همه آنچه در دبیرخانه جشنواره پویانمایی تهران گذشت/ ارتباطات بین‌الملل گسترش یافت

مسئول دبیرخانه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با اشاره به فعالیت‌های دبیرخانه جشنواره وکیفیت برگزاری آن، به مقایسه ای در نحوه برپایی جشنواره و کیفیت آثار در بخش های مختلف نسبت به دوره‌های گذشته پرداخت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فریبا خانزاده مسئول دبیرخانه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با اشاره به روند انتخاب آثار توسط هیات انتخاب این دوره از جشنواره برای داوری عنوان کرد: من و دیگر اعضای دبیرخانه آثاری که به جشنواره ارسال شده بود را براساس بخش‌هایی که در جشنواره داوری می‌شوند طبقه‌بندی کردیم و هیات انتخاب، براساس معیاری که مدنظر داشتند به هر کدام از آثار بین ۰ تا ۱۰ امتیاز داند و بعد از اتمام این روند، مجموع و میانگین تمام داوران برای هر اساس محاسبه شد تا بهترین آثار که نظر داوران را جلب کرده بودند، برای حضور در بخش داوری انتخاب شوند.

وی ادامه داد: بعد از این مرحله فعالیت ما در دبیرخانه به دو قسمت تقسیم شد که آثار راه یافته به بخش داوری را براساس همان بخش‌های جشنواره برای داوران طبقه بندی و برای نمایش آن‌ها هم در سالن‌های جشنواره براساس یک ترکیب مشخص که از تنوع فرمی، قالبی و محتوایی برخوردار هستند، مرتب کردیم.

خانزاده بیان کرد: آثار برای داوران هر بخش نمایش داده می‌شود و در آخر با یکدیگر اجماع می‌کنند که کدام یک از آثار را به عنوان اثر برگزیده معرفی کنند و کدام یک از آثار باتوجه به ویژگی‌های آن شایسته تجلیل و قدردانی در جشنواره قرار می‌گیرد.

مسئول دبیرخانه جشنواره پویانمایی تهران با اشاره به اینکه آثار راه‌یافته به بخش داوری با ترتیب و ترکیب خاصی برای پخش در جشنواره طبقه‌بندی می‌شوند و در هر روز از برگزاری جشنواره آثار در چهار سالن و در هشت سانس اکران می‎‌شود، توضیح داد: به دلیل تنوع بالای آثار در بخش‌های مختلف سعی کردیم در هر سانس از نمایش در جشنواره پویانمایی تهران، براساس ژانرها، فرم‌ها و محتواهای مختلف آثار را متنوع طبقه بندی کنیم تا مخاطب شاهد فرم‌ها و قالب‌های مختلف انیمیشن در یک سانس باشد.

خانزاده که دوازدهمین تجربه حضور در دبیرخانه جشنواره پویانمایی تهران را دارد، درباره تجربه حضورش در دوره‌های مختلف و مقایسه آثار این دوره ازجشنواره با دوره‌های دیگر، عنوان کرد: من در دوره‌های پنجم، دهم، یازدهم و در حال حاضر دوازدهم جشنواره پویانمایی تهران به عنوان یکی از اعضای دبیرخانه حضور داشته‌ام و مشاهداتم حاکی از آن است که آثار خارجی از نظر فرمی و محتوایی هر سال در حال پیشرفت هستند و در دوسال محدودیت‌های کرونایی باوجود برگزار نشدن جشنواره‌های پویانمایی آثار بین‌المللی با کیفیت بیشتری تولید شده اند. در این بازه زمانی آثار ایرانی در مقایسه با آثار بین‌المللی رشد  تدریجی را تجربه کرده‌است.

وی چالش‌های تولید انیمیشن در ایران را اینگونه برشمرد: یافتن سرمایه‌گذارهای دولتی و تهیه کننده برای تولید آثار انیمیشنی ساده نیست و این موضوع شاید یکی از دلایلی باشد که آثاری که از ابتدا سرمایه‌گذارهای دولتی دارند از کیفیت فنی و تکنیکی بیشتری برخوردار می‌شوند.

مسئول دبیرخانه جشنواره پویانمایی تهران با تاکید بر اینکه آثار مستقل ایرانی اگر کیفیت‌ها و استانداردهای جهانی را رعایت کنند جایگاه بهتری پیدا می کنند، تصریح کرد: تماشای آثار رسیده به دبیرخانه برای من نشان از این داشت که در بخش‌های تلویزیونی و تجربی باید بیشتر کار و نقاط ضعف را برطرف کنیم، ولی در بخش دانشجویی و کوتاه جشنواره با کیفیت بهتری از آثار مواجه بودیم.

وی ادامه داد: به خاطر دارم که در دوره یازدهم آثار دانشجویی یازدهمین بخش بین‌الملل بسیار ویژه بودند و در مقابل در این دوره از جشنواره با آثار باکیفیت‌تری در بخش ایرانی دانشجویی روبه‌رو هستیم که می‌تواند، نشان دهنده رشد این هنر و صنعت در آینده باشد.

خانزاده با بیان اینکه جشنواره در هر دوره سعی کرده است فضایی برای بحث‌های تخصصی نیز فراهم آورد، عنوان کرد: سعی کردیم که با دانشجو ارتباط برقرار کنیم، تنوع آثار را افزایش دهیم و باتوجه به هنرمند بودن اهالی حاضر در جشنواره، به مقوله هنر حتی در طراحی پوستر جشنواره توجه کنیم.

خانزاده در پایان با اشاره به اینکه اهمیت برگزاری جشنواره هر سال بیش‌تر از سال‌ها و دوره‌های گذشته می شود، گفت: ارتباطات بین‌الملل ما در این دوره از جشنواره پویانمایی تهران در مقایسه با سال‌ها و دوره‎‌های گذشته افزایش پیدا کرده ‌است و این جشنواره به مراتب از نظر نحوه برگزاری بهتر از دوره‌های قبلی برنامه‌ریزی شده و اجرا می‌شود.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =