نشست علمی ترویجی جستارنویسی در کانون مازندران برگزار شد

نشست علمی ترویجی «جستارنویسی» به صورت کشوری همزمان با هفته پژوهش، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هم‌زمان با چهاردهمین ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش کانون، نشست علمی و ترویجی به صورت کشوری و با مشارکت کانون مازندران در بخش جستارنویسی، ویژه مسؤولان، مربیان مراکز فرهنگی هنری سراسر کشور، معلمان آموزش و پرورش  و علاقه‌مندان حوزه پژوهش، روز یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ در سالن سینما کانون ساری برگزار شد.

در این نشست که به صورت حضوری و مجازی صورت پذیرفت،  میثم متاجی، مدرس این دوره و  کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون مازندران به عنوان مدرس در خصوص جستارنویسی و اهمیت آن در ادبیات و حوزه پژوهش صحبت کرد.

مدرس این دوره با تعریف جستارنویسی به تفاوت جستار با داستان و مقاله پرداخت و  افزود: جستارنویسی، نوشته‌ای است که در آن معمولا استدلال‌های شخصی نویسنده مطرح می‌شود و سبکی از نگارش است که از داستان‌نویسی، مقاله‌نویسی و نوشتن کتاب‌های جامع درباره‌ی یک موضوع مشخص، جداست و از این نوع آثار فاصله می‌گیرد و در عین حال با قالب‌های یاد شده، اشتراک‌هایی نیز دارد.

نشست علمی ترویجی جستارنویسی در کانون مازندران برگزار شد

وی ادامه داد: جستارنویسی،‌ می‌تواند گام مناسبی برای تمرین نویسندگی غیرداستانی باشد و به تدریج فرد را برای نوشتن با ساختار و چارچوب جدی‌تر آماده کند.

متاجی در بخش دیگر این نشست به اهمیت جستارنویسی در کانون پرورش فکری و حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و اظهار داشت: یک از راه‌های مهم برای پرورش تفکر انتقادی جستارنویسی است؛ زیرا مراحلی که در مسیر دست‌یابی به تفکر انتقادی مورد نظر است در فرایند نوشتن جستار نیز به چشم می‌خورد.

او افزود: از آن‌جایی که مخاطبان اصلی کانون، کودکان و نوجوانان هستند، جستار با زبان ساده، امکان ارتباط بیشتر و بهتر با مخاطب را فراهم می‌کند.

در این نشست، لیلا سپهری از  استان خوزستان، فاطمه نصیری و  اکرم الف‌خانی از استان قم به ارایه و خوانش آثار خود پرداختند که مورد تحلیل و بررسی مدرس دوره قرار گرفت.

نشست علمی ترویجی جستارنویسی در کانون مازندران برگزار شد

در ادامه این نشست، رییس اداره پژوهش کانون پرورش فکری ضمن قدردانی از برگزاری این نشست افزود: بر اساس شعار و  سیاست‌های معاونت فرهنگی با عنوان «مرکز محوری و مخاطب محوری» امسال ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش را با استفاده از ظرفیت‌های استانی و متخصصان استان‌ها برگزار کردیم تا بخشی از برنامه‌های ستاد در برشی استانی با مشارکت کانون استان‌ها برگزار شود. از جمله این برنامه‌ها نشست علمی و ترویجی جستارنویسی است که با مشارکت کانون پرورش فکری مازندران در ساری برگزار شده است.

علی خدابنده، با اشاره به استان‌های مشارکت کننده در چهاردهمین دوره برنامه‌های هفته پژوهش کانون، یادآور شد: برنامه‌های امسال با موضوع‌های متعدد با همکاری استان‎های مازندران، سمنان، تهران، خوزستان، کرمانشاه و فارس از ۱۹ تا ۲۴ آذر ۱۴۰۱ در حال برگزاری است.

نشست علمی ترویجی جستارنویسی در کانون مازندران برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =