استقبال اعضا از کارگاه سفال در کانون سمنان

کودکان سمنانی در کارگاه سفال کانون پرورش فکری با تکنیک‌های مختلف چرخ‌کاری آشنا می‌شوند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مریم کاشی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری سمنان از برگزاری کارگاه سفال با چرخ با دعوت از قدرت‌الله ادیب پیش‌کسوت و میراث‌کار هنر باستان این استان خبر داد و گفت: استقبال و لذت یادگیری اعضای کودک و نوجوان به حدی است که مربیان و کارشناسان را به حضور در این کارگاه فرا خوانده است.

کاشی اظهار داشت: با حمایت و پیگیری‌های مهدی جمال مدیرکل کانون استان سمنان و خرید یک دستگاه کوره برقی ویژه آثار اعضا و مربیان کارگاه سفال و به‌همت راحله دانایی کارشناس آفرینش‌های هنری کانون سمنان، فعالیت این کارگاه با رویکرد تازه‌ای در مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون سمنان آغاز شد.

وی در ادامه افزود: ادیب ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره در جمع اعضا و مربیان کانون پرورش فکری با سر انگشتانی که هنوز از ساخت کاسه و کوزه‌های سفالی درد دارد به بیان قصه‌هایی از هنر سفال‌گری پرداخت و لحظه‌هایی به یاد ماندنی با تصویرهایی ماندگار برای کودکان در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی خلق کرد.

کاشی با بیان این‌که سفال‌گری، زبانی است که مخاطب می‌تواند به کمک آن اندیشه‌هایش را بیان و از گرفتن نتیجه در کار، عزت نفسش را تقویت کند، گفت: در واقع کودک، استعداد و خلاقیت خود را با سفال‌گری نشان می‌دهد و آن چیزی را که به چشم می‌بیند با دستش به تصویر در می‌آورد و از طرفی، کار با گل سفال باعث ورزیده‌شدن ماهیچه‌های دست کودک می‌شود.

وی هم‌چنین هدف از برپایی کارگاه سفال‌گری را انجام فعالیتی دانست که نتیجه‌ی آن ایجاد لذت تمرین برای تقویت ارتباط ذهن و دست، کسب تجربه‌های تجسمی، تقویت قدرت دید و استفاده درست از زمان است.

کاشی تأکید کرد: سفال‌گری برای کودکان یک فعالیت هنری بسیار مفید است که فرصت مناسبی را برای ابراز وجود و کشف توانایی‌ها و مهارت‌های فردی در آنان پدید می‌آورد و استفاده از خاک رس که خواص درمانی بی‌نظیری دارد در ایجاد آرامش و بهبود رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بسیار تأثیرگذار است.

گفتنی است؛ قدرت‌الله ادیب، استاد سفال‌گری، چرخ‌کاری و مجسمه‌سازی، سال ۱۳۱۶ در آرادانِ گرمسار، در خانواده‌ای مذهبی و هنرمند به دنیا آمد. پدرش استاد حسن از هنرمندان برجسته‌ی سفال بود. ادیب در سن هشت‌سالگی، پدرش را از دست داد و بعد از آن، نزد عموی خود استاد محمد به یادگیری این هنر مشغول شد. کم‌کم مورد مهر و توجه خاص عمو قرار گرفت و این امر موجب شکوفایی استعداد و خلاقیت او شد و ضمن فراگیری تکنیک‌های مختلف چرخ‌کاری با لعاب‌کاری سنتی نیز  آشنایی کافی پیدا کرد.

ادیب، پس از پایان دوره‌ی سربازی به‌اتفاق خانواده در سمنان، یک کارگاه خصوصی تولید سفال و سرامیک سنتی دایر کرد. در سال ۱۳۵۳ به استخدام سازمان صنایع دستی ایران درآمد و به‌عنوان استادکار کارگاه سمنان به فعالیت در آن سازمان ادامه داد و در جایگاه مربی کارگاه سفال نیز با کانون پرورش فکری همکاری مستمری داشت.

این میراث‌کار هنر باستان در طی خدمتش دوبار به‌عنوان هنرمند نمونه ملی شناخته و مؤفق به دریافت لوح و جایزه شد و مورد تجلیل مقامات استانی قرار گرفت. 

ادیب با دارابودن ۸۱ سال سن هنوز ارتباط صمیمانه‌اش را با کانون پرورش فکری قطع نکرده و هر روز مشتاق‌تر از روز قبل برای آموزش به کودکان و نوجوانان سرزمینش در مرکز فرهنگی‌هنری کانون حضور دارد و با علاقه و شور خاصی آنها را با تکنیک‌های این هنر باستانی آشنا می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =