اعضای کانون با صاحبان قلم‌ و اندیشه هم‌نشین شدند

هم‌زمان با برگزاری اردوی سه‌روزه اعضای باشگاه رویش‌ استعدادهای برتر ادبی نوجوان (قاف) در دهکده ساحلی استان گیلان، نوقلمان عضو مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با صاحبان قلم و اندیشه هم‌نشین شدند.

به گزارش اداره کل روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل، اردوی آغازین باشگاه رویش‌ استعدادهای برتر ادبی نوجوان (قاف) به‌منظور بسترسازی برای شناسایی و پرورش استعدادهای ادبی، از یکم تا سوم آذر ۱۴۰۲ در دهکده ساحلی انزلی برگزار شد.

تربیت نسل نوشاعران متعهد در حوزه کودک و نوجوان و برنامه‌ریزی ۳ساله برای رشد و بالندگی آینده‌سازان با بهره‌گیری از شیوه‌های هدفمند و استفاده از ظرفیت‌های صاحبان قلم و اندیشه در ارتقای آگاهی‌های اعضا، از جمله اهداف این حرکت فرایندمحور ادبی بود.

بر همین اساس نیز سومین روز برگزاری اردو با فرصت‌سازی برای نوقلمان نوجوان به‌پیش‌ رفت و در این میان، آینده‌سازان ایران اسلامی با صاحبان قلم و اندیشه و فعلان عرصه فرهنگ ‌هم‌نشین‌ شدند.

اعضای کانون با صاحبان قلم‌ و اندیشه هم‌نشین شدند

قاف را جدی بگیرید

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز از حاضران در این نشست بود و ضمن ابراز خرسندی از هم‌نشینی با اعضای نوجوانان، به تشریح روند راه‌اندازی باشگاه قاف پرداخت و این مهم را یک حرکت ملی و اقدامی برای ثبت نشان قاف بر فعالیت‌های ادبی این نهاد توصیف کرد.

فرهاد فلاح همچنین، بر لزوم پیشبرد هم‌زمان برنامه‌های باشگاه شعر و داستان قاف تأکید کرد و با بیان این‌که تمامی ابزارهای لازم برای ارتقای ادبی اعضای نوجوان فراهم ‌است، افزود: این حرکت، بستری مناسب برای هدایت نوقلمان از سوی صاحب‌نظران و پختگی آثار آنان فراهم‌ می‌کند.

وی در این میان با مخاطب قراردادن اعضای توانمند و علاقه‌مند کانون گفت: در انتشار آثار عجله‌ نکنید و با خودباوری، برای خلق آثاری وزین برنامه‌ریزی داشته ‌باشید.

معاون فرهنگی کانون افزود: قاف را جدی بگیرید! این باشگاه باید قله آرزوی ادبی علاقه‌مندان و فعالان عرصه ادبیات کشور شود و ازاین‌رو نیازمند برنامه‌ریزی مدون، جدی‌گرفتن امور و خلاقیت‌ ورزی در کار هستیم.

این نویسنده، مترجم و فعال عرصه فرهنگ، مطالعه مستمر را لازمه بالندگی ارزیابی کرد و با تبیین این موضوع که «شعر، ضرب‌کردن واژه‌ها نیست»، افزود: رسالت شاعر و نویسنده، بیداری جامعه و جلوگیری از کژروی‌ها است و برای نیل به این هدف ضرورت دارد مسیر فرهیختگی به‌درستی طی ‌شده و حرکت‌های ریشه‌ای پایدار صورت ‌گیرد.

او اضافه کرد: شعر می‌تواند ایجادکننده حرکتی اجتماعی باشد و نقش جلودار جامعه را ایفا کند؛ به همین دلیل شاعر باید فراتر از دیگران اندیشیده و گام بردارد. کسی که در حوزه ادبیات کار ‌می‌کند و تلاش ‌دارد برای جامعه نسخه ‌تجویز کند، ضروری است با تفکر درست و دیدن و شنیدن صحیح، درک مناسبی از رویدادها داشته باشد.

فلاح در همین‌ حال، نوقلمان نوجوان را برای ارزش قائل‌شدن برای خود و صرف زمانی برای اندیشیدن دعوت‌ کرد و گفت: برای یافتن کوتاه‌ترین مسیر جهت دستیابی به اهداف تلاش ‌کنید و با بالابردن «حُریت» و «ارتقای سطح مسئولیت»، خودتان را برای استدلال و پاسخ‌گویی آماده‌ کنید.

معاون فرهنگی کانون درعین‌حال پیشنهادی به اعضای نوجوان کانون داشت و گفت: برای توفیق افزون‌تر، دفتر مجهولات را به دفتر معلومات زندگی خود اضافه‌ کرده و مقایسه دانسته‌ها و نادانسته‌ها و کسب انگیزه برای جستجوگری، چراغی در مسیر زندگی خود روشن‌کنید.

اعضای کانون با صاحبان قلم‌ و اندیشه هم‌نشین شدند

شاعری، آغازی یک حرکت شیرین است

ادامه برنامه که با حضور احمد خدادوست و شاهین رهنما، از شاعران نام‌آشنا و فعال در عرصه کودک و نوجوان صورت ‌گرفت، خوانش شعر از سوی نوقلمان نوجوان و نقد آثار از سوی این صاحبان قلم و اندیشه بود.

احمد خدادوست در نقد و بررسی آثار اعضا به اهمیت آغاز و پایان شعر اشاره و با بیان این‌که بیت نخست به شاعر الهام شده و ابیات بعدی باتکیه‌بر تجربه و دانسته‌ها تکمیل‌ می‌شود، افزود: برای ماندگاری اثر ضرورت‌ دارد به این مهم نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

این شاعر حوزه کودک در ادامه با مخاطب قراردادن نوجوانان حاضر اظهار ‌کرد: به اعتبار آثارتان، شما از شاعران نام‌آشنای فردای این کشور هستید و لازم است در به‌گزینی واژه‌ها وسواس بیشتری نشان ‌دهید.

خالق آثاری چون «دنیا چگونه شکل سیب ‌است» و «خدا رنگ گلابی» در ادامه، ترسیم مسیر راه را مهم توصیف‌ کرد و گفت: برای حرکت در مسیر نتیجه‌بخش باید با انتخاب درست، عرصه فعالیت را مشخص کنیم.

همکار پیش‌کسوت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در توضیح صحبت‌های خود اضافه ‌کرد: هنگامی که برای کودک، نوجوان و بزرگ‌سال شعر می‌گوییم باید واژه‌ها و پیام‌های مناسب با این گروه‌های سنی را مورداستفاده قرار دهیم.

او در پایان حضور در عرصه شاعری را آغاز یک راه شیرین ارزیابی و برای اعضای باشگاه رویش استعدادهای ادبی نوجوان آرزوی موفقیت ‌کرد.

اعضای کانون با صاحبان قلم‌ و اندیشه هم‌نشین شدند

شعر کودک و نوجوان را باور کنیم!

شاهین رهنما از شاعران شناخته‌ شده گیلانی نیز به ظرافت‌های اشعار شاعران نوجوان پرداخت و ضمن تأکید بر اهمیت شناخت قالب‌های عروضی و استفاده از تعبیرهای تازه گفت: باید برای گام ‌برداشتن در عرصه کودک یا بزرگسال تصمیم بگیرید و در همین ارتباط، ارائه شفاف مطالب و ارتباط عمودی ابیات را در نظر داشته باشید.

این فعال عرصه ادبیات در همین حال، از نگرانی‌های خود در حوزه ادبیات کودک و نوجوان صحبت ‌کرد و افزود: شعر کودک و نوجوان را باور کنیم و از آن لذت ببریم.

شاعر «بهتر از فرشته‌ها»، «آبی لبخند و دختر بی‌گوشواره» و «خنده‌های ماه» همچنین با مهم‌ خواندن ارتقای سطح آگاهی اظهار داشت: دستیابی به این مهم مستلزم کار شبانه‌روزی و زندگی با شعر و ادبیات است.

پایان‌بخش این نشست که سوم آذر سال ۱۴۰۲ صورت گرفت، تجلیل از ۳ برگزیده طرح ادبی «تماشای طلوع آفتاب» بود و در این میان جوایزی به خالقان نوجوان آثار برگزیده اهدا شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =