موسیقی احساسات  را چندبرابر می‌کند

سومین کارگاه «صداگذاری در انیمیشن» با تدریس فرهاد صفار ویژه دانشجویان انیمیشن 10 خرداد ماه در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برپا شد.

به گزارش به‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اولین جلسه کارگاه «صداگذاری در انیمیشن» با تدریس فرهاد صفار ویژه دانشجویان انیمیشن صبح ۱۰ خردادماه در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار شد.
صفار عنوان کرد: در ابتدا باید مرز مشخصی میان موسیقی روایی و موسیقی محض تعریف کنیم. موسیقی متن تنها زیبایی در فرم موسیقی برایش مهم است و موسیقی روایی خود را وابسته به یک چیزی مانند روایت، ایده، داستان، تصویر و... می‌کند.
او ادامه داد: موسیقی روایی از زمان قدیم‌ وجود داشته است؛ مانند اجراهای اُپرا. موسیقی روایی فرم خود را از داستانی که می‌خواهد روایت کند، دریافت می‌کند، اما موسیقی محض تنها به ساختار زیبایی موسیقی توجه دارد.
این آهنگساز بیان کرد: گاهی موسیقی روایی ممکن است تنها یک‌ خیال را روایت کند، البته باید گفت که موسیقی انتزاع است و ممکن است شنونده داستان و تصویری متفاوت از آهنگساز را درک و دریافت کند.


او افزود: آهنگساز روایی سعی دارد اطلاعات خود را تحلیل کند که درباره چه چیزی آهنگ می‌سازد. پس از بررسی اطلاعات تصمیم می‌گیرد که عناصر را عینا در موسیقی بیاورد یا گاهی فقط یک فضا را انتقال دهد، مانند صدای دویدن اسب‌ها در موسیقی که ممکن است گاهی صدای واقعی اسب باشد یا با عناصری صدای دویدن اسب را تداعی کند.
صفار درباره بیان احساسات از طریق موسیقی خاطرنشان کرد: یک سری احساسات هستند که فرم و منشا مشخصی ندارند و در اینجا این پرسش ایجاد می‌شود که این احساسات را چطور باید در موسیقی تداعی کنیم؟ به طور مثال ترس معمولا با آشفتگی و نادانستن همراه است و این احساس را می‌توان با فرم‌های موسیقی که در ساختارهای ذهنی ما آشنا نیست، بازنمایی کنیم.
او اضافه کرد: موسیقی همیشه احساسات را روی تصویر تشدید می‌کند و مهم‌ است که چقدر این احساس را لازم دارید و گاهی تشدید احساسات ممکن است به اثر ضربه بزند و این تشدید احساسات در حوزه انیمیشن چندبرابر کاربرد دارد.


این مدرس بیان کرد: موسیقی گاهی روایت داستان را به قصد تصویر ترک می‌کند و فقط حرکات و اشیا را دنبال می‌کند. در اینجا باید ببینیم که موسیقی به کدام قسمت تصویر توجه دارد.
او تصریح کرد: گاهی موسیقی منبع پخش مشخصی دارد و به آن موسیقی واقعی می‌گویند، مانند صدای پخش موسیقی از رادیو و تلویزیون.
این صداگذار تصریح کرد: آهنگساز باید پیش از ساخت موسیقی فیلم یا انیمیشن نقاط اوج و فرود داستان را بداند و از این نظر مطالعه کند. آهنگساز باید داستان، شخصیت‌ها و گره‌های داستان را تحلیل کند تا بتواند متناسب با آن‌ها موسیقی بسازد.
او در پایان کارگاه ساختار یک میکروفون را برای دانشجویان تشریح کرد.
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =