اسباب‌بازی ایران در مسیر صنعتی شدن قرار گرفته است

داور بخش طراحی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی معتقد است گام‌های بلند و قابل تاملی برای صنعتی‌شدن حوزه اسباب‌بازی در ایران برداشته شده است اگرچه هنوز صنعتی نشده‌ایم و همچنان متکی به واردات هستیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مجید قادری در این زمینه همچنین با ارزیابی کیفیت محصولات ارایه شده به ششمین جشنواره اسباب‌بازی گفت: به‌عنوان یک فعال در این حوزه باید بگویم که آثار و محصولات با کیفیتی را داوری کردیم و سرمایه‌گذاران هم در این زمینه فعالیت خوبی دارند و برای من جالب بود که گروهی از تولیدکنندگان در حوزه اسباب‌بازی دیگر وابسته به واردات محصولات چینی نیستند و راه‌های خوبی را برای تولید محصول در ایران طی می‌کنند.  
این پیشکسوت و فعال حوزه اسباب‌بازی یکی از مشکلات این حوزه را موازی‌کاری تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: برخی از تولیدکنندگان بدون شناخت از بازار بر روی یک سرگرمی کار می‌کنند در حالی که نمی‌دانند که دیگر تولیدکنندگان آن حوزه بر روی آن محصول کار کرده‌اند و این موازی‌کاری‌ها باعث سردرگمی هم می‌شود در نتیجه برای طراحی باید تمرکز و برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.


مدرس بسته‌بندی و طراحی اسباب‌بازی درباره بسته‌بندی محصولات اسباب‌بازی و ارتقای آن در چند سال اخیر نیز اظهار کرد: ما در حوزه اسباب‌بازی محصولات خوبی را تولید می‌کنیم اما نبود بسته‌بندی جذاب و مناسب باعث جلوگیری از فروش مناسب آن‌ها می‌شود و این محصولات به دلیل بسته‌بندی نامناسب چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد در حالی که یکی از ویژگی‌های خوب جشنواره اسباب‌بازی توجه هم‌زمان به بسته‌بندی و محصول است.  
مدیر پیشین اداره سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین درباره‌ی تفاوت کیفیت گونه‌های مختلف اسباب‌بازی در بین محصولات ارایه شده به جشنواره گفت: در بررسی آثار متوجه شدم که چندان تعادلی نسبت به گروه‌های اسباب‌بازی و مخاطبان وجود ندارد البته در زمینه بردگیم کیفیت‌های خوبی را شاهد بودیم که بسیار قابل تامل و خاص و بومی بود و چندان کپی‌کاری در آن دیده نمی‌شد البته برخی دیگر از آثار  کپی بودند که این نشان می‌دهد تعدادی از تولیدکنندگان نسبت به بازار بی‌اطلاع هستند.
او درباره داوری‌های جشنواره نیز یادآورشد: در حوزه داوری در جشنواره باید بازنگری و برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد تا مرزهای اسباب‌بازی به‌طور کامل از یک‌دیگر متمایز شود زیرا این دسته‌بندی‌ها به قدری کلی است که اسباب‌بازی‌ها گاهی در گروه‌هایی که نباید، قرار می‌گیرند، پس با بازنگری می‌توان ارزیابی منظمی از ویژگی‌ها داشت.


او همچنین بر نقش تاثیرگذار جشنواره اسباب‌بازی در فراهم کردن زمینه‌های ابتدایی ایجاد صنعت اسباب‌بازی در کشور تاکید کرد و افزود: باید کارگروه‌های ویژه‌ای در جشنواره ایجاد شود تا بتوانیم شخصیت‌های شناخته شده یا خلق موثر شخصیت‌ها برای مخاطبان ایرانی مورد بررسی قرار گیرد. همچنین در حوزه صنعت عروسک‌سازی خیلی عقب هستیم آثار بیشتر در مرحله دوخت و دوز هست تا طراحی. این‌ محصولات خوب است اما کافی نیست و باید بیشتر به آن‌ها بپردازیم. البته بخش طراحی اسباب‌بازی جشنواره خوب کار کرده است و بخش ایده‌آزاد هم باعث شد تا جوانان بدانند می‌توانند خلاقیت‌های‌شان را به مرحله اجرا برسانند. من در این زمینه خیلی خوش‌بین هستم زیرا گام‌های خوبی برداشته شده و امیدوارم که موثر باشد.
رییس دپارتمان اسباب‌بازی‌های علمی و خلاق شرکت صنایع آموزشی در پایان گفت: تصور من این است مشکل ما در جشنواره‌ها دوره‌ای بودن آن است یعنی در ایام جشنواره همه به تکاپو می‌افتند در حالی‌که دبیرخانه جشنواره باید در طول سال فعال باشد، کارگاه‌های تخصصی، نشست‌ها را برگزار کند و پویا باشد تا تولیدکننده امیدوار شود که مخاطبان را پیدا ‌کند و صورت مساله و چالش‌های موجود مطرح ‌شود.
ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی به صورت مجازی در زمستان سال ۱۳۹۹ با رویکرد حمایت از کالای ایرانی و تحقق شعار سال «جهش تولید» و با هدف برقراری ارتباط میان طراحان، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در حوزه اسباب‌بازی با مشارکت شورای نظارت بر اسباب‏بازی و انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =