عرضه نسخه نفیس و ارزشمند شاهنامه و خمسه نظامی شاه‌طهماسبی در غرفه فرهنگستان هنر در بازار پویانمایی

فرهنگستان هنر اثر ارزشمند شاهنامه و خمسه نظامی شاه طهماسبی را در غرفه این فرهنگستان در بازار پویانمایی برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهنگستان هنر به با هدف احیا و گسترش هویت زیبایی‌شناسانه ایرانی اسلامی (هویت هنری ایران اسلامی) و باز جست و تبیین قابلیت‌های هنری خمسه نظامی و تکثیر بینارشته‌ای آن در حوزه‌های هنری دیداری، موسیقایی، نمایشی و سایر هنرها با همکاری برخی نهادها و دانشگاههای کشور اقدام به انتشار کتاب شاهنامه و خمسه شاه طهماسبی و مرقع هندو ایرانی کرده است.

شاهنامه طهماسبی (شاه طهماسب) را برترین اثر هنری عصر صفوی است. این کتاب توسط برجسته‌ترین هنرمندان، نقاشان، خوشنویسان و مُذَهبان عصر صفوی خلق شده است. این اثر شامل ۲۵۸ صفحه است که داستان‌های مختلفی از شاهنامه فردوسی را به زبان تصویر روایت می‌کند. تنها یک برگ از این شاهنامه در حراجی لندن ۱۲ میلیون دلار به فروش رفت. خوشبختانه این اثر قابل دسترسی برای ایرانیان عزیز است.

خمسه نظامی در کتابخانه بریتانیا نگهداری می شود. یکی از نفیس‌ترین و مهم‌ترین نسخ خطی است که از خمسه نظامی در تاریخ هنر ایران است که کتابت و تصویرسازی شده است. از این نسخ تاکنون فقط اوراقی چند بصورت پراکنده چاپ و منتشر شده و اکثر قریب به اتفاق صفحاتش به رویت مشتاقان نرسیده است.

این نسخه نفیس که هر صفحه یک تشعیر ویژه و متفاوت دارد، مشتمل بر ۴۰۴ ورق(۸۰۸) در قطع سلطانی کوچک که هر پنج مثنوی نظامی را بطور کامل دربردارد. از منظر خوشنویسی بهترین نمونه های تذهیب عصر صفوی است. ۱۷ مجلس نقاشی شده است. از میان نقاشی ها معراج رسول اکرم (ص) اثر سلطان محمد شهره جهانی دارد. در این شاهکار آثاری از میر مصور، آقامیرک، مظفرعلی، میرزا علی، میرسیدعلی و محمد زمان دیده می شود.

این اثر در حال حاضر در غرفه فرهنگستان هنر برای مشاهده علاقه‌مندان، خالقان کاراکتر، سناریونویس‌ها، روایتگران و ایده‌پردازهایِ دوستدار فرهنگ و هنر ایران اسلامی در دسترس است.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =