مربیان کانون و دیگر قصه‌گویان با شناخت مسائل روز کودکان و نوجوانان می‌توانند قصه‌های خلاقانه‌تری بگویند

داوران مرحله‌ی استانی بیست و پنجمین جشنواره‌ی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان البرز بر ضرورت  شناخت مسائل روز کودکان توسط مربیان کانون و دیگر قصه‌گویان برای بیان قصه‌های خلاقانه تاکید کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز، این میزگرد در حاشیه‌ی برگزاری جشنواره‌ی قصه‌گویی برگزار شد و مهتاب شهیدی، مریم فلاحی و فرانک فروزانفر، داوران ،مدرسان و متخصصان حوزه‌ی قصه‌گویی که خود از قصه‌گویان برتر دوره‌های پیشین جشنواره در سطوح مختلف بوده‌اند در مورد جشنواره‌ی استانی البرز اظهار نظر و گفتگو کردند.

فرانک فروزانفر داور بومی استان که تجربه‌ی حضور به عنوان قصه‌گو و داور را در سال‌های پیشین جشنواره نیز داشت، در پاسخ به سوال تغییرات جشنواره‌ی امسال نسبت به سنوات گذشته گفت استقبال قصه گویان در این دوره از جشنواره به ویژه در بخش مادربزرگ‌ها  و پدربزرگ‌ها بیشتر بود .

این داور همچنین حضور قصه گویان در بخش اشاره برای اولین بار   و  افزایش شرکت کنندگان در بخش آیینی سنتی هم  نسبت به سال قبل را از نقاط قوت این جشنواره دانست.

داوران  در خصوص کمیت و کیفیت جشنواره و مخاطبان آن گفتند تعداد مخاطبان قصه‌ها  به ویژه در بخش زبان اشاره می‌توانست بیش از این باشد و همانگونه که ما دانش آموزان عادی را دعوت می‌کنیم می توانستیم برای قسمت زبان اشاره نیز دانش آموزان توان یاب را دعوت کنیم تا قصه‌های مخصوص به خود را تماشا کنندو مانند دیگر بچه‌ها از قصه‌ها لذت ببرند.

آنان همچنین جشنواره را یک کارگاه آموزشی توصیف کردند که می توانست پذیرای اعضای کانون، مربیان و خانواده‌های بیشتری باشد.

این داوران اگر چه کمیت حضور قصه‌گویان را خوب توصیف می‌کنند اما بر افزایش کیفیت اجرا به ویژه در بخش مربیان کانون تاکید دارند و از مربیان می‌خواهند که با توجه به فعالیت و شغل قصه‌گویی در کانون بر روی انتخاب و اجرای قصه‌ها بیشتر تمرکز کنند.

داوران  در خصوص کیفیت محل اجرا، فضای اجرا و امکانات رفاهی نیز ضمن تشکر از مدیر کل و همکاران کانون البرز، از پذیرایی شایسته‌ی عوامل اجرایی قدردانی کرده و از نظم موجود به عنوان محسنات جشنواره یاد کردند.

مهتاب شهیدی ، داور اعزامی از استان تهران که از طرف دبیرخانه‌ی کشوری در البرز حضور یافته بود در خصوصارایه راهکار به قصه‌گویان برگزیده برای موفقیت در مرحله‌ی بعدی و در رقابت با سایر قصه‌گویان برگزیده از دیگر استان‌ها گفت این تجربه را من خودم سال گذشته داشتم و توصیه می کنم استان البرز از یکی از متخصصان و همکاران کانون یا هر قصه‌گوی حرفه‌ای دیگری  که تا کنون قصه‌ها را نشنیده دعوت کنند تا یک بار دیگر قصه‌های برگزیده در حضور تمامی مربیان نقد و بررسی شود و نکات قوت تشدید و نقاط ضعف رفع شود و این دوره و نشست آموزشی انگیزه‌ای باشد برای دیگر همکاران برای شرکت در جشنواره‌های آتی.

مربیان کانون و دیگر قصه‌گویان با شناخت مسائل روز کودکان و نوجوانان می‌توانند قصه‌های خلاقانه‌تری بگویند

داوران در خصوص موضوعاتی که جای آن ها در جشنواره خالی بود هم صحبت کردند و  به شعار جشنواره بیست وپنجم اشاره می‌کنند و می گویند با توجه به شعار جشنواره که «با قصه لبخند بسازیم» بود متاسفانه سهم قصه‌های طنز بسیار کم بود و اغلب قصه‌گویان به این شعار پایبند نبودند.

 دیگر توصیه داوران به مربیان کانون و دیگر قصه گویان توجه  آنان به دغدغه‌ها، مشکلات روز  کودکان و نوجوانان  و بیان قصه‌هایی با این موضوعات از جمله کم شدن حضور پدر و مادرها در منزل، درگیری بچه‌ها با فضای مجازی و بازی‌های رایانه ای و تاثیرات آن و فعالیت کم ورزشی  بود و افزودند قصه‌گو می تواند  این رسالت را نیز به اجرا در آورد .  

در پایان  این میزگرد داوران با اشاره به حضور کم آقایان و نوجوانان پسر در جشنواره از همکاران خواستند در زمینه جذب این گروه  به جشنواره نیز تلاش کند و  از قصه‌گویان خواستند تا همیشه به دنبال تمرین وتکرار باشند و از گفتن قصه‌های تکراری مگر گفتن دوباره آن‌ها با خلاقیت و یا ابزار جدید پرهیز کنند و مطالعه خودشان را بیشتر کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =