جشن دو سالگی انجمن ادبی کانون دامغان

جشن دو سالگی انجمن ادبی «لبخند انار» در مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری دامغان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، فاطمه‌سادات امیرفخریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری دامغان از برگزاری جشن دو ‌سالگی انجمن ادبی «لبخند انار» با دعوت از حامد رضایی شاعر و نویسنده دامغانی، مربیان کارگاه نوشتن خلاق و ۲۳ عضو نوجوان این انجمن خبر داد و گفت: انجمن ادبی «لبخند انار» با حمایت مهدی جمال مدیرکل کانون استان به‌منظور ارتقای سطح دانش ادبی اعضای مراکز فرهنگی‌هنری شماره یک و دو کانون شهرستان دامغان، چهارشنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۳۹۵ فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرد.

توازن بین شعر عینی و انتزاعی

رضایی در این آیین، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضا و مربیان کانون پرورش فکری، فعالیت انجمن ادبی «لبخند انار» را شایسته تقدیر دانست.

وی در ادامه با اشاره به موضوع توازن در شعر عینی و انتزاعی اظهار داشت: شعر امروز، شعر عینی‌گراست؛ درنتیجه جایی برای انتزاع باقی نمی‌ماند.

رضایی با بیان این‌که اگر شعر امروز و شعر گذشته را با دقت مطالعه کنیم، می‌بینیم در هر دو شعر مفاهیم انتزاعی چه مفاهیم طبیعی و چه ذهنی بکار رفته است، گفت: تفاوت اساسی در نوع برخورد شاعر با مفاهیم است و این مساله به کلی‌نگری و جزیی‌نگری در شعر باز می‌گردد.

شاعر و نویسنده دامغانی، سخن گفتن از عشق در شعرهای امروز را فردی، عینی و قابل درک عنوان و خاطرنشان کرد: ‌وقتی شاعر از طبیعت صحبت می‌کند، طبیعت به‌عنوان موجود زنده‌ای که انسان با آن سر و کار دارد، توصیف و طبیعتی که در آن زندگی می‌کنیم و می‌بینیم، به‌صورت عینی تصویر می‌شود و تفاوت اساسی در عینی‌گرایی و ذهنی‌گرایی است.

وی هم‌چنین تأکید کرد: در شعر کلاسیک با ذهنیت سر و کار داریم؛ اما در شعر مدرن مفاهیم به‌صورت عینی تصویر می‌شوند و به‌همین‌دلیل تأثیرگذارتر و فهمیدنی‌تر هستند.

رضایی درباره طبیعت به‌عنوان یکی از مفاهیم انتزاعی در شعر گفت: طبیعت‌گرایی که در شعر سهراب سپهری وجود دارد با طبیعت‌گرایی منوچهری دامغانی متفاوت است. برای این‌که طبیعت در شعر منوچهری زمینی است که از آن استفاده می‌کند تا برای سرودن قصیده‌های ناب خود فضایی شاعرانه بسازد؛ ولی در شعر سپهری طبیعت جزیی از زندگی شاعر و در واقع ذهنیت و عینیت زندگی اوست.

بکارگیری حواس در شعر

رضایی در بخش دیگر سخنان خود، شعر را حاصل یافته‌ها و داشته‌های شاعر دانست و گفت: این یافته‌ها و داشته‌ها از یک حواس به تنهایی بهره نمی‌برند؛ بلکه شاعر برای بیان و انتقال این موارد به خواننده، باید ترکیبات و تعبیراتی بیافریند که تمام حواس وی را متأثّر سازد.

وی افزود: شاعران تجربه‌های خود را از جهان در شعر جلوه می‌دهند که این تجربه‌ها معمولاً حسی و حاصل آشنایی شاعر با گوشه‌های مختلف جهان و طبیعت است.

رضایی در پایان با اشاره به ارتباط میان انسان و طبیعت از راه حواس پنج‌گانه، تأکید کرد: معمولاً شعر، آکنده از تصاویری است که هریک حاصل تجربه یکی از این حس‌هاست.

گفتنی است تلاوت قرآن، خوانش شعر آبان از کتاب «کلاغ سه‌شنبه‌ها» توسط مهشید بشیری مربی کارگاه نوشتن خلاق و مجری این برنامه، آوازخوانی محمدمهدی مظفری عضو نوجوان، خوانش شعر و اثر ادبی توسط تعدادی از اعضای انجمن، نقد دست‌نوشته‌های اعضا، برش کیک دو سالگی انجمن و پذیرایی، برخی از برنامه‌های این مراسم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =