گردش مالی ۳۵۰میلیون دلاری اسباب‌بازی در ایران

در نشست تخصصی «برندینگ در صنعت اسباب‌بازی» مطرح شد: ۳۵۰میلیون دلار گردش مالی اسباب‌بازی در ایران است در حالی که هنوز اتحادیه مستقلی برای آن وجود ندارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نشست تخصصی «برندینگ و بازارسازی جهانی و منطقه‌ای در صنعت اسباب‌بازی» در حاشیه ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی برگزار شد.
مهرداد بیات در ابتدای این نشست گفت: زمانی که کودک رشد می‌کند، از طریق بازی به تبیین ارتباط خود با جهان پیرامون می‌پردازد. او با بازی، با جاذبه زمین، نیروی عمل و عکس‌العمل، ارزش‌ها و رسوم جامعه، اخلاقیات و احترام به دیگران آشنا می‌شود.
این استاد دانشگاه به گردش مالی صنعت اسباب‌بازی در ایران اشاره و بیان کرد: ۳۵۰میلیون دلار گردش مالی اسباب‌بازی در ایران است که تنها ۱۵میلیون دلار آن به اسباب‌بازی‌های داخلی اختصاص دارد و این در حالی است که ۱۷میلیون کودک و نوجوان زیر ۱۵ سال در ایران وجود دارد.
به گفته بیات هنوز که هنوز است اتحادیه مستقلی برای اسباب‌بازی وجود ندارد و بخشی از این صنعت با همه اهمیت آن زیر نظر اتحادیه خرازی و بخش دیگر زیر نظر اتحادیه نایلون و پلاستیک است.


این عضو انجمن مدیران منابع به اهمیت برند اشاره و بیان کرد: یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های یک شرکت، نام و نشان تجاری آن است. تا آنجا که ارزش ویژه برند از ارزش دارایی‌های فیزیکی به مراتب بالاتر است.
بیات، مراحل لازم برای نام‌گذاری یک برند را برشمرد و افزود: بازاریابی و شناخت بازار، مخاطب‌شناسی، تحقیق درباره نام‌های موجود در بازار، مطالعات تخصصی در زمینه روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، آواشناسی و... از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود.
این استاد دانشگاه به ضرورت نیروی متخصص در حوزه اسباب‌بازی اشاره و بیان کرد: توان داخلی در زمینه تولید اسباب‌بازی‌های با کیفیت باید افزایش پیدا کند و ما در این زمینه به تربیت نیروی متخصص نیاز داریم.


امروز بازار بازی‌های رابانه‌ای داغ است
بدرالدین احمدی یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که به چگونگی آفرینش برند اشاره و بیان کرد: ما باید شاخص‌ها و مولفه‌های برند موفق را دریابیم و به ساخت یک برند مطلوب بپردازیم و این امکان را بیابیم که به آنچه دلخواه‌مان است برسیم.
به گفته این استاد دانشگاه باید به سه عنصر زمان، هزینه و کیفیت در هر پروژه توجه و آن پروژه را مدیریت کرد. علاوه بر این برندسازی، نیازمند تخصیص بودجه کافی، وجود سیاست‌های تشویقی، انجام‌پژوهش ملی و... است.
احمدی به بازار داغ بازی‌های رایانه‌ای اشاره و بیان‌کرد: امروزه این نوع بازی‌ها با استقبال بیش از حد مخاطبان روبه رو شده‌اند و باید دید چه بازاری را با چه حجم از گردش مالی دنبال می کنند؟
عروسک‌های بومی ریشه در فرهنگ ما دارند
مونا احمدیان هم به بحث درباره «شناخت عروسک‌های بومی ایران در طبیعت بازی» پرداخت و گفت: اسباب‌بازی یک کالا و بازی یک اقدام فرهنگی است و عروسک‌های بومی، دغدغه دست‌اندرکاران فرهنگی چه در داخل و چه خارج از ایران است چون باعث زنده نگه داشتن هویت بومی می شود.
به گفته این پژوهشگر، پیشینه هر عروسک بومی، داستان یا قصه ای است که در فرهنگ و باورهای مردم هر منطقه ریشه دارد.
او درباره چرایی انتخاب بستر طبیعت گفت: تحرک، پویایی و خلاقیت، لازمه بازی در طبیعت است. نزدیکی به فضای شکل‌گیری عروسک‌های بومی و دوری بچه‌ها از ابزار تکنولوژی علت انتخاب بستر طبیعت است.
به گفته این پژوهش‌گر، عروسک‌های بومی، سفیران شایسته‌ای برای شناخت فرهنگ ایرانی و آشتی کودکان با طبیعت هستند.
احمدیان به ایرانی‌های مقیم کالیفرنیا و استقبال آنان از عروسک‌های بومی اشاره و بیان ‌کرد: در کالیفرنیا تعداد ایرانی‌ها و مراکز آموزش زبان فارسی زیاد است و مردم از عروسک‌های بومی که نشان‌دهنده فرهنگ و هویت‌شان است استقبال می‌کنند.‌


فروش سالانه اسباب‌بازی در ایران؛ یک پنجم استاندارد جهانی
حسن سیرانی هم یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود. او خاطرنشان کرد: وقتی می‌خواهیم درباره اسباب‌بازی صحبت کنیم باید بدانیم کجای جهان ایستاده‌ایم. فروش سالانه اسباب‌بازی در دنیا، ۱۰۰میلیارد دلار است. از آنجا که جمعیت ایران، یک صدم جمعیت جهان است پس یک‌میلیارد دلار از صنعت اسباب‌بازی جهان باید در ایران فروخته شود. در حالی که این میزان یک پنجم استاندارد جهانی است.
به گفته این پژوهش‌گر بین ۷ تا ۵۰ دلار می‌تواند مصرف سرانه اسباب‌بازی در ایران باشد که میزان متوسط آن به ۹دلار برای هر کودک ایرانی می‌رسد.
سیرانی ایران را با ترکیه مقایسه کرد و گفت: این دو کشور در یک قاره هستند. فرهنگ خانواده‌ها و متوسط تعداد بچه‌ها یکی است اما ترکیه، سهم خود را از دنیا گرفته و در حال افزایش مصرف سالانه خود است. تا آنجا که در مدارس ابتدایی، سالی سه اسباب‌بازی باید برای بچه‌ها گرفته شود.
به گفته این مدرس دانشگاه، ما در تولید اسباب‌بازی از استاندارد جهانی عقب هستیم، حتی سرانه مصرف ما از کشوری چون ترکیه هم بسیار پایین‌تر است.
سیرانی در پایان بیان کرد: ظرفیت تولید مواد شوینده و بیسکویت و شکلات، فرش ماشینی و ماکارونی بیش از مصرف ماست اما در ارتباط با اسباب‌بازی چنین چیزی وجود ندارد و۹۰درصد بازار ما در این بخش خالی است.
«روبرتو پراگا» هم یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود. او یکی از معروف‌ترین طراحان بازی‌ رومیزی در دنیاست‌ که از ۱۴ سالگی این کار را آغاز و ابتدا بازی‌های پیچیده جنگی را طراحی کرده است.
او از سال ۱۹۷۴ تا سال ۲۰۰۰ میلادی، بیش از ۴۰۰ بازی طراحی کرده و پول و زمان زیادی را به این کار اختصاص داده است.
در پایان نشست تخصصی «برندینگ و بازارسازی جهانی و منطقه‌ای در صنعت اسباب‌بازی»  که در آن بهنام زنگی و آیدین مهدی‌زاده نیز به‌عنوان کارشناس اظهار نظر کردند، حاضران به پرسشِ سوال‌های خود از مدرسان پرداختند.
این نشست که از برنامه‌های ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، روز دوشنبه 6 بهمن ۱۳۹۹ برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =