برنده کریستال افتخاری انسی به جشنواره آمد

انیمیشن ترکیبی از حرکت، تصویرسازی و تکنیک است، چاشنی قصه و معنا و مفهوم را که به آن اضافه کنی، ماندگار هم می‌شود؛ درست مثل اهالی انیمیشن. اگر فرصت کنید و در طول پنج روز برگزاری دوازدهمین دوسالانه پویانمایی تهران به آن سری بزنید، متوجه می‌شوید که مرز باریکی میان انیمیشن و اهالی انیمیشن وجود دارد.

اکثر آن‌ها لباس‌های رنگی متفاوت می‌پوشند. درهرصورت، با حضور در این فضا رنگ‌وبوی متفاوتی از شهر بزرگ تهران را خواهید دید. انگار یک شهر نامرئی در دل تهران وجود دارد که شهروندانش با انرژی و با جدیت به تماشای انیمیشن‌هایی می‌نشینند که یا از سراسر جهان به این جشنواره ارسال شده‌اند یا همکاران و رفقایشان آن‌ها را ساخته‌اند. در پویانمایی تهران خبری از سلبریتی‌ها یا جیغ‌هایی که طرفدارانشان می‌زنند، نیست. اینجا همه عاشق انیمیشن هستند و به یک نوعی به خاطر انیمیشن گردهم جمع آمده‌اند چراکه اگر در فضای جشنواره قرار بگیرید، می‌بینید که انیماتورها، کارگردانان، نویسندگان، استادان، بک‌گراند آرتیست‌ها، کامپوزیت کاران، متخصصان جلوه‌های ویژه، همه و همه دور هم ایستاده‌اند و گپ می‌زنند. حتی شاید بیشتر از اینکه انیمیشن ببینند، از فرصت پیش آمده برای گپ و گفت استفاده کنند.

اما روز دوم اتفاق بزرگ‌تری هم داشت و آن از راه رسیدن «ژرژ شوئیزگبل» یکی از داوران مسابقه بین‌الملل بود که از منتخبان جشنواره‌های بزرگی همچون کن، انسی، زاگرب، هیروشیما، اشتوتگارت، اتاوا و اسپینیو است. او کمی در فضای جشنواره قدم زد و با انیمیشن‌سازان ایرانی آشنا شد. البته که این فیلمساز سوییسی در امروز کارگاهی برگزار می‌کند که می‌تواند برای اهالی انیمیشن فضای متفاوتی را رقم بزند.

روز دوشنبه کارگاه‌های مختص دانشجویان و مربیان کانون مثل همیشه از اوایل صبح برقرار بود، اما نشست «انیمیشن (چه) نیست!» شلوغ‌ترین نشست روز دوم جشنواره پویانمایی تهران بود. به‌طوری که تا دم در سالن کنفرانس جمعیت در کنار هم ایستاده بودند. مطمئنا مهم‌ترین دلیل استقبال از این نشست حضور چهره‌های شناخته شده و فعال انیمیشن مانند مریم کشکولی‌نیا، معین صمدی، مهدی شیری، هدی اثناعشری، امین حق شناس، فاطمه حسینی شکیب، امیر سحرخیز و مهدی علی بیگی بود. در کنار این نشست‌ها، نمایشگاه «کارکچه» با رونمایی از ۱۳۰ عروسک از جنس کچه(الیاف پشمی) براساس کتاب‌ها، فیلم‌ها و انیمیشن‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور مهدی علی اکبرزاده مدیرعامل کانون و رئیس جشنواره و محمدرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره پویانمایی تهران افتتاح شد.

امسال تریلی کانون (تماشاخانه سیار) که ماموریت اصلی و همیشگی آن سفر به مناطق کم‌برخوردار است تا برای کودکان و نوجوانان این مناطق انیمیشن، فیلم و کتاب به همراه ببرد مهمان جشنواره شده است زیرا کودکان و نوجوانان حاضر در فضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم دوست دارند سهمی از جشنواره پویانمایی تهران داشته باشند. این تریلی انیمیشن‌هایی مختص کودکان و نوجوانان در محوطه جشنواره پخش می‌کند و خانواده‌ها در کنار هم به تماشای این انیمیشن‌ها می‌نشینند. البته که گربه‌های مرکز کانون پرورش فکری هم از این همه شلوغی و سروصدا به ستوه آمده‌اند و دائم در حال فرار از کنج‌هایی هستند که تا پیش از شروع جشنواره خلوت بودند.

یکی از ویژگی‌های روز دوم، حضور چهره‌های مطرح انیمیشن  در جشنواره بود.

خلاصه اینکه کانون دوشنبه بسیار شلوغی را پشت سر گذاشت و حضور جوانان خیلی پررنگ بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =