کد خبر: 323738
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
بازدید 394
خلق نمناک کاسه و کوزه در گردش چرخ سفال

کار با چرخ سفال برای مربیان آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان بازشناسی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، دوره آموزش کار با چرخ سفال از سوی آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان برای مربیان هنری استان و با هدف بکارگیری این آموزش در کارگاه‌های هنری سراسر استان برای کودکان و نوجوانان ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد.

بنابر این خبر، سعیده قصری مربی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بم و بروات بعد از آموزش چگونه ورز دادن و بیدار کردن گل سفال با حرکات اصولی مچ دست و انگشتان، کلید اولین چرخ سفال را روشن کرد و یک از اصلی‌ترین مراحل سفال‌گری یعنی قرارگیری گِل روی مرکز صفحه چرخان را تشریح کرد.

قصری در حالی که انگشتان مادرانه و نوازشگرش گِل چرخان و بی‌تاب را در برگرفته بود و به آن شکل می‌داد بیان کرد: کار با آب و خاک و گل سفال برای کودکان و نوجوانان آرام‌بخش است و تمرکز آن‌ها را بالا می‌برد و تنش و اضطراب را از آن‌ها دور می‌سازد.

وی با اشاره به این‌که سفال‌گر ابتدا باید سلامت باشد گفت: حالت نشستن پشت چرخ سفال مثلثی است. و زاویه ماهیچه‌های ساعد و بازو و مچ دست را هنگام نشستن پشت چرخ سفال به صورت عملی نشان داد.  

فوت کوزه‌گری این نشست آموزشی شکل و نحوه قرارگیری هر یک از پنج انگشت دست و به ویژه هماهنگی و جداناپذیری دو دست از هم بود. میزان فشار انگشتان برای جمع کردن، باز کردن، گرد کردن و بالا و پایین بردن دیواره ظرف سفالی و همچنین استفاده از ابزار، همراه با عطر و بوی کاهگل در ذهن و جان مربیان هنری کانون استان نشست و ماندگار شد.

در نهایت حاصل آموزش یک روزه مربیان هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان، خلق کاسه و کوزه، گلدان، بشقاب، قلک و پیاله و ... بود که روی میزی در کنار هم اولین ساعات نمناک تولدشان را سپری می‌کردند.

خلق نمناک کاسه و کوزه در گردش چرخ سفال

خلق نمناک کاسه و کوزه در گردش چرخ سفال

خلق نمناک کاسه و کوزه در گردش چرخ سفال

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =