لزوم پیش‌بینی برنامه مستمر برای اکران انیمیشن/ نهادهای دولتی مالکیت شخصیت‌ها را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند

حامد جعفری با اشاره به فضای ارتباطی که در جشنواره پویانمایی ایجاد می‌شود گفت که اکران آثار پویانمایی به برنامه مستمری نیاز دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد جعفری تهیه‌کننده انیمیشن‌های سینمایی «بچه‌زرنگ» و «فیلشاه» که با کارگردانی هادی محمدیان در استودیو انیمیشن‌سازی هنر پویا ساخته شده‌اند، عنوان کرد: جشنواره پویانمایی زمینه ارتباط خوبی میان علاقه‌مندان حوزه پویانمایی و فعالان حرفه‌ای حوزه انیمیشن ایجاد می‌کند و به نظرم این مهم‌ترین کارکرد جشنواره است. اما فارغ از این موضوع، بازار فیلم جشنواره و رویدادها و کارکاه‌هایی که در حاشیه آن برگزار می شوند همواره کمک می‌کند که افراد این حوزه به سمت حرفه‌ای‌تر شدن حرکت کنند.

او ادامه داد: فکر می‌کنم این برنامه‌های جانبی خیلی ناظر بر سازمان جشنواره نباشد و به علاقه و پیگیری خود آقای کریمی‌صارمی بازمی‌گردد. دوره یازدهم که پیش از شیوع کرونا برگزار شد گروه‌هایی از خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در حوزه انیمیشن در جشنواره حضور داشتند و جلسات پیچ انیمیشن برگزار شد که همه این اتفاقات موجب شد تا قدم‌هایی رو به جلو در این حوزه برداشته شود.

تهیه‌کننده «فیلشاه» بیان کرد: ما همواره در سینمای ایران با این موضوع مواجه هستیم که تولیدات انیمیشن مستمر نبودند اما اکنون پس از کاهش شیوع ویروس کرونا آثاری ساخته و آماده پخش هستند. قدم اول برای حمایت از این آثار اکران داخلی آثار پویانمایی آماده است.

او ادامه داد: مهم‌ترین چیز در تجربه مرکز هنر پویا در اکران «فیلشاه» و «بچه‌زرنگ» که جزو پرفروش‌ترین آثار پویانایی سینمای ایران هستند، این بود که خانواده‌ها گاهی نسبت به کم و کاستی‌های موجود در این حوزه با اغماض برخورد می کنند و از مجموع این موارد می شود، پیش‌بینی کرد که اگر ما روال درست و توالی درست در اکران این فیلم ها داشته باشیم، می توانند مخاطبان را به سینما جذب کنند.

تهیه‌کننده «بچه‌زرنگ» اظهار کرد: درباره گرانی بلیت سینماها من به عنوان یک موضوع مقدماتی این ایده به ذهنم می‌رسد که تسهیلاتی برای حضور کودکان در سینما درنظر بگیریم و به طور مثال بلیت سینما برای کودکان نیم‌بها باشد تا بچه‌های ما با شخصیت‌های داخلی بزرگ شوند.

جعفری گفت: بازار جهانی الگو و ابعاد متفاوی دارد و ما باید در آنجا آژانس‌هایی که کار واسطه‌گری می کنند یا شرکت های پخش کننده ارتباط بگیریم. به نظرم گاهی یک اکران داخلی موفق می تواند به اقناع آن‌ها برای حمایت از تولیدات ایرانی کمک کند.

او درباره توجه به پیوست‌های فرهنگی انیمیشن اظهار کرد: وقتی انیمیشن را تولید می‌کنیم و یک شخصیتی خلق می شود مخاطبان و کودکان و نوجوانان با آن ارتباط می گیرند و از این طریق با شخصیت ها زندگی می کنند درنتیجه دوست دارند شخصیت ها را از عالم تخیل به عالم واقع بیاورند و عروسک و محصولات ان را می خرند.

این تهیه‌کننده افزود: نقطه ضعف اصلی در این حوزه در کشور ما این است که بهایی به مالکیت معنوی این شخصیت‌ها داده نمی شود. به یاد دارم که پس از اینکه پوستر «فیلشاه» را رونمایی کردیم بدون قرارداد و اجازه‌نامه روی دفترها چاپ شده بود.

جعفری در پایان خاطرنشان کرد: وقتی یک تولیدکننده شخصیت های محبوب و رایگان خارجی را در اختیار دارد چرا باید هزینه کند برای خرید کپی‌رایت یک اثر ایرانی؟ درنتیجه تصمیم ما در مرکز هنر پویا این شد که بحث مالی مطرح نباشد و تولیدکنندگان فقط با اجازه نامه بتوانند پیوست های فرهنگی تولید کنند که مورد استقبال هم واقع شد. اگر نهادهای دولتی سرمایه‌گذاری کنند و مالکیت شخصیت‌ها را خریداری کنند و به طور رایگان در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند، محل رقابت درستی میان شخصیت‌های داخلی و خارجی ایجاد می‌شود.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب درحال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =