه شاهنامه‌خوانی مهرآفرینان بیان می‌کند که این گروه متشکل از کودکان ‌و نوجوانان 7 تا 16 سال است که شاهنامه را به پنج زبان فارسی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و بادرودی روایت می‌کنند.

به گفته‌ی یزدان‌مهر این گروه که با هدف خارج‌کردن شاهنامه‌خوانی از حیطه‌ی پیرمردخوانی، از کودکان به عنوان راوی و نقال استفاده می‌کند به دنبال زنده‌ نگه‌داشتن زبان مردم بادرود(از شهرهای استان اصفهان) به عنوان یکی از زبان‌های فلات مرکزی ایران با دیرینه‌ی 8‌هزار سال و بازمانده از دوران ساسانیان است.

هم‌چنین از ویژگی‌های جذاب این اجرا استفاده از عروسک‌های دست‌ساز کنفی و پارچه‌ای چون «اسب باران» است که مادران و مادربزرگان این کودکان شاهنامه‌خوان، ساخت آن‌ها را از پیشینیان خود آموخته‌اند. این عروسک‌های محلی که برگرفته از شخصیت‌های واقعی چون گیوه‌دوز، مشک‌زن و پنبه‌زن هستند با استفاده از مواد بازیافتی و پارچه‌های صندوق‌چه‌ی مادربزرگ‌ها دوخته شده و با کرک قالی پر شده‌اند.

این کارگردان بیان می‌کند که کودکان از طریق این عروسک‌های بادرودی که به تازگی ثبت ملی آثار ناملموس کشور هم شده است با مشاغل و حرفه‌های فراموش‌شده‌ی نیاکان خود آشنا می‌شوند.

لازم به ذکر است که در روزهای آتی هفته‌ی ملی کودک نیز برنامه‌ی نقالی و شاهنامه‌خوانی از سوی گروه‌های مختلف در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری برگزار خواهد شد.

گفتنی است که ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهر ۱۳۹۷ در تهران به میزبانی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان در خیابان حجاب و همچنین مراکز فرهنگی هنری کانون سراسر کشور برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =