تأکید بر همکاری و تعامل در حوزه فرهنگی میان ایران و فنلاند

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری و تعدادی از اعضای شورای معاونان کانون پرورش فکری با معصومه آباد سفیر ایران در فنلاند دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این دیدار امین کمالوندی معاون توسعه مدیریت و منابع کانون، مهدی ذوالفقاری رئیس کانون زبان و فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون نیز حضور داشتند.

تأکید بر همکاری و تعامل در حوزه فرهنگی میان ایران و فنلاند

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری ابتدا با اشاره به تجربه حضور در سفر چین و ونزوئلا گفت: در طول این مدت حوزه دیپلماسی کودک و نوجوان را فعال کرده‌ایم و کانون پرورش فکری در جشنواره‌های مختلف حضور دارد.

وی در ادامه بر انتقال تجربه‌ها و آثار هنرمندان و تعامل میان هنرمندان حوزه‌های مختلف تأکید کرد.

سپس مهدی ذوالفقاری رئیس کانون زبان ایران مروری داشت بر تاریخچه کانون زبان ایران و گفت: کانون زبان برای مردم ایران حس نوستالوژی دارد. درحال حاضر با قدمتی نزدیک به یک قرن سالانه بالغ بر یک میلیون نفر در کشور تحت آموزش‌های این مجموعه قرار دارند.

وی افزود: کار ما فراتر از قابلیت‌های یک آموزشگاه است و به دنبال گفتمان زبان و انتقال فرهنگی هستیم.

تأکید بر همکاری و تعامل در حوزه فرهنگی میان ایران و فنلاند

ذوالفقاری تصریح کرد: ما به دنبال معرفی کانون پرورش فکری در صحنه بین‌المللی هستیم و رسالت آموزش و پرورش را با هم داریم. از طرفی تولید محتوای آموزشی را کلید زده‌ایم. همچنین تولید محتوا در راستای ترویج گفتمان انقلاب را داریم و در حوزه ادبیات کودک و نوجوان قصد داریم داستان کودک تولید کنیم.

رئیس کانون زبان ایران پیشنهاد داد: می‌توانیم مدرسان خوب کانون را به عنوان سفیر فرهنگی معرفی کنیم و آموزش دهیم.

بحث‌های پژوهشی و کارکردن روی نظام آموزشی تطبیقی از دیگر مواردی بود که ذوالفقاری درباره آن‌ها سخن گفت.

در ادامه امین کمالوندی معاون توسعه مدیریت و منابع کانون انتقال اندیشه‌ها را فرصتی برای صدور انقلاب عنوان کرد.

او با اشاره به طرح وزارت ارشاد به نام گرنت (ترجمه و انتشار کتاب در بازارهای جهانی) ترجمه کتاب‌های کانون پرورش فکری و صادر کردن آن‌ها به فنلاند و تعامل میان هنرمندان دو کشور را امکانی برای تبادل فرهنگی دانست.

تأکید بر همکاری و تعامل در حوزه فرهنگی میان ایران و فنلاند

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون نیز بیان کرد: کدهای فرهنگی کشورها سبک و سیاق فرهنگی آن‌ها را معرفی می‌کند. در هرکشوری باید رگ کار فرهنگی که می‌خواهیم انجام دهیم پیدا کنیم. باید بتوانیم زیرساخت‌های فرهنگی آن‌ها را پیدا کنیم و بعد کار فرهنگی انجام دهیم.

وی ادامه داد: تلاش کنیم با حضور در عرصه بین‌المللی چهره سیاهی که از ایران نمایش داده می‌شود پاک کنیم. نمایی از فرهنگ و تمدن خودمان را نشان دهیم و در مرحله آخر وارد عملیات فرهنگی شویم.

معاون فرهنگی کانون تصریح کرد: بیشتر سفرا سمت کارهای تأسیسی می‌روند. سفیر باید کاملا شجاع باشد، بیایم در فنلاند در حوزه دیپلماسی فرهنگی کار کنیم.

فلاح در پایان صحبت‌های خود پیشنهاد راه‌اندازی «جشنواره کرسی» را در کشورهای سردسیر مطرح کرد.

تأکید بر همکاری و تعامل در حوزه فرهنگی میان ایران و فنلاند

در بخش دیگر این دیدار معصومه آباد سفیر ایران در فنلاند بر بومی‌سازی کردن طرح‌های مختلف برای استفاده در سایر کشورها تأکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت بسترسازی‌های دوران کودکی و نوجوانی و نقش آن در بزرگسالی گفت: فرهنگ جاذبه بالایی دارد و ابزاری برای برقراری ارتباط است. درواقع فرهنگ و هنر لباس فاخری است.

سفیر ایران در فنلاند در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: متأسفانه درحال حاضر با فرهنگ بی‌هویتی مواجه هستیم. بحرانی که الان از سمت غرب به سوی ما می‌آید و این بحران بی‌هویتی، کار ما را سخت می‌کند.

وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به نمونه‌هایی از تبادل‌ها میان دو کشور در زمینه‌های مختلف، ابراز امیدواری کرد یک سند همکاری با کانون پرورش فکری نوشته شود.

آباد دیپلماسی عمومی و گفتن حرف‌ها و ایده‌ها از این طریق را راهکاری مناسب عنوان کرد و گفت: این سند همکاری را با جزییات مشخص کنیم و کار را در سطح بین‌الملل پیش ببریم. امیدوارم این همکاری شکل بگیرد.

تأکید بر همکاری و تعامل در حوزه فرهنگی میان ایران و فنلاند

تأکید بر همکاری و تعامل در حوزه فرهنگی میان ایران و فنلاند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =